2025-04-14, 11:16
Medlem
-charliesheens avatar
Ge inte upp förrän du har hittat ett jobb åtminstone. Tror det kan resultera i stor förändring av ditt mående. Väldigt många är i samma otroligt tröga situation av jobbsökande, bl a jag.
Citera
2025-04-14, 11:54
Du får gärna skicka pm om du känner för att prata. Jag är i lite liknande sits (mår psykiskt dåligt och har en diagnos som heter "fobisk personlighetsstörning") så vi kanske kan skriva till varandra om du vill. Önskar dig allt gott!

/Dafwid
Citera
2025-04-14, 11:59
Medlem
Får uppfattningen att du försöker hitta mening, hjälpa andra människor kan ge dig mening. Kanske du är som mig inte riktigt där än där du har möjlighet att göra det som ett jobb eller lägga mycket tid på andra. Du måste först ta hand om dig själv innan du kan hjälpa andra. Paul Conti beskriver det i pillars of mental health, det du beskriver i ts. Du är demoraliserad just nu så gå tillbaka till dig själv. Läs mitt första inlägg, kanske du hittar något som får dig att må bättre.
Citera
2025-04-14, 16:54
Medlem
Du har redan fått en hel del bra råd. Kul att se!
Mycket handlar om grunden. Sömn, kost, motion, enkla bas grejer. Därifrån uppåt.

Vill bara tipsa dig om denna tråd, om autism/as/frågor. Väldigt lång. Har själv läst åren 2020-2025.
Hoppas det kan hjälpa dig på något sätt. Känna igen dig och kanske mindre ensam.

(FB) Frågor och svar om Autism (Sammanfogad //Mod) (tidigare: "Frågor och svar om Asperger")
Citera
2025-04-14, 17:08
Medlem
zombie-nations avatar
En sak som är viktig att förstå, är att du har inte svikit någon än, men samhället har svikit dig. Och mig. Alla vi som har något att ge, men det går inte inom ramarna, sedan när vi blir psykiskt sjuka så finns inte ens vård, man får inte ens de beroendeframkallande medicinerna så att världen suddas ut lite i kanten. Se det som att du är stark som klarat dig i denna skitvärlden.
Citera
2025-04-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jahahan
Hej alla.
Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget, men jag skriver det här i hopp om att någon kanske har ett perspektiv jag inte tänkt på. Eller så kanske det bara känns skönt att få skriva av sig lite jag vet inte.

Jag är en man, strax under 30, och jag överväger väldigt starkt att avsluta mitt liv. Det är inget jag säger lättvindigt och jag vet att det är ett tungt ämne, men jag känner mig totalt tom, fast i livet, och jag ser inte längre någon väg framåt.

Jag har haft svårt att komma in i samhället hela mitt liv. Jag är autistisk, vilket har gjort det otroligt svårt för mig att skapa relationer och förstå sociala koder. Jag har känt mig som en främling bland andra även i vardagliga situationer.

Jag hoppade av gymnasiet i andra året och blev hemmasittare i flera år. I vissa perioder gick jag ut en gång i månaden. Jag levde väldigt isolerat under lång tid. Men för några år sedan bestämde jag mig för att förändra mitt liv. Jag pluggade upp mina betyg, satsade hårt och tog en ganska avancerad utbildning inom ett område jag verkligen tycker om.

Men utbildningen ledde inte till något. Ingen praktik, inget nätverk, inga jobberbjudanden. Jag har nu varit sysslolös i över ett år och under den tiden har jag sökt över 300 jobb allt från kvalificerade tjänster till enkla servicejobb som McDonald’s och lagerarbete. Inget svar, inte ens på det jag är överkvalificerad för. Det känns som att min brist på erfarenhet väger tyngre än allt jag faktiskt försökt åstadkomma.

Och det tär på mig. Jag känner mig misslyckad, värdelös, som att jag inte har någon plats någonstans.

Det som gör det ännu svårare är att jag faktiskt har människor omkring mig som bryr sig. Jag har familj och några vänner som vet hur jag mår. De har försökt stötta mig på olika sätt ringt, pratat, erbjudit hjälp. Jag är inte helt ensam. Och ändå… så räcker det inte. Det är som om själva grunden i mitt liv är trasig. Jag uppskattar dem enormt, men deras närvaro förändrar inte min verklighet den där jag känner mig fast, som en belastning, utan någon framtid.

Jag sökte hjälp via psykiatrin. Fick en tid ganska snabbt, vilket jag antar var positivt. Men mötet varade i 30 minuter och resulterade i att jag fick Sertralin utskrivet, sen var det i princip "lycka till". Ingen uppföljning, ingen samtalskontakt. Jag har i flera års tid försökt få prata med någon om dessa känslor. Jag har ringt självmordslinjen, kontaktat socialtjänsten, psykiatrin men får bara svar i stil med “det blir bättre”, utan något konkret. Jag vill ha riktiga verktyg, något som faktiskt hjälper.

Jag är inte ens rädd för döden längre. Jag är bara trött. Trött på att känna mig hopplös, trött på att försöka förklara mig, trött på att bli ignorerad i systemen. Tanken på att bara slippa allting, slippa känna, slippa tänka den känns inte skrämmande. Den känns som en slags frid.

Men samtidigt så vet att det här är tungt för de runt mig. Jag vet att det finns de som skulle bli förkrossade Och jag känner skuld över att ens tänka så här. Men jag kan inte ignorera det längre.

Så jag ställer en ärlig fråga, till er som kanske varit där, eller som kanske vet något jag inte vet:

Vad gör man när man har försökt få hjälp i flera år, men ändå inte får någon riktig hjälp? När man försökt förändra sitt liv, men bara möts av motgång på motgång? Vad gör man när allt man provat har misslyckats?

Tack till dig som tog dig tid att läsa hela vägen hit.

(PS Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel)

Mvh
Jahahan

Om du är svensk så ska du inte känna dig värdelös för att du inte får något jobb!
Samhället har anpassat sig till att prioritera invandrare på arbetsmarknaden, bostadsmarknaden, bidrag, osv med fler förmåner!
Vilket i sig kan få vem som helst vilja ta livet av sig!

Men har förståelse för hur du känner,
Sverige har utvecklats till ett riktigt skit land där vanliga svenskar inte har någon direkt framtid, tyvärr!
Må gud straffa 7-klövern!
Citera
2025-04-14, 18:08
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Hej alla.
Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget, men jag skriver det här i hopp om att någon kanske har ett perspektiv jag inte tänkt på. Eller så kanske det bara känns skönt att få skriva av sig lite jag vet inte.

Jag är en man, strax under 30, och jag överväger väldigt starkt att avsluta mitt liv. Det är inget jag säger lättvindigt och jag vet att det är ett tungt ämne, men jag känner mig totalt tom, fast i livet, och jag ser inte längre någon väg framåt.

Jag har haft svårt att komma in i samhället hela mitt liv. Jag är autistisk, vilket har gjort det otroligt svårt för mig att skapa relationer och förstå sociala koder. Jag har känt mig som en främling bland andra även i vardagliga situationer.

Jag hoppade av gymnasiet i andra året och blev hemmasittare i flera år. I vissa perioder gick jag ut en gång i månaden. Jag levde väldigt isolerat under lång tid. Men för några år sedan bestämde jag mig för att förändra mitt liv. Jag pluggade upp mina betyg, satsade hårt och tog en ganska avancerad utbildning inom ett område jag verkligen tycker om.

Men utbildningen ledde inte till något. Ingen praktik, inget nätverk, inga jobberbjudanden. Jag har nu varit sysslolös i över ett år och under den tiden har jag sökt över 300 jobb allt från kvalificerade tjänster till enkla servicejobb som McDonald’s och lagerarbete. Inget svar, inte ens på det jag är överkvalificerad för. Det känns som att min brist på erfarenhet väger tyngre än allt jag faktiskt försökt åstadkomma.

Och det tär på mig. Jag känner mig misslyckad, värdelös, som att jag inte har någon plats någonstans.

Det som gör det ännu svårare är att jag faktiskt har människor omkring mig som bryr sig. Jag har familj och några vänner som vet hur jag mår. De har försökt stötta mig på olika sätt ringt, pratat, erbjudit hjälp. Jag är inte helt ensam. Och ändå… så räcker det inte. Det är som om själva grunden i mitt liv är trasig. Jag uppskattar dem enormt, men deras närvaro förändrar inte min verklighet den där jag känner mig fast, som en belastning, utan någon framtid.

Jag sökte hjälp via psykiatrin. Fick en tid ganska snabbt, vilket jag antar var positivt. Men mötet varade i 30 minuter och resulterade i att jag fick Sertralin utskrivet, sen var det i princip "lycka till". Ingen uppföljning, ingen samtalskontakt. Jag har i flera års tid försökt få prata med någon om dessa känslor. Jag har ringt självmordslinjen, kontaktat socialtjänsten, psykiatrin men får bara svar i stil med “det blir bättre”, utan något konkret. Jag vill ha riktiga verktyg, något som faktiskt hjälper.

Jag är inte ens rädd för döden längre. Jag är bara trött. Trött på att känna mig hopplös, trött på att försöka förklara mig, trött på att bli ignorerad i systemen. Tanken på att bara slippa allting, slippa känna, slippa tänka den känns inte skrämmande. Den känns som en slags frid.

Men samtidigt så vet att det här är tungt för de runt mig. Jag vet att det finns de som skulle bli förkrossade Och jag känner skuld över att ens tänka så här. Men jag kan inte ignorera det längre.

Så jag ställer en ärlig fråga, till er som kanske varit där, eller som kanske vet något jag inte vet:

Vad gör man när man har försökt få hjälp i flera år, men ändå inte får någon riktig hjälp? När man försökt förändra sitt liv, men bara möts av motgång på motgång? Vad gör man när allt man provat har misslyckats?

Mvh
Jahahan

Din berättelse liknar väldigt mycket andra med samma diagnos. Du säger att du har autism, är du utredd för det? I så fall är du berättigad till LSS.

Om vi börjar med psykiatrin så kan de bara lösa akuta problem eller de sjukdomar som du utvecklar på grund av dina misslyckanden i samhället. Autism är inte en psykisk sjukdom, däremot är det en funktionsnedsättning som gör att du får svårt med det sociala och andra situationer i vardagen. Detta orsaker stress och ångest som i sin tur leder till grubblerier och därefter depression. Det sista kan bli akut och leda till självmordstankar. Det är ett allvarligt symptom, men är definitivt botbar. För att få övergripande och framförallt långsiktig hjälp är det en biståndshandläggare i kommunen du ska vända dig till. Denne bör i så fall ge dig insatser inom socialpsykiatrin såsom boendestöd, kontaktperson, personligt ombud, arbetsterapeut och aktiviteter dagtid. Många vill även ha hjälp med att fixa sin ekonomi. Kanske du även behöver vända dig till habiliteringen. Om du vill, alla insatser är frivilliga.

Att sitta hemma och klura ut hur du ska klara vardagen fungerar inte utan stöd från samhället. Det är kommunen enligt lag skyldig att hjälpa dig med. Vården och socialpsykiatrin brukar dessutom samarbeta med detta. Får du kontakt med en biståndshandläggare (en socionom) så kan hon, han eller hen förklara närmare vad varje insats handlar om. Använd detta för återta ditt liv och nå insikt om hur du ska komma vidare och må bättre.
Senast redigerad av TheLucky 2025-04-14 kl. 18:10.
Citera
2025-04-14, 18:14
Citat:
Hej alla.

Mvh
Jahahan

Till att börja med så är du inte en belastning för de runt dig. Det känns så ja, men det är hjärnspöken och inte en absolut sanning. Försök ha fokus på den kärlek och omtanke du faktisk får istället för alla som inte ser dig.

Tänk på att självmord är en permanent lösning på temporära problem. Det känns inte så, men det finns andra vägar även om allt känns mörkt.

Vården... Gör inget för den som har ont i själen tyvärr. Och vården i stort är ett skämt. Om du är öppen för det kanske en präst/diakon kan vara ett förslag.

När det gäller jobb... Som du säkert skulle må bra av att ha. Det gör de allra flesta. Så ge inte upp. Men ring och bara ställ en fråga när du sökt, syftet är bara att du ska synas mer i processen.

Gör sånt du mår gott av, motionera, ät gott, res osv. Även om de svarta tankarna tar över, bara gör i handling.

Jag känner mig också tom, har förlorat väldigt mycket, saknar ekonomi, sammanhang, jobb, familj med mera. Känslan av att vilja checka ut är med mig all min vakna tid. Ligger där i bakgrunden och lurar. Jag känner mig som en börda och belastning bara av att jag finns. Men jag försöker... Tränar och försöker bli på yogamattan, lyssnar på fåglarna när jag ska sova , ser fram mot grönt gräs under fötterna och att få känna dofterna i skogen. I sommar tänker jag ta upp nattbaden igen, flyta runt i fjorden och se på båtarna som kommer in i hamnen, en öl i solen, serie och tekoppen när det regnar, se vårkänslor hos grannens hästar, sommar-kantarellerna, plocka vilda buketter till midsommar osv

Ge inte upp, din tid kommer

Kram
Citera
2025-04-14, 19:12
Medlem
GertBennys avatar
Världen är inte skyldig dig något, men du är inte heller skyldig världen något. Så lägg ner det där snacket om att du är en belastning. Världen är inte perfekt, människor är inte perfekta, det kommer aldrig någonsin finnas en värld där alla är perfekta människor som aldrig belastar andra, inte sårar andra, inte begår brott, inte är människor helt enkelt.

Du är människa TS så sluta vara så hård mot dig själv och sluta döm dig själv utifrån samhällets gängse normer över "hur man ska vara". Sen tycker jag du ska sätta upp mål, det är alltid bra och här kan du forma ditt eget syfte. Det kan vara något så enkelt som att gå ut och gå 30 minuter varje dag vid 12:00.

Det är oerhört tillfredsställande att göra något svårt/man inte trodde man kunde, så du kan över tid addera hur länge du går, springa en bit, avklara ett visst antal km som du sen ökar på. Vem vet, om ett år kanske du springer ett maraton?

Jag tror du kommer göra det!
Citera
2025-04-14, 19:27
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Vet hur det känns tyvärr.. orkar inte skriva om min situation då det är jobbigt men svensk psykvård är ett jävla skämt.

Äter du fortfarande SSRI? Om du inte gör det, prova psykedeliska droger. Jag trippade på svamp en gång och det är enda anledningen till att jag lever idag då jag fick en lite annan syn på livet. Men du ska absolut inte göra det om du fortfarande äter SSRI.
Citera
2025-04-14, 19:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Äter du fortfarande SSRI? Om du inte gör det, prova psykedeliska droger. Jag trippade på svamp en gång och det är enda anledningen till att jag lever idag då jag fick en lite annan syn på livet. Men du ska absolut inte göra det om du fortfarande äter SSRI.

Aldrig hört någon som mått dåligt av svamp för att de tar SSRI. Bara att det inte slår lika hårt. Man kan få ut saker ändå.
Citera
2025-04-14, 19:37
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Aldrig hört någon som mått dåligt av svamp för att de tar SSRI. Bara att det inte slår lika hårt. Man kan få ut saker ändå.
Mått dåligt är en sak men det är ju ingen idé om det inte ger önskad effekt. Det rekommenderas att man ska avsluta en SSRI-behandling innan man tar psilocybin så därför kan det vara bra att veta om TS tar SSRI eller inte. Kan ju också vara därför han mår extra dåligt nu om han är under en insättning av SSRI. Vissa kan nog få ut saker ändå ja men hur mycket? Jag tog min tripp medan jag käkade mindre dos benzo och lyckades trippa ordentligt men idag om jag tar psykedeliska är effekten minimal och inte ens värd att äta svamp då jag höjt dosen på benzo. Kan vara liknande med SSRI och då stör medicinen effekten av svamp för mycket.

Så helst ska man vara utan medicin som påverkar de receptorerna. Jag har ingen personlig erfarenhet av SSRI och Psilocybin men jag är extremt påläst i ämnet. Bara läsa alla tusentals trådar på reddit med folk som inte tycker att det hjälper och så visar det sig att de äter SSRI exempelvis. Är väl liknande med MDMA att man helst inte ska äta SSRI. MDMA rekomenderar jag också men för mig personligen mår jag bara bra för stunden (och man ska ju inte ta det för ofta) och ger ingen långvarig effekt men för många andra ger det en långvarig effekt.

Hursomhelst så är psykedeliska den bästa medicinen jag någonsin provat mot psykiska problem helt överlägset och önskar jag kände till det långt innan SSRI, benzo och annan skit. Om man inte vill lyssna på mig kan man lyssna på forskningen som säger samma sak.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2025-04-14 kl. 19:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in