2025-04-13, 22:17
Medlem
pepsi haxs avatar
Vad får man lägga ut idag för att få bättre bilder än en ny mobil?

Kommer ihåg att jag köpte en kamera men användes bara någon gång då jag tyckte kvaliteten var som mobilen i mina ögon.
Citera
2025-04-13, 22:49
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax

Kommer ihåg att jag köpte en kamera men användes bara någon gång då jag tyckte kvaliteten var som mobilen i mina ögon.
jag köpte en Canon kamera och en Canon video handcam för några år sedan som jag använt en del, men mina olika samsung har väl varit okey så de har väl mest legat å skräpat.
Men nu köpte jag en Sony ZV-E10 då jag ville ha bättre bilder än Samsung Galaxy S24 Ultra.
Den kostade väl drygt 9.000 om jag kommer ihåg rätt, men det blir ju bättre. Speciellt om man skall visa bilderna på större skärmar så är ju skillnaden stor. Dragningar för kunder i PP eller för de två olika föreningar jag är verksam i från olika tävlingar; klubbtidning, media, interna möten + för sponsorer ja massa tillfällen. å också när man kollar på bilderna på tv.n
Citera
2025-04-14, 03:14
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax

Du behöver definiera vad en bra bild är.
De bästa bilderna jag sett är tagna med polaroidkamera på 60-talet.
Citera
2025-04-14, 09:13
Medlem
Reverend.Camdens avatar
I stort sett alla moderna systemkameror (eller t o m omoderna) levererar bättre bilder än mobilkameror. Jag antar att du vill ha en digital bild och inte analog?

En systemkamera från Canon eller Nikon kommer aldrig bli fel! T o m 15 år gamla modeller krossar alla mobilkameror. En d 90 kan väl få för en tusenlapp?

Däremot måste du lära dig att hantera din kamera på ett annat sätt och välja linser efter behov.
Citera
2025-04-14, 11:57
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Tycker personligen många mobilers "computational photography" ser fruktansvärt ut, har själv en nyare iphone och hatar hur bilderna ser ut.

I dagsljus tycker jag till och med min 20 år gamla canon 400D, särskilt med ett ok objektiv tar bättre biler. Inga vidiga HDR effekter på himlen och falska D.O.F. effekter.

Dock är mobilern grymma i svagare ljus, visst, all information på bilden är beräknad men det ser ändå skapligt ut, där faller äldre kameror platt.

Behöver antingen blixt eller någon nyare fullformat med ljus optik för att ha en chans då.
Citera
2025-04-14, 14:13
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
I stort sett alla moderna systemkameror (eller t o m omoderna) levererar bättre bilder än mobilkameror. Jag antar att du vill ha en digital bild och inte analog?

En systemkamera från Canon eller Nikon kommer aldrig bli fel! T o m 15 år gamla modeller krossar alla mobilkameror. En d 90 kan väl få för en tusenlapp?

Däremot måste du lära dig att hantera din kamera på ett annat sätt och välja linser efter behov.

Ja det är digitala jag pratar om, den kameran jag köpte var en kanon med fast lins med zoom.
Citera
2025-04-14, 14:51
Medlem
En systemkamera eller de lite mindre digitalkamera är klart överlägsna mobilen obefintliga lins.
du ser det direkt om du tar upp bilden på en dator, mobilen har färre pixlar blir grynigare å förvränger bilden mycket. mobilen är en nödlösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in