Citat:
Ursprungligen postat av
Stensnubben
För ca 6 månader sen köpte jag en begagnad bil som hade gått ca 18 tusen mil, jag har kört ca 2 tusen mil sen köpet, har använt 2 st dpf rengöring sen köpte bilen. Häromdagen så tändes motorlampan och gasen tog väldigt dåligt om säger så, motorn och allt låter normalt men är otroligt seg, kollade upp med felkodsläsare och säger att dpf är fullt, hur är det möjligt om man i regel endast kör land / motorväg?
Enligt serviceboken så byttes dpf vid 14 tusen mil, kan det verkligen redan vara läge att byta?
Under min ägo av bilen så har den i princip bara kört långkörningar på landsväg och motorväg, 95% av fallen med minimum 3-4 mil i taget men i regel 15-20 mil varje start av bilen. Den har varken dragit mer bränsle eller liknande eller gått ojämnt, bilens beteende från pigg till slö kom från ingenstans.
Bilen det handlar om är Volvo v70 1.6D
Vad skulle ni ha gjort i min sits? Byta? Prova rengöra?
Även om du inte skriver årsmodell så gissar jag att den är mellan 2008-2010. då måste du fylla eolys för att filterengöringen skall fungera. Det sitter över bakaxeln på höger sida. Olika sorter på olika årsmodeller. om detta är fyllt och skött så kanske det inte fungerar. Du får starta tvångsgenerering med VIDA eller så köper du ett volvospecifikt OBD-instrument på Biltema. Dessa motorer är svåra att ta om hand om. Efter 30000 mil är det mycket jobb.