2025-04-13, 14:43
Medlem
För ca 6 månader sen köpte jag en begagnad bil som hade gått ca 18 tusen mil, jag har kört ca 2 tusen mil sen köpet, har använt 2 st dpf rengöring sen köpte bilen. Häromdagen så tändes motorlampan och gasen tog väldigt dåligt om säger så, motorn och allt låter normalt men är otroligt seg, kollade upp med felkodsläsare och säger att dpf är fullt, hur är det möjligt om man i regel endast kör land / motorväg?

Enligt serviceboken så byttes dpf vid 14 tusen mil, kan det verkligen redan vara läge att byta?

Under min ägo av bilen så har den i princip bara kört långkörningar på landsväg och motorväg, 95% av fallen med minimum 3-4 mil i taget men i regel 15-20 mil varje start av bilen. Den har varken dragit mer bränsle eller liknande eller gått ojämnt, bilens beteende från pigg till slö kom från ingenstans.

Bilen det handlar om är Volvo v70 1.6D

Vad skulle ni ha gjort i min sits? Byta? Prova rengöra?
Citera
2025-04-13, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stensnubben
För ca 6 månader sen köpte jag en begagnad bil som hade gått ca 18 tusen mil, jag har kört ca 2 tusen mil sen köpet, har använt 2 st dpf rengöring sen köpte bilen. Häromdagen så tändes motorlampan och gasen tog väldigt dåligt om säger så, motorn och allt låter normalt men är otroligt seg, kollade upp med felkodsläsare och säger att dpf är fullt, hur är det möjligt om man i regel endast kör land / motorväg?

Enligt serviceboken så byttes dpf vid 14 tusen mil, kan det verkligen redan vara läge att byta?

Under min ägo av bilen så har den i princip bara kört långkörningar på landsväg och motorväg, 95% av fallen med minimum 3-4 mil i taget men i regel 15-20 mil varje start av bilen. Den har varken dragit mer bränsle eller liknande eller gått ojämnt, bilens beteende från pigg till slö kom från ingenstans.

Även om du inte skriver årsmodell så gissar jag att den är mellan 2008-2010. då måste du fylla eolys för att filterengöringen skall fungera. Det sitter över bakaxeln på höger sida. Olika sorter på olika årsmodeller. om detta är fyllt och skött så kanske det inte fungerar. Du får starta tvångsgenerering med VIDA eller så köper du ett volvospecifikt OBD-instrument på Biltema. Dessa motorer är svåra att ta om hand om. Efter 30000 mil är det mycket jobb.
Citera
2025-04-13, 15:43
Är du helt säker på att det inte finns fler felkoder på motorstyrenheten? Det är väldigt viktig och kritisk information i sammanhanget.

Om det nu mot förmodan endast finns en felkod på att filtret är på högsta stegtrinnet 4/4 eller 5/5 gradering och visar en simulerad sot askbelastningsfaktor på sitt max värde i måttenhet gram (g) så skulle jag börja med att konstatera om informationen är falsk eller sann.

Med hjälp av ett diagnosprogram så hade jag övervakat värdet på differenstrycket före och efter partikelfiltret, normalt värde på tomgång med obelastat filter dvs rent så bör värdet ligga runt <10 mbar vid 450/500 rpm. (Dessa värden mäter ut hur högt avgasmottrycket är i filtret)

Givetvis så måste även båda sensorerna kontrolleras om de är sann eller falsk information! För att göra detta måste man referensmäta trycket med en manometer och jämföra mätvärdet så att det stämmer överens med sensorvärdet.

Om värdet är <10mbar så hade jag kollat efter en parameteruppdatering för motorstyrenheten och därefter nollat värdet för simulerad sotmassa och bytt båda sensorerna.

Om värdet däremot är <10

så skulle jag vilja läsa ut när den senaste lyckade regeringen blev utförd, om den blivit avbruten hade jag utfört en diagnosrutin och teststartat en regenerering för att se vad som händer och gått vidare i reparation/felsökning därifrån.

Om scenariot är omvänt att alla tidigare regenereringar har lyckats och differenstrycket är över 10mbar så hade jag då kontrollerat avgassystemet efter oljeavlagringar och sotavlagringar från motorn.

Om motorn förbränner olja så minskar livslängden på filtret avsevärt.
Citera
2025-04-13, 23:01
Medlem
Bilen är en 2010 modell, bilen drar ingen olja.

Tack för tipsen båda, ska eventuellt prova mig framåt och hoppas på det bästa
Citera
2025-04-14, 06:49
Medlem
Citat:
Bilen är en 2010 modell, bilen drar ingen olja.

Tack för tipsen båda, ska eventuellt prova mig framåt och hoppas på det bästa

Börja med att kolla ett det finns Eolys i tanken vid bakaxeln, sedan att slangarna från DPF till tryckkännaren är hela. De brukar kå av i "strumpan" ca 40cm från DPF.
Citera
2025-04-14, 09:12
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Kolla så det inte är avgastrycksensorn som är trasig. Fick samma fel på min bil motorlampan lyste och felkodläsaren sa att partikelfilter var fullt och behövde bytas. Bytte trycksensorn sen fungerade allt igen.
Citera
2025-04-14, 12:54
Medlem
Volvo 1,6d är kräsen när det gäller dpf-filter. Köpte man ett eftermarknad som står att det ska passa så tar det inte länge förens det börjar krångla igen. Eftermarknad har större tolerans på tryck i filtret och Volvon, även ford har mer eller mindre noll tolerans. Så har du ett eftermarknads filter så är jag inte förvånad om det krånglar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in