2025-04-16, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Det här är av allt att döma ännu en snyftartikel tillverkad av Aftonbladet i samarbete med organisationen Makalösa föräldrar. Ni kommer väl ihåg artikeln i slutet av januari om Caroline Öberg, 39 i Sparreholm som prydd i dreadlocks grät ut i tidningen för att barnen fick dela på en pizza. Det löste sig ju för Caroline, hon fick 50.000:- från någon fond där tydligen Aftonbladet på något sätt var involverade.

Nu har vi en annan Caroline som dock sitter i en hyresrätt och inte i en villa. Ändå infinner sig en del frågor. Har alla tre barnen samma far? Skulle det vara frågan om olika fäder kan man väl tycka att hennes omdöme inte verkar vara det bästa om alla fäderna uppvisar beteendet att inte vilja ta hand om sina barn. Hon vill dessutom att vi skall tro på följande: ”Själv brukar Caroline bara äta ett riktigt mål mat om dagen. – Jag brukar inte äta frukost. Jag äter fyra finn crisp runt klockan tio. Ibland ett ägg. Det blir som en brunch. Sedan äter jag middag med barnen.”. Det förstår alla att detta inte går att överleva på. Hur gör hon egentligen? Tigger mat på jobbet?

I den här artikeln nämns också Anja Fors, 48, som har en sex månader gammal dotter! ”Jag är nybliven mamma och ny i den här situationen. Jag kommer från arbetslivet in i mammaledighet och trots att jag har ett fast jobb som jag är föräldraledig från och har en okej medianlön så är det kärvt och går inte ihop.”.
Men hallå! Kvinnan är nästan 50 och har lyckats skaffa sig ett spädbarn. Ändå har hon inte planerat livet bättre än att ekonomin svajar rejält och har uppenbarligen inga marginaler alls.

Det gemensamma är att allt skylls på den aviserade indragningen av bostadsbidraget. Aftonbladets valrörelse har startat tidigt kan man konstatera …

Detta. Aftonhoran kör sedvanlig sosse-vinkel på misslyckade människor som levt oansvarigt och ynglat av sig i bruksorten/förorten. Låg inkomst=bidrag=klaga på bidrag/skattebetalarna/regeringen
Citera
2025-04-16, 11:16
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
För några månader sedan var det ett liknande reportage om en annan trebarnsmamma som hette Caroline och var i liknande ålder som inte visste hur man tog hand om sin ekonomi. Nu är det nästan ett identiskt reportage från aftonblaskan.

"Caroline Härdin har inte råd att äta efter att ha gett sina tre barn det de behöver.

Trots jobb och bidrag är ekonomin ett konstant pussel där varje krona räknas.

– Hyran höjs rätt mycket, maten blir dyrare, lönen höjs inte."

"Inte råd med lördagsgodis
Caroline säger att hon brukar få ut cirka 16 000 kronor i lön efter skatt och har därtill bostadstillägg och barnbidrag."

https://www.aftonbladet.se/minekonom...-400-i-manaden

hon får ut ca 20K netto men lyckats inte behålla något efter alla räkningar... En annan artikel inger fakta om att alla hennes barn är i NPF-spektrat och högst sannolikt har även mamma det. Pappan ute ur bilden för längesedan... Vad är det för snubbe som fortsätter tre gånger dessutom med samma resultat att få barn borde inte vara en rättighet men det är en annan femma.
Det är ju Fake!
Fattar ju alla!
Citera
2025-04-16, 11:38
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jo men saken är ju den att hon har mer än de 16000 att tillgå. Med barnbidrag och underhållsstöd så kommer hon upp i cirkus 25 000 har ngn räknat ut.

Ja, det beror ju helt på hur hennes utgifter ser ut, men att det blir tight som fan är iaf inte svårt att förstå. Jag har ett billigt boende (för att jag äger det och har lagt in en rejäl kontantinsats) och skulle få vända på slantarna med två barn varannan vecka (som är diagnosfria och skötsamma) om vi skulle överleva på 25' efter skatt. Hon har tre barn på heltid, och kanske bor i andra hand eller i nyproduktion med hög hyra (eftersom det normalt är folk med dålig ekonomi som åker på de dyraste boendena). Att överleva med tre barn på heltid på 25' kräver nog både tur och skicklighet i att få riktigt låga utgifter gällande det mesta men kanske i synnerhet boende. Ofta är det ju de som verkligen behöver ett billigt boende och som inte kan få det, och de som verkligen behöver storhandla på lågpris som inte har råd med bil och måste kuska runt med många olika bussar (som de ju får betala för att åka med) för att ta sig till en lågprisbutik. Det är dyrt att vara fattig, betydligt lättare att pressa kostnaderna mera när man redan har pengar.
Citera
2025-04-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag har gått bakåt och följt dina inlägg som du menar är svar til mig. Du menar säkert att det inte alltid är så lätt att flytta med så låg lön. Men det har du inte skrivit. Fast du menat det. Jag säger inte emot att det är svårt, men menar att om man har det så dåligt ställt med inkomster och utgifter så får man bita i det sura äpplet och flytta till en mindre billigare lägenhet.

Ett annat förslag från mig är att lämna hela vårdnaden om barnen till fadern. Har du som ensamstående låg inkomst så lär ditt underhållsbidrag bli lågt. Du behöver inte ha en stor lägenhet för att umgås med barnen varannan helg. Detta med att försörja sig själv med hjälp av bidrag kan bli ett ansvar för pappan. Du kommer säkert att bli tillfrågad om att hjälpa till med tandläkarbesök, föräldraträffar och liknande. Då kan du begära nedsättning av din underhållsplikt.

Så lugnt och fint. Vi behöver inte alls låsa fast oss i idén om fattiga ensamstående mammor.

Många svenskar har löst det ekonomiska problemet med barn genom att inte skaffa några, lär bli allt fler människor som avstår barn eftersom man inte har råd med det.
Citera
2025-04-16, 12:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
De allmännyttiga bostadsbolagensom redan äär hyresvärdar till de ensammstående mammaorna som (S) och (V) har lyft fram i denna kampanj om hur lite de ensamstående mödrarna har kvar att leva på när de fasta basala utgifterna är täckta är ju redan hyresvärdar till dem! Så kvinnorna har förstahands hyreskontrakt och kan med hjälp av socialkontoren få byta till billigare och mindre lägenheter.

Även allmännyttan har krav. Där jag bor har de förutom krav på ganska hög inkomst (och man får inte räkna med bostadsbidrag), får man inte ha vissa typer av inkomst (sjukpension, soc) oberoende om man är ensamstående mamma. Detta för att man försöker blanda ut problemområden, och det är där dessa mammor har råd att bo.
Citera
2025-04-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Många svenskar har löst det ekonomiska problemet med barn genom att inte skaffa några, lär bli allt fler människor som avstår barn eftersom man inte har råd med det.

Ja så är det. Förhoppningsvis! Vi är över 7 miljarder människor på jorden nu, så kanske man hellre bör försöka ta hand om och hjälpa de barnen som redan finns. Har man inte råd med egna barn så kan man hjälpa grannens kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Även allmännyttan har krav. Där jag bor har de förutom krav på ganska hög inkomst (och man får inte räkna med bostadsbidrag), får man inte ha vissa typer av inkomst (sjukpension, soc) oberoende om man är ensamstående mamma. Detta för att man försöker blanda ut problemområden, och det är där dessa mammor har råd att bo.

Självklart ska Allmännyttan ställa krav på hyresgästerna vad det gäller att betala hyra och sköta sin lägenhet. Allmännyttan är byggd med kommunala skattemedel för att bereda ett billigt boende till invånarna i kommunen. Allmännyttan är inte grundat och organiserat för att hålla människor med boenden under kostnadsnivån för kommunernas existens.

Som du beskriver saken så verkar det som om ensamstående mammor ändå tycks ha passerat nålsögat och fått bostäder för sig och sina barn trots kommunernas krav. Så kryphål finns det uppenbart. Jag håller därför fast vid mina bägge förslag:
1) Skaffa en mindre bostad för att minska utgifterna
2) Överlåt vårdnaden av barnen till den andra föräldern för att de inte ska behöva leva på svältgränsen med sina ensamma mödrar.
Citera
2025-04-16, 15:31
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
bruttolön: 19 360 kr (uppsala, ej medlem i kyrkan)
nettolön: 16 008 kr
Hyra: 10 327-10619kr (lika stor lägenhet, 75kvm trea, på samma gata)
Bostadsbidrag med 3 barn: 3 700kr
Barnbidrag: 4 480kr
Underhåll: 6650 kr

Netto efter hyra: 20.530 kr

Du glömde omvårdnadsbidragen för tre npf-barn och bostadstillägget som tillkommer utöver bostadsbidraget...
Citera
2025-04-16, 15:36
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alma1
Jag är realistisk. Vi vet egentligen ingenting om hennes situation överhuvudtaget men hon blir så dömd ändå. Det värsta jag vet är när människor jämför med varandra då alla lever så unika liv. Du kan inte jämföra ditt liv med hennes.

Det kan du (och framförallt hon) tacka Aftonbladet för som i sin jakt på klick skriver en sensationsartikel som många förstår helt medvetet utelämnar relevant information och inte alls speglar den riktiga situationen.
Citera
2025-04-16, 17:29
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Frukost för 33 spänn?? Vad är det för jäkla lyxmat??
Håller med. För min del utgörs frukosten vanligen av gröt eller mackor, samt ett eller två ägg, i den mån jag ens äter frukost. Maten kostar nog kanske 50 kr om dagen om jag lagar allt själv. Jag har råd att vara lat, då och då, vilket kostar mer.

Men att äta en varierad kost med kött och grönsaker, som alla dietister skulle applådera, behöver inte kosta skjortan.

I vanlig ordning utelämnar artikeln en redogörelse för hur månadens inkomster och utgifter är fördelade. Givetvis står inte Aftonbladet på kvinnans sida. Tidningen är bara ute efter att Magdalena Andersson ska ta makten igen och kunna fördela välbetalda tjänstemannaposter till sina meningsfränder.
Citera
2025-04-16, 18:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Fläskytterfilé innehåller mindre fett än nötkött, idiot.

Vad har du för källa till det påståendet din mupp?
Citera
2025-04-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Du glömde omvårdnadsbidragen för tre npf-barn och bostadstillägget som tillkommer utöver bostadsbidraget...

+ flerbarnstillägg. Då hamnar vi nog närmre 30K än 20K. Hon påminner om Alma som skriver i denna tråd och gråter över att hon tycker 23K efter skatt som hon får är alldeles för lite för sina mulatter med troligtvis olika pappor.
Citera
2025-04-17, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadandeBabian
Säg vad man kan laga för 4 pers för 3000 spänn i månaden

Linsgrytor med morötter, rotmos, Potis gratäng med veckans kött,
Håller man utkik efter veckans vara så sparar man mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto