2025-04-13, 00:49
Medlem
"Energimyndigheten satsar 109 miljoner kronor på 48 000 nya elmopeder i Ghana, rapporterar DN. Förhoppningen är att projektet ska hjälpa Sverige att klara sina klimatmål."

https://omni.se/svenska-klimatplanen...ghana/a/aloo1O

Vad tycker ni om denna satsning? Är det vettigt att vi satsar pengar på elmopder i Ghana för att nå klimatmålen?
2025-04-13, 01:24
Medlem
Hur ska vi rädda klimatet?
Jag vet, vi köper 48000 elmopeder till något land på en annan kontinent!

??

2025-04-13, 01:32
Medlem
franges avatar
Men för helvete.... Varför? Bara, varför? Det här låter ju som taget ur någon djävla Monty Pyhton-film...
2025-04-13, 02:24
Medlem
kalkryggars avatar
Hur fan når Sverige sina klilmatmål för att tokstollar kör elmoppe i Ghana? Vad har vi för sjuka klimatmål egentligen som vi ska uppfylla i Afrika? Låter tokigt och idiotiskt.
2025-04-13, 03:07
Medlem
hockexs avatar
haha, hur i hela friden ser planeringen ut hos energimyndigheten egentligen. Är det ett par naiva miljömuppar som har nyckelpositionerna och fattar besluten eller har de kanske rekryterat landets skarpaste hjärnor?

Bra för alla inblandade, sveriges ekonomi, kossan i hagen och de två-tre som kommer ta resurserna till sig själva i Ghana.
2025-04-13, 06:47
Medlem
Molekyl3ns avatar
Ibland undrar man om Sverige är nån slags truman show serie, styrd av några Joelbitar någonstans
2025-04-13, 07:04
Medlem
Två tredjedelar av Ghanas el kommer från fossila bränslen och verkningsgraden i elproduktionen är rimligtvis högre än i en moppemotor så en liten vinst för klimatet bör det bli.
Sen finns det naturligtvis en risk att en del av pengarna försvinner innan det blir mopeder.

Solceller istället för elmoppar?
2025-04-13, 07:12
Medlem
Våra politiker ÄR mongoloider, hur får elmoppe i Ghana ner Sveriges utsläpp?
Detta samtidigt som vi lånar pengar till vårt försvar och till biståndctill Ukraina.
Hur länge står skattebetalarna ut med detta slöseri?
2025-04-13, 07:15
Medlem
Kanastras avatar
Kommer mopederna slumpas ut till folk på gatorna eller hur ska de gå till?
Mopeder kräver i regel årlig service. Hur ser det ut med serviceställen för 48 000 elmopeder i Ghana tro?
Drygt 2200:- per moppe.. Det är inga kvalitetsmopeder gissar jag..Är inte risken att det inom ett par år kommer ligga 48 000 elmoppar på den Ghanska sophögen

Och tror som Hesselmandiesel att det aldrig kommer bli några moppar, pengarna kommer skickas ner och sen 'försvinna'.

Undrar hur en sån här idé ens uppstår. Skulle inte mopparna kunna stanna i Sverige? Jag skulle gärna ha en att glida till jobbet på i sommar! Som mannen som betalar så vill jag gärna veta
2025-04-13, 10:43
Moderator
pudelluss avatar
Tidigare rubrik: Elmopder i Ghana.

Det finns en annan tråd i Politik inrikes – denna låses.

(FB) Tidöregeringens klimatsatsning: 109 miljoner kronor på elmopeder i Ghana

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in