• 1
  • 2
2025-04-13, 00:23
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Jag tycker att jobbpendling med regionaltåg är det sämsta som finns för pendling. Nu jobbar jag inte i Borås, men om jag hade gjort det så har jag kunnat räkna med försening nästan varje vecka på minst 40 minuter var och varannan dag om jag pendlar mellan Göteborg och Borås. Det är inte hållbart i längden om man vill ha ett normalt liv, och lägger man till de gånger som det är förseningar på ett par timmar (händer hyfsat ofta) så är det än värre.

Det är signalfel, förarbrist, koppartjuvar på spåret, självmordsbenägna och alla andra konstiga orsaker till varför tågen inte kan gå när folk har tider att passa. Många av oss tar bilen inte för att vi egentligen är kära i den, men för att det är det enda som fungerar någorlunda.

Hade man haft expressbussar mellan städers centrum så tror jag att det hade gett snabbare pendling i snitt om man väger in alla förseningar som man slipper. Från dessa centrum kan man sen ta andra bussar dörr till dörr.

Vad tror ni? Finns det någon som har gjort seriösa tidsstudier på det?
Citera
2025-04-13, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jag tycker att jobbpendling med regionaltåg är det sämsta som finns för pendling. Nu jobbar jag inte i Borås, men om jag hade gjort det så har jag kunnat räkna med försening nästan varje vecka på minst 40 minuter var och varannan dag om jag pendlar mellan Göteborg och Borås. Det är inte hållbart i längden om man vill ha ett normalt liv, och lägger man till de gånger som det är förseningar på ett par timmar (händer hyfsat ofta) så är det än värre.

Det är signalfel, förarbrist, koppartjuvar på spåret, självmordsbenägna och alla andra konstiga orsaker till varför tågen inte kan gå när folk har tider att passa. Många av oss tar bilen inte för att vi egentligen är kära i den, men för att det är det enda som fungerar någorlunda.

Hade man haft expressbussar mellan städers centrum så tror jag att det hade gett snabbare pendling i snitt om man väger in alla förseningar som man slipper. Från dessa centrum kan man sen ta andra bussar dörr till dörr.

Ja du kan ju börja med att jämföra sträckan gbg - sthlm. Tåg tar dryga tre timmar, bussen tar åtta.

Även om du glädjeräknar bussen efter vad motsvarande bilresa skulle ta (dryga fem timmar) så ligger buss kraftigt i lä. Dessutom är det lättare att tex jobba på tåget, varför man nu skulle vilja göra det.
Citera
2025-04-13, 06:21
Medlem
Att jämföra ett ickefungerande tågsystem med ett fungerande buss-system blir väldigt missvisande.
Klart man sparar tid om man tar ett fordon som går i tid och kommer fram jämfört med ett fordon som blir ståendes 2 timmar på grund av spårfel.

Lösningen är inte att införa bussar överallt utan att lösa problemet med tågen. Kan man få tågen att gå i tid i Japan så kan man få dem att gå i tid här också. Man måste bara lägga de pengar det kostar vilket man inte gör idag.
Citera
2025-04-13, 07:44
Medlem
manfalangs avatar
Citat:

Ett tåg har fördelen den påverkas inte av trafiken. En buss i rusningstrafik är inte så expressig.
Citera
2025-04-13, 07:54
Medlem
Det går 92 bussar dagligen mellan Göteborg och Borås. Merparten tar cirka 40 minuter.
Citera
2025-04-13, 08:42
Medlem
Ska det vara expressbussar ska det vara som gamla Norrlandskusten med en värdinna som gick omkring och serverade kaffe. Hon hade en kundkorg som man kunde köpa godsaker ur.
Dom försvann 2012 när Botniabanan öppnade.
Citera
2025-04-13, 11:12
Moderator
Neksnors avatar
Tåg är snabbare och rymmer fler passagerare än bussar.
Citera
2025-04-13, 11:35
Medlem
Suecotes avatar
Det är inte på något sätt en rättvis jämförelse.

100-bussen har fyra hållplatser. Tågen har 9.

Bussen går på stor rak motorväg. Tågen snirklar fram på en krokig, enkelspårig 100 år gammal bana, där mötesplatser starkt begränsar trafiken.

Som nämnts tidigare har tågen en enormt större kapacitet, och det är bättre energianvändning med ett tåg i halvtimman än en buss var 7:e minut.

Bussen är inte heller någon kategorisk framgångssaga. Förarbrist, trängsel, snö...
https://www.gp.se/boras/vasttrafik-f...a-7e1f5ee3a964
https://www.gp.se/boras/100-bussen-s...d-8c3713514501

Ska du jämföra trafiken mellan två stora närbelägna städer så ta Sthlm-Uppsala istället. Tåg tar 38 min, buss 1 tim 10 min.

Du har kanske läst att en ny bana är på gång? Restiden med tåg blir då ca 35 minuter.
Citera
2025-04-13, 11:53
Medlem
godboys avatar
Citat:

Det beror ju helt på vilka sträckor som avses om vad som är bäst. Men jag håller med om att det svenska tågsystemet är kraftigt underdimensionerat och störningskänsligt.

Mellan GBG-Borås så går ju Buss 100 som går var sjunde minut i rusning, dessutom går det dessutom förstärkningsbussar, och annars i stort var 10 minut, resan till Korsvägen tar 43 min enl tidtabell och till Centralen 55 minuter. Tågbanan mellan GBG-Borås är gammal och i rätt skralt skick och det finns ingen anledning att välja den om man nu pendlar.

Förutom buss 100 så finns även några högtrafiklinjer som linje 102 som kör direkt GBG-Borås Sjukhus. Det har även funnits någon linje som gick Göteborg - Viared, men vet ej om den finns kvar. Så det finns rätt goda resmöjligheter med just buss som TS pratar om. Går väl även ett fåtal tåg.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det är den stora fördelen med tåg, Snabb av och påstigning samt sväljer mycket folk.
Citera
2025-04-13, 12:16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det beror ju helt på vilka sträckor som avses om vad som är bäst. Men jag håller med om att det svenska tågsystemet är kraftigt underdimensionerat och störningskänsligt.

Mellan GBG-Borås så går ju Buss 100 som går var sjunde minut i rusning, dessutom går det dessutom förstärkningsbussar, och annars i stort var 10 minut, resan till Korsvägen tar 43 min enl tidtabell och till Centralen 55 minuter. Tågbanan mellan GBG-Borås är gammal och i rätt skralt skick och det finns ingen anledning att välja den om man nu pendlar.

Förutom buss 100 så finns även några högtrafiklinjer som linje 102 som kör direkt GBG-Borås Sjukhus. Det har även funnits någon linje som gick Göteborg - Viared, men vet ej om den finns kvar. Så det finns rätt goda resmöjligheter med just buss som TS pratar om. Går väl även ett fåtal tåg.

Det är den stora fördelen med tåg, Snabb av och påstigning samt sväljer mycket folk.
Göteborg-Borås är ganska extremt då det är ganska jämn pendling, alltså lika många i båda riktningarna, och att det finns både motorväg och en väldigt långsam enkelspårig järnväg.
Men de få tåg som går är nästan lika snabba som bussen. Byggs det nu planerade järnvägen så kommer dagens buss 100 (Borås-Göteborg utan stopp, 60+ avgångar per dygn och riktning) att bli ointressant, järnvägen kommer, trots fler stopp, att bli snabbare. Jag tror dock att det bara planeras för fyra tåg i timmen.

Tittar på en annan pendelsträcka i området, Göteborg-Trollhättan, så tar direkttågen mindre än 30 minuter, vilket endast slås av en turboladdad SAAB med hemlängtan.
Citera
2025-04-13, 19:48
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Dessutom är det lättare att tex jobba på tåget, varför man nu skulle vilja göra det.
Ja, kanske för att man kan använda restiden till någonting produktivt i stället för att bara sitta av den. Med större sätesutrymme på bussar så borde dock även dessa kunna användas på liknande sätt, tänker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Att jämföra ett ickefungerande tågsystem med ett fungerande buss-system blir väldigt missvisande.
Klart man sparar tid om man tar ett fordon som går i tid och kommer fram jämfört med ett fordon som blir ståendes 2 timmar på grund av spårfel.
Ska vi jämföra tåg och bussar så får vi väl utgå från hur de fungerar i verkligheten och inte något teoretiskt scenario som inte finns?
Citat:
Lösningen är inte att införa bussar överallt utan att lösa problemet med tågen. Kan man få tågen att gå i tid i Japan så kan man få dem att gå i tid här också. Man måste bara lägga de pengar det kostar vilket man inte gör idag.
Vad skulle det kosta? Vad kostar det i Japan? Vet du?
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Ett tåg har fördelen den påverkas inte av trafiken. En buss i rusningstrafik är inte så expressig.
Ett tåg som står stilla pga. signalfel är det inte heller.
Citat:
Man kan ha fler bussturer för att kompensera för det, dessutom så får man då ett jämnare flöde så att folk slipper vänta lika länge.
Citat:
Men de få tåg som går är nästan lika snabba som bussen. Byggs det nu planerade järnvägen så kommer dagens buss 100 (Borås-Göteborg utan stopp, 60+ avgångar per dygn och riktning) att bli ointressant, järnvägen kommer, trots fler stopp, att bli snabbare.
Detta bygger på premissen att tågen kommer att gå i tid, inte ha signalfel, mongon som springer ute på spåret och allt annat som vi förknippar med tågtrafiken.
Citera
2025-04-13, 19:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Övriga fordon --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto