• 1
  • 2
2025-04-12, 21:34
Medlem
Har tagit upp detta tidigare och är genuint nyfiken på vart det är kris???

De grannarna som jobbar inom bygg åker till sitt jobb varje dag, så där finns det ju uppenbarligen fortfarande mycket att göra. Det är både små bolag (upp till 6 anställda) och även de som är på PEAB åker till jobbet varje dag. Vart är krisen inom bygg?

Vad gäller bilhandlare är det ett ytterst fåtal som avslutat verksamheten eller gjort konkurs.

Varje dag när jag åker till jobbet är det knökfullt (Göteborgsuttryck) på vägarna, inte märkt någon skillnad de senaste typ 6 åren, under pandemin var det kanske något färre bilar.

Hedin Bil, Automotive bygger och köper nya anläggningar hela tiden, bilhandel skulle ju tydligen gått ner, vart får de kassaflödet från nu då???
Hur kan Hedin helt obekymrat växa vidare om det är så dåliga tider?

ICA, COOP, WILLYS och så vidare alltid fullt med folk, fullt på parkeringen nästan oavsett vilken tid man är där.

Alltså har någon nån som helst aning om vart det eventuellt skulle kunna vara "kris"...

Allt jag ser tyder på att det bara tuffar på för fullt.

Vad är det som skulle tyda på kris???

Alltså jag förstår inte, fullt med bilar, fullt med folk i affärer...
Det är ingen kris men alla pratar som om det var det.

Vad har jag inte förstått?

Om det hade varit kris hade väl folk suttit hemma i mörkret och ätit kall gröt???
Citera
2025-04-12, 21:36
Medlem
Intressant frågeställning, jag tänker ibland i liknande banor. Finns det ett stort ekonomiskt avbräck som vi inte vet om tro ?
Citera
2025-04-12, 21:42
Medlem
Dom handlar för pengar som inte finns

https://www.scb.se/hitta-statistik/a...ndra-europeer/
Citera
2025-04-12, 22:01
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Märker inte heller av något alls, alla vänner jobbar, är ensam att bara leva på avkastning/lite trading..
Alla jobbar, allt är hyffsat billigt, fullt på restauranger såfort solen är framme,, nej det mesta (allt?) rullar på helt som vanligt.
Citera
2025-04-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Intressant frågeställning, jag tänker ibland i liknande banor. Finns det ett stort ekonomiskt avbräck som vi inte vet om tro ?

Precis... Frågan är ju vart det är ont om pengar?
Enligt Kreditrapporten är det inte mer konkurser än vanligt senaste 24 månaderna.
Citera
2025-04-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Märker inte heller av något alls, alla vänner jobbar, är ensam att bara leva på avkastning/lite trading..
Alla jobbar, allt är hyffsat billigt, fullt på restauranger såfort solen är framme,, nej det mesta (allt?) rullar på helt som vanligt.

Ja men precis, vart är det kris???
Varför är restauranger och affärer fulla om det är kris???

Jag äter ute varje dag, lite dyrare men det är väl inflationen....
Citera
2025-04-12, 23:42
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon
Ja men precis, vart är det kris???
Varför är restauranger och affärer fulla om det är kris???

Jag äter ute varje dag, lite dyrare men det är väl inflationen....

Människor i en ekonomisk kris rör sig normalt inte på restauranger och köpcentrum.
Citera
2025-04-13, 00:09
Medlem
Citat:
Har tagit upp detta tidigare och är genuint nyfiken på vart det är kris???

De grannarna som jobbar inom bygg åker till sitt jobb varje dag, så där finns det ju uppenbarligen fortfarande mycket att göra. Det är både små bolag (upp till 6 anställda) och även de som är på PEAB åker till jobbet varje dag. Vart är krisen inom bygg?
..........

Köpcentrumen har väl rätt många tomma lokaler ändå? Jag tycker inte det är ruskigt många människor där jag handlar i alla fall.
Citera
2025-04-13, 06:39
Medlem

Så dina grannar har arbete och därför råder det ingen ekonomisk kris?
Om du lutar dig lite mer ut genom ditt köksfönster så kanske du kan skåda världen bättre. Eller så använder du det materialet som bland annat SCB tar fram.
Där kan man se att byggsektorn har störtdykt. Byggandet har gått ner kraftigt och mängder med folk inom byggsektorn blev varslade för flera år sedan.
Räntan har gått upp och försäljningen av hus/bostadsrätter stendog.
Stora industrier som tillverkar olika maskiner har dragit ner på sin verksamhet då ingen köper när räntan är hög.

Att folk måste köpa mat i affären visar egentligen ingenting. Slutar en person att äta bara för att denne blir arbetslös?

Just ditt exempel med Hedin...

Citat:
2023 gjorde Hedin Mobility Group AB en vinst på 551 miljoner kronor. Under 2024 vändes resultatet till ett minus på 1 157 miljoner kronor.
https://www.automotorsport.se/nyhete...joner-per-dag/

Så öppna ögonen lite så kanske du kan ta in världen som den faktiskt är.
Citera
2025-04-13, 07:28
Medlem
Onanikrems avatar
Om jag skulle sälja så skulle jag förlora några hundra tusen på börsen. Men jag säljer inte, har däremot förberett mig på att köpa när jag tror botten är nådd. Svårt att pricka rätt, men har gjort det här förr, så någorlunda torde jag pricka även om det kanske blir en fyra utanför bulls eye.

Krisen är på börsen, det kommer ni andra märka de närmaste månaderna.
Citera
2025-04-13, 10:24
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdfs
Köpcentrumen har väl rätt många tomma lokaler ändå? Jag tycker inte det är ruskigt många människor där jag handlar i alla fall.

Det är i Stockholm en överetablering av köpcentrum och sen har väl internethandeln tagit en hel del kunder
Citera
2025-04-13, 13:24
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Arbetslösheten i byggbranschen är 11 procent. De byggarbetare du ser åka till jobbet borde rimligen tillhöra de 89 procenten som inte är arbetslösa. Det förändrar inte det faktum att 11% är den högsta arbetslöshetssiffran i byggbranschen sen 90-talskrisen.

Citat:
ICA, COOP, WILLYS och så vidare alltid fullt med folk, fullt på parkeringen nästan oavsett vilken tid man är där.

Det är väl ett tecken på kris. Det ska inte vara fullt på Maxis parkering en vanlig förmiddag, eftersom den arbetsföra befolkningen borde vara på jobbet då och inte strosa runt på stormarknader. Din observation bekräftar alltså att arbetslösheten är rekordhög, men du är för trög för att dra den slutsatsen själv.

Just nu ökar arbetslösheten mest bland högutbildade och akademiker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in