Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Detta var runt 1980. Då brydde man sig föga om att vara PK. Man ansåg att böckerna var dåliga och inget annat. Kortvarigt? LoL. De kom tillbaka efter kanske 20-30 år.
Ok. Du skrev att bibliotek "inte fick" ha böckerna och då gjorde jag alltså en sökning på Grok om de någonsin bannlysts och i så fall varför. Och där var svaret alltså att det skett, i begränsad omfattning, på grund av att de ansågs "rasistiska" etc. Grok kan naturligtvis ha fel, men då vill jag påstå att bevisbördan ligger på dig.
Att du tror att detta inte kunde ske runt 1980 avspeglar bara din okunnighet, vänstern bedrev sitt krig mot allt som var vitt och västerländskt redan då, även om de hade mindre makt att genomdriva sina sjuka ideal på den tiden.
Men nu menar du istället att biblioteken själva tog bort böckerna för att de ansågs dåliga, eller med andra ord "vissa bibliotek, oklart hur många, hade inte Blytons böcker tillgängliga under 20-30 år", vilket är ett alltför svepande påstående för att det ska gå att reda ut om det är sant eller inte.
On-topic anser jag alltså inte att barn ska ha tillgång till queerböcker. Men Blytons böcker är helt okej, så kan queertranshomobögar tolka dem på sitt förvridna sätt om de har lust.