2025-04-12, 21:10
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Denna utveckling får allvarliga konsekvenser. Rapporter som DIK gjort visar att det blir allt vanligare att biblioteken på grund av detta väljer att plocka bort en kontroversiell bok eller ställer in ett omdiskuterat evenemang. Det betyder i klartext att en ideologiskt styrd minoritet sakta men säkert tillåts underminera friheten för redan utsatta grupper i samhället.

Beskriver RFSL sig själva?

En ideologiskt styrd minoritet som prackar på allmänheten sin agenda.

Skolbibliotek är idag f ö en djävla sörja av homoböcker, antirasistiska handböcker och feminism.
Citera
2025-04-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.expressen.se/debatt/debatt-mellanstadiebarn-maste-fa-lana-queerbocker-/

Peddosekten RFSL vill att alla skolor ska ha queerböcker och låna ut dessa till småbarn trots att föräldrarna motsäger detta.

Är det inte dags att total förbjuda RFSL och bränna upp dessa peddoböcker. Hjärntvätten i skolan blir bara värre och värre. Har ju barn i mellanstadiet som tvingas titta på bögfilmer och diskutera transvestiter från en bok dom jobbar med.

När får svenska folket nog med dessa vidriga peddos?
Allt som retar förbudsivrare är bara bra
Citera
2025-04-12, 21:37
Medlem
Fan asså. Det krockar nu. Detta blir bara värre och värre. Dessa transor vill bara ha mer. Hade det stannat vid -bara dom inte rör mig så har jag inga problem med bögar! Ett nittiotalsuttryck men hade det stannat vid att folk får klä sig hur de vill, att man får vara homosexuell. Detta blir superbra!
Men…Så kommer alla krav. Som adoptionsrätt, gifta sig och sådana här saker. Det är ju det som är det jobbiga.
Citera
2025-04-12, 21:37
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Själv läste jag femböckerna när jag var barn, där ena flickan vill vara pojke. Men sådant får man nog inte läsa längre.

Jag läste femböckerna säkert tio gånger om när jag var liten. George som egentligen var Georgina, om jag minns rätt?

Lustig reflektion, men jag tror aldrig att det ens antyddes att "George" var något annat än en pojkflicka och att alla antog att det skulle gå över med tiden, som det ju gör i de allra flesta fall. Enid Blyton var konservativ även för sin egen tid, rasist och sexist med dagens mått mätt, och att hon skulle ha bedrivit tidig transpropaganda känns osannolikt.

Men det blir ju en ganska bra lösning då, se till att Blytons barnböcker finns fortsatt tillgängliga så kan vi skippa det moderna HBTQ-tramsandet.
Citera
2025-04-12, 21:42
Avslutad
Citat:
https://www.expressen.se/debatt/debatt-mellanstadiebarn-maste-fa-lana-queerbocker-/

Peddosekten RFSL vill att alla skolor ska ha queerböcker och låna ut dessa till småbarn trots att föräldrarna motsäger detta.

Är det inte dags att total förbjuda RFSL och bränna upp dessa peddoböcker. Hjärntvätten i skolan blir bara värre och värre. Har ju barn i mellanstadiet som tvingas titta på bögfilmer och diskutera transvestiter från en bok dom jobbar med.

Folket älskar Peddosar....
Hur folk kan var medlemmar i Centerpartiet bekräftar detta.

Tyvärr är det nog bara ett stort fett krig som kan ändra detta :-(
Folk idag är efterblivna och dumma i huvudet...

Stort krig NU tack!!!
De som överlever får sätta tillbaka agendan.
Citera
2025-04-12, 21:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Lustig reflektion, men jag tror aldrig att det ens antyddes att "George" var något annat än en pojkflicka och att alla antog att det skulle gå över med tiden, som det ju gör i de allra flesta fall. Enid Blyton var konservativ även för sin egen tid, rasist och sexist med dagens mått mätt, och att hon skulle ha bedrivit tidig transpropaganda känns osannolikt.

Blyton tillfrågades, hon sa att hon baserat George på sig själv. Men ja, hon var konservativ och såg det inte som könsöverskridande, eftersom det är en synd. Samtidigt säger George ofta rakt ut att hon vill vara pojke. Man får tolka det som man vill, men tror det handlade om mer än bara ha manliga könsroller. De få gånger andra trodde pga hennes utseende enbart, var pojke blev hon glad.

För övrigt fick inte bibliotek på den tiden ha dessa böcker, de ansågs skräp.
Citera
2025-04-12, 22:04
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Blyton tillfrågades, hon sa att hon baserat George på sig själv. Men ja, hon var konservativ och såg det inte som könsöverskridande, eftersom det är en synd. Samtidigt säger George ofta rakt ut att hon vill vara pojke. Man får tolka det som man vill, men tror det handlade om mer än bara ha manliga könsroller. De få gånger andra trodde pga hennes utseende enbart, var pojke blev hon glad.

Pojkflickor och (mindre vanligt) flickpojkar har alltid funnits och har sällan betraktats som något stort problem, vilket avspeglas i Fem-böckernas George. De allra flesta växer ur det efter puberteten, så även Enid Blyton tydligen och därmed även George om hon var baserad på författarinnan.

Citat:
För övrigt fick inte bibliotek på den tiden ha dessa böcker, de ansågs skräp.

Jag frågade Grok och det verkar vara lite mer komplicerat än så. Enligt det svar jag fick bannlystes Blytons böcker kortvarigt vid några tillfällen, och då av dessa orsaker:
  • Stereotypes: Portrayals like golliwogs in the Noddy series or caricatured depictions of foreigners (e.g., in Famous Five or Secret Seven) were criticized for reinforcing negative racial or ethnic tropes. These were particularly contentious in multicultural areas or during heightened social awareness in the 1960s-1980s.
  • Literary Quality: Many librarians and educators argued her simplistic plots and formulaic writing lacked depth, leading some libraries to deprioritize or remove her books to promote "better" literature.
  • Moral/Social Values: Some stories were flagged for outdated gender roles, classism, or perceived xenophobia, which overlapped with ethnic stereotype concerns but broadened the critique.

Tycks alltså främst vara den antirasistiska vänstern som censurerat Blytons böcker av ideologiska orsaker.
Citera
2025-04-12, 22:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Jag frågade Grok och det verkar vara lite mer komplicerat än så. Enligt det svar jag fick bannlystes Blytons böcker kortvarigt vid några tillfällen

Detta var runt 1980. Då brydde man sig föga om att vara PK. Man ansåg att böckerna var dåliga och inget annat. Kortvarigt? LoL. De kom tillbaka efter kanske 20-30 år.
Citera
2025-04-12, 22:18
Medlem
Citat:

Varför ska mellanstadieskolor låna ut böcker till småbarn menar du?
Citera
2025-04-12, 22:22
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Detta var runt 1980. Då brydde man sig föga om att vara PK. Man ansåg att böckerna var dåliga och inget annat. Kortvarigt? LoL. De kom tillbaka efter kanske 20-30 år.

Ok. Du skrev att bibliotek "inte fick" ha böckerna och då gjorde jag alltså en sökning på Grok om de någonsin bannlysts och i så fall varför. Och där var svaret alltså att det skett, i begränsad omfattning, på grund av att de ansågs "rasistiska" etc. Grok kan naturligtvis ha fel, men då vill jag påstå att bevisbördan ligger på dig.

Att du tror att detta inte kunde ske runt 1980 avspeglar bara din okunnighet, vänstern bedrev sitt krig mot allt som var vitt och västerländskt redan då, även om de hade mindre makt att genomdriva sina sjuka ideal på den tiden.

Men nu menar du istället att biblioteken själva tog bort böckerna för att de ansågs dåliga, eller med andra ord "vissa bibliotek, oklart hur många, hade inte Blytons böcker tillgängliga under 20-30 år", vilket är ett alltför svepande påstående för att det ska gå att reda ut om det är sant eller inte.

On-topic anser jag alltså inte att barn ska ha tillgång till queerböcker. Men Blytons böcker är helt okej, så kan queertranshomobögar tolka dem på sitt förvridna sätt om de har lust.
Citera
2025-04-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Allt som retar förbudsivrare är bara bra
Det ligger mycket i det.
Här liksom i dragsagor får barnen lära sig att visa hänsyn och respekt för andra.
Att tala om sådant är inte propaganda. Det är att sprida upplysning och förståelse.
Om hatarna härinne hade fått lära sig det, hade mycket varit vunnet.
Citera
2025-04-12, 22:31
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Beskriver RFSL sig själva?

En ideologiskt styrd minoritet som prackar på allmänheten sin agenda.

Skolbibliotek är idag f ö en djävla sörja av homoböcker, antirasistiska handböcker och feminism.

Ja, det är projicering in absurdum.

Wokevänstern kämpar ständigt för att censurera och förbjuda allt som kan tolkas som rasistiskt, främlingsfientligt, islamofobiskt, antisemitiskt, homofobiskt, transfobiskt, queerfobiskt, heteronormativt, att det kan stärka stereotyper och så vidare.

Men när folk inte vill ha deras pervo-barnböcker på biblioteken, då "undermineras friheten för redan utsatta grupper".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in