• 1
  • 2
2025-04-12, 02:37
Medlem
INGSOCs avatar
Tjena flashback!
Varit på klubb varvid några poliser kom och bad mig uppge ID utan riktig anledning.

Hade normalt gjort det bara för att slippa hålla på.. men var på dåligt humör (gick lite dåligt med tjejerna på dansgolvet), så sa att jag inte tänkte göra det utan riktig anledning.

De snackade lite med mig men lät mig gå efter en 3 min, dock tog en av poliserna kort på mig med den där lilla poliskameran de har på bröstet .
Ifrågasatte ej detta utan gick min väg.
Var inte hotfull eller så, lite otrevlig bara. Sa att jag inte gillar poliser (dumt men sant)

Tänkte nu I efterhand när man nyktrat till lite att det hela var ganska onödigt men men.
Har jag något att oroa mig för tro?
Har inget riktigt som jag kan åka dit för hemma, men husis är väl aldrig roligt liksom?
Citera
2025-04-12, 02:39
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Tjena flashback!
Varit på klubb varvid några poliser kom och bad mig uppge ID utan riktig anledning.

Hade normalt gjort det bara för att slippa hålla på.. men var på dåligt humör (gick lite dåligt med tjejerna på dansgolvet), så sa att jag inte tänkte göra det utan riktig anledning.

De snackade lite med mig men lät mig gå efter en 3 min, dock tog en av poliserna kort på mig med den där lilla poliskameran de har på bröstet .
Ifrågasatte ej detta utan gick min väg.
Var inte hotfull eller så, lite otrevlig bara. Sa att jag inte gillar poliser (dumt men sant)

Tänkte nu I efterhand när man nyktrat till lite att det hela var ganska onödigt men men.
Har jag något att oroa mig för tro?
Har inget riktigt som jag kan åka dit för hemma, men husis är väl aldrig roligt liksom?

Nej
Citera
2025-04-12, 02:43
Avstängd
FarliKorvs avatar
Stor risk!
Citera
2025-04-12, 02:44
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Nej

Glömde lägga till att de letade efter folk som knarkat (vet inte hur man editar inlägg, lite ny sorry)
Fortfarande inget att bry sig om?
Tyckte det var lite skumt att de tog kort i smyg utan att säga något)
Citera
2025-04-12, 02:45
Avstängd
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Nej

Varför svarar du helt utan insikt och någon form av intelligens?
Citera
2025-04-12, 02:46
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Stor risk!
Tror du det?
Tycker det är lite galet, men man vet aldrig. Känner du någon som råkat ut för liknande?
Citera
2025-04-12, 03:02
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv

Haha tycker inte jag stod ut, de gick runt och bara frågade folk.
Tror det var någon som tipsat eller något liknande.
Vet inte hur man ser ut i lagens ögon, men går inte runt med en rastafari flagga och weedtröja direkt.
Citera
2025-04-12, 04:45
Medlem
Nej, skulle de vara så intresserade av dig och vad du kan tänkas ha hemma så hade de dragit med dig till stationen där och då.
Citera
2025-04-12, 06:59
Medlem
Byxfuckers avatar
Är du känd av polisen sedan tidigare?
Är du straffad?

Umgås du med människor som säljer?
Umgås du med folk som är straffade?
Citera
2025-04-12, 10:04
Medlem
INGSOCs avatar
Nej, inget av ovanstående
Citera
2025-04-12, 10:26
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Du behöver inte uppge ID så länge de inte kan påvisa att du är misstänkt för ett brott och då behöver de berätta för dig vilket brott du är misstänkt för.

Är du lik en person som de letar efter som är misstänkt för ett brott så behöver de berätta de för dig när de ber om ditt ID eftersom de måst delge varför du blir ID kontrollerad.

Då du inte uppvisade ID så kan du känna dig lugn över att du inte är misstänkt för något och en husrannsakan är minimal risk - så länge du inte är känd av polisen sedan innan för narkotikainnehav.

Att de tar en bild med sin bröstkamera betyder inget heller mer än att de har en bild på en person de har efterfrågat information om men inte är misstänkt. Inte mer olagligt än att du tar en bild på dom.

Det är heller inte olagligt att utrycka att man inte gillar poliser till dom, du har yttrandefriheten som skyddar dig där. Sen kanske det inte är det smartaste men det är en annan diskussion.

Tror du kan känna dig väldigt lugn, men ha mer is i magen nästa gång. Majoriteten av de som inte gillar polisen har något fuffen för sig och nästa gång har du något på dig och då har de extra ögon på dig för du inte gillar dom.

Så nästa gång du stöter på en civilare eller uniform, neka ID kontroll tills du vet varför de önskar ID. Var respektfull och trevlig i tonen. Så länge du inte är anhållen eller är i en körkortskontroll behöver du inte uppvisa ID.
Citera
2025-04-12, 11:34
Medlem
INGSOCs avatar
Låter vettigt

Nästa gång blir det att svälja stoltheten lite och bara göra, onödigt med extra uppmärksamhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in