• 1
  • 2
2025-04-17, 16:42
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Nu var jag var nödgad att svara även om du inte ställde en fråga.
1. Ett institut lånar ut pengar till staten för att få bättre avastning på kapitalet än annars vore möjligt.
2. Ett institut lånar ut pengar till staten för att man får lika hög ränta som de andra alternativ man har + t ex en fördel som större säkerhet.
Naturligtvis räknar man med i kalkylen att det finns inflation och försöker kalkylera med hur hög den kommer att bli och detta är inget märkligt alls. Dessutom brukar finns det realränteobligationer. Så du kan vara lugn över att det är mycket kunniga människor som gör dessa bedömningar och tävlar ot varandra för att investera i dessa obligationer. Inga stollar alltså.
3. Staten betalar tillbaka lån genom amorteringar eller oftast genom en stor slutlig betalning till den långivare det är frågan om (vid obligationer får långivaren tillbaka hela beloppet efter löptiden = förfallodagen), men finansierar detta inte sällan med att ge ut nya obligationer. Dvs staten amorterar inte av sina lån utan tar nya. Det beskrivs ibland slarvigt som om staten inte betalar/amorterar sina lån.
Förstår du bättre nu?
--------------
Nu går jag i alla fall och lägger mig efter denna enkla folkbildande insats.
Tyvärr är jag inte säker på att jag förstår bättre men det är nog inte ditt fel utan mitt som är trögfattad. Jag tror att det skulle underlätta om du ger ett exempel på ett "institut" som kan få loss pengar och låna ut dem till staten.
Citera
2025-04-23, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Tyvärr är jag inte säker på att jag förstår bättre men det är nog inte ditt fel utan mitt som är trögfattad. Jag tror att det skulle underlätta om du ger ett exempel på ett "institut" som kan få loss pengar och låna ut dem till staten.

Det sker dagligen och stundligen. Det finns folk som har placerat ex. tjänstepension i obligations- eller räntefonder. Ta bara AP-fonderna eller vilka pensionsbolag som helst.
Dessa fonder består till stor del av statspapper i olika länder. Sedan kan man ju tycka att det har varit idiotiskt med den utveckling som börsen har haft det senaste decenniet men vem hade facit då?

Kom ihåg att ju närmare pensionen man kommer desto viktigare blir det att skydda värdet. Det kanske inte är helt riskfritt att ha hela pensionskapitalet placerat i aktier på den nigerianska aktiebörsen när man väl går i pension. Som extra krydda när man är ung kanske men kan vara ganska riskabelt när man är 60 år fyllda.

Sedan finns det alltid en skara människor som alltid föredrar total riskfrihet än en ibland skakig aktiemarknad. Kom ihåg att det inte alltid har varit en dans på rosor att inneha aktier. Det har funnits ganska långa nedgångstider också.
Citera
2025-04-23, 21:35
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Statsminister Ulf Kristersson har tidigare meddelat att staten ska låna 300 miljarder kronor. Igår lyssnade jag på "Förmiddag med P1". I det programmet intervjuades professor Harry Flam. Han fick frågan om det var en bra idé. Han verkade tycka att det var en kanonidé. Detta av följande anledningar:

- Räntan blir låg. Detta åstadkoms genom att låna av få långivare som lånar ut mycket på en gång. Enligt professorn vill folk som lånar ut lite pengar ha hög ränta, men för någon som lånar ut mycket räcker det med lite ränta. Dessutom sparar man in på administration genom att hålla sig till ett fåtal långivare.

- Staten bestämmer när den vill betala tillbaka. Professorn förklarade att staten kan hålla inne med amorteringar i princip hur länge som helst.

- Inflationen kommer minska lånens värde, så att när lånen väl betalas tillbaka så har betalningarna ett lågt värde jämfört med vad staten lånade från början.

En fråga som inte berördes i intervjun var hur svårt det skulle vara att hitta långivare som går med på detta. Vilka stollar är det som går med på att låna ut sina pengar med dessa villkor?

Pensionsfonder framför allt, skulle jag gissa. Dessa måste ha en viss andel statsobligationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in