Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-12, 00:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
sisu (1922)
memma (1916)
Voine också. Extremt mycket alltså? Fyra ord alltså under 800 år, om poike är finska ursprungligen.
Citera
2025-04-12, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Voine också. Extremt mycket alltså? Fyra ord alltså under 800 år, om poike är finska ursprungligen.

Men vi förlorade alltså Finland till Ryssland.
Citera
2025-04-12, 07:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Men vi förlorade alltså Finland till Ryssland.
Så blev det och Ryssland förlorade det till finnarna själva.
Men anledningen att vi har så få lånord därifrån, anser jag beror på att språken är så olika och att det var Sverige som styrde. Finland har mycket svenska ord, som oftast är förfinskade. De använder inte de svenska orden rakt av, utan förändrar dem för att passa språket.
Citera
2025-04-12, 08:21
Medlem
pn222jws avatar
En chansning (jag vet inte) - pojke liknar skånskans påg (men är ett annat ord). Alltså ett fonetiskt missförstånd, lite ungefär som snälltåg (schnellzug). Skåne blev ju svenskt på 1600-talet... då kan det (påg) nog ha uttalats "påk". Logik - om dom i söder säger påg och dom i öster pojke så gör vi väl i mitten detsamma.
Citera
2025-04-12, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forest-Militia
Hur kan man inte veta att sven och mö är den äldre svenskans ord för ungdomar? Det måste du ha sett i någon text eller hört i någon gammal film - helt övertygad.

Där jag kommer ifrån heter det dock pajk eller i plural pajka. Ja, jag är från Ångermanland.

Det är ett fint landskap med en efterbliven befolkning och dialekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in