Citat:
Ursprungligen postat av
Rhodez
AI är på väg med stormsteg och introduceras inom område efter område. I denna tråd vill jag väcka frågan om vilka effekter AI kommer att ha på genusvetenskap. Efter att ha läst ett antal alster i genusvetenskap framstår det för mig som en slags lek med ord utan någon större innovationshöjd. AI borde således vara som klippt och skuret för att skriva nya genusvetenskapliga texter. Har jag rätt borde vi snart se hur litteraturen fylls med AI-genererad genusvetenskap.
Några frågor:
1. Hur goda är förutsättningarna för att ersätta genusvetares författarinsattser med AI?
2. Hur skulle ni som är insatta gå till väga för att skriva AI-genererade artiklar i genusvetenskap? Vilka redskap och inställningar skulle ni använda?
3. Vad ska man göra för att främja produktionen av AI-genererad genusvetenskap? Ladda ner 10 000 artiklar och formatera så att de kan läsas in lätt och användas som träningsset? Annat?
4. Vilken produktionshastighet skulle man kunna hålla? Fem böcker och 30 forskningsartiklar om dagen?
5. Kommer vi att se hur AI-författade texter tar över människoförfattade inom genusvetenskap?
"Genusvetare" är nog det lättaste "yrket" att ersätta med AI. De som finns nu låter ju redan som AI.
Det är ju bara att programmera AI:n med en "intersektionell analysmodell"
I en konflikt mellan en man och en kvinna har kvinnan alltid rätt
I en konflikt mellan en hetero- och en homosexuell har den homosexuelle alltid rätt.
I en konflikt mellan en invandrare och en svensk har invandraren alltid rätt.
I en konflikt mellan en hederlig och en brottsling så har brottslingen alltid rätt.
Osv.
Jätteenkelt att programmera.
Frågan är varför någon skulle vilja göra detta. I ett välfungerande samhälle så finns inga "genusvetare" och i ett dåligt fungerande samhälle så är väl en av poängerna med att det finns genusvetare just att försörja regimlojala personer inom transferiatet.