• 1
  • 2
2025-04-10, 14:44
Medlem
Svartskäggs avatar
Hur skriver ni {, }, [ och ]? Det är besvärligt att trycka AltGr + 7, 8, 9, 0. Har ni bytt till amerikanskt tangentbord eller mappat om tangenterna?
Citera
2025-04-10, 14:53
Medlem
A-Good-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Hur skriver ni {, }, [ och ]? Det är besvärligt att trycka AltGr + 7, 8, 9, 0. Har ni bytt till amerikanskt tangentbord eller mappat om tangenterna?
Ett annat sätt är att hålla ned vänstra tangenterna CTRL+ALT. Prova och se om du tycker det känns smidigare på det sättet.
Citera
2025-04-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg

I linux så kan du ha olika språk på tangentbordet beroende på vilket program du sitter och skriver i, dvs du kan ha amerikansk tangentbord när du sitter och programmerar, samtidigt som du har svensk tangentbord när du sitter i webläsaren och skriver i flashback.
Citera
2025-04-10, 14:56
Medlem
Kolla om det finns något program som gör om layouten på tagentbordet.
Citera
2025-04-10, 15:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Good-Man
Ett annat sätt är att hålla ned vänstra tangenterna CTRL+ALT. Prova och se om du tycker det känns smidigare på det sättet.
Bra tips! Funkar det out-of-the-box på Linux också?
Citera
2025-04-10, 15:31
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmuskler
PowerToysKeyboard Manager
Citera
2025-04-10, 16:06
Medlem
A-Good-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Bra tips! Funkar det out-of-the-box på Linux också?
CTRL+ALT har jag inte fått funka på Linux men däremot så kan jag använda vänster ALT och sen 7,8,9,0.
I keyboard layout options kan man under "Key to choose the 3rd level" bocka i "Left alt". Detta är i Linux Mint alltså.
Senast redigerad av A-Good-Man 2025-04-10 kl. 16:08.
Citera
2025-04-10, 16:14
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Good-Man
Det visste jag inte. Det är ju enklare. När jag trycker AltGr+7 gör jag det med bara högra handen, med tummen på AltGr och långfigret på 7. Det känns avigt. Det blir stor risk att skriva fel också.

Citat:
Ursprungligen postat av Magmuskler
Jag har gjort så med några andra symboler. Problemet blir ju då att bestämma vilka andra tangenter man vill ha de på i stället och sedan att komma ihåg var man har satt dem.
Citera
2025-04-10, 16:27
Moderator
Protons avatar
Nä, kör på min alt-gr och en sifferknapparna.
Tänkte inte ens på att det var jobbigt, eller ens ett problem, innan jag såg den här tråden.
Upplever det inte som ett större hinder efter att jag sett tråden heller btw.
Citera
2025-04-10, 16:31
Medlem
Man kan även använda teckensättning om det är svårt att trycka på flera tangenter samtidigt.
Citera
2025-04-10, 16:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Systemutveckling --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2025-04-10, 17:55
Medlem
På den tiden jag programmerade mycket brukade jag ha ett script som mappade om å, ä, ö, Å, Ä och Ö på tangentbordet till }, {, |, ], [ och \. Det är den mappning som brukade användas på den tiden man annars använde 7-bitars ASCII och var tvungen att offra vissa specialtecken för att få in ÅÄÖ i teckenuppsättningen. En del terminaler hade omställbar teckenuppsättning som gjorde att de svenska bokstäverna delade samma tangenter som just dessa specialtecken beroende på svensk/amerikansk teckenuppsättning, så jag hade ett visst muskelminne upparbetat för detta.

Ett annat script återställde den vanliga mappningen, vilket var behändigt om jag skulle behöva skriva någon längre text på svenska (för tillfälligt behov av svenska tecken hade jag dem mappade på originaltangenterna kombinerade med AltGr, så att t.ex. AltGr-} blev å). Med X11 under Linux/SunOS var det lätt att åstadkomma detta med xmodmap, medan det var knepigare på Windows där jag bara gjorde något halvhjärtat försök att få till det.
Senast redigerad av vgebler 2025-04-10 kl. 17:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in