• 1
  • 2
2025-04-10, 09:42
Medlem
Hej allihopa, jag har ftt information om att det skulle finnas ett DC i Haparanda. Uppgiften kommer frn boken "Fast frsvar av Nordkalotten". Jag bifogar en skrmdump om mnet nedan.

r det ngon som vet var det r belget? Stort tack p frhand!

Bild: https://ibb.co/5WZ8LtJ0
Citera
2025-04-10, 11:09
Civilfrsvarsanlggningar brukar vl inte vara s spnnande, i synnerhet om de inte ligger i berg?
Citera
2025-04-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebrutal
Civilfrsvarsanlggningar brukar vl inte vara s spnnande, i synnerhet om de inte ligger i berg?
Japp, jag har dock sett att de ibland finns inne i sm kullar, drfr kom jag och frgade hr om ngon vet mer om mnet.
Citera
2025-04-20, 14:05
Medlem
Travis.Bickles avatar
De som r i kullar r vl skyttesvrn? Vet att ett finns p Santasaari och har hrt talas om nn bunker liknande i Nikkala. Bortsett frn de som finns p Tornvallen (jrnvgsbron)
Citera
2025-04-21, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travis.Bickle
De som r i kullar r vl skyttesvrn? Vet att ett finns p Santasaari och har hrt talas om nn bunker liknande i Nikkala. Bortsett frn de som finns p Tornvallen (jrnvgsbron)

Vad finns det p Santasaari? Ngot strre, eller bara ett litet skydd? Det finns verkligen mnga bunkrar vid grnsen mellan Haparanda och Finland, men de r alla frseglade. Jag kan skicka en karta, kolla PM.
Citera
2025-04-21, 11:46
Medlem
Citat:

Jag kan pm du inte, hr finns kartor.

https://www.google.com/maps/d/viewer...V0&usp=sharing

Den hr kartan r gjord av en tjeckisk person som jag hittade p ntet, men den r vldigt omfattande. Vad vet du om bunkern p Santasaari och den i Nikkala?
Citera
2025-04-21, 11:51
Medlem
Citat:

65.766614, 23.863274

Bunkern ligger kanske vid de hr koordinaterna. tminstone p Lantmteriets hjdskillnadskarta syntes en tydlig kulle dr. Jag har sett precis sdana kullar tidigare, och inuti dem har det funnits ngot.
Citera
2025-04-21, 12:15
Medlem
staaerkelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebrutal

Jod, civilfrsvaret r hftiga grejer det
Citera
2025-04-21, 15:28
Medlem
Travis.Bickles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozule
Jag kan pm du inte, hr finns kartor.

https://www.google.com/maps/d/viewer...V0&usp=sharing

Den hr kartan r gjord av en tjeckisk person som jag hittade p ntet, men den r vldigt omfattande. Vad vet du om bunkern p Santasaari och den i Nikkala?

Vet inte varfr jag inte kan skicka/ta emot PM?
Santasaari har jag fr lnge sen skt efter ingngen men inte hittat den. Troligen r det bara ett skyttesvrn i den kullen d den r intill vattnet.

Den i Nikkala har jag personligen aldrig skt efter endast hrt talas om.
Citera
2025-04-21, 15:49
Medlem
Citat:
Vet inte varfr jag inte kan skicka/ta emot PM?
Santasaari har jag fr lnge sen skt efter ingngen men inte hittat den. Troligen r det bara ett skyttesvrn i den kullen d den r intill vattnet.

Den i Nikkala har jag personligen aldrig skt efter endast hrt talas om.
Mitt privata meddelande fungerar inte eftersom mitt konto r fr nytt.
Jag tror att just den dr kullen innehller den aktuella bunkern. Omrdet kring Marielund r fullt av sdana kullar med bunkrar inuti, men de r alla frseglade :/
Citera
2025-04-21, 17:39
Medlem
Travis.Bickles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozule
Mitt privata meddelande fungerar inte eftersom mitt konto r fr nytt.
Jag tror att just den dr kullen innehller den aktuella bunkern. Omrdet kring Marielund r fullt av sdana kullar med bunkrar inuti, men de r alla frseglade :/

Jo, det r ungefr dr det r. Dock r det ganska ingen vuxet dr. Tror att det har varit en grd dr fr lnge sedan. Men kullen i sig r p hger sida av stigen/leden som gr mot vattnet. Som barn frskte jag ofta ska efter ingngen men har aldrig hittat den. Man kanske lyckas bttre med metalldetektor.
Citera
2025-04-21, 17:43
Medlem
Citat:
Jo, det r ungefr dr det r. Dock r det ganska ingen vuxet dr. Tror att det har varit en grd dr fr lnge sedan. Men kullen i sig r p hger sida av stigen/leden som gr mot vattnet. Som barn frskte jag ofta ska efter ingngen men har aldrig hittat den. Man kanske lyckas bttre med metalldetektor.
Ja, en metalldetektor skulle kunna vara till hjlp. Vet du om det finns ngra bergrum hr i omrdet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in