2025-04-09, 23:28
Har en gammal LV-reggad enduro jag försöker få krängd på Blocket, och blir överöst av köpare som frågar efter allt möjligt. Gamla kvitton på delar, besiktningsprotokoll, serviceintyg, servicebok, ja ni hajar.

Inser att jag lagligt nog inte har någon skyldighet att överlåta något alls så länge jag kan skriva över hojen i Trafikverkets app, men man känner sig nästan som en skojare som ska förklara bort allt. Har heller inte några papper då jag fick den av en polare som, känner jag honom rätt, antagligen kastade papperen samma dag han själv köpte MCn, om han nu fick några alls.....
Citera
2025-04-09, 23:41
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Har en gammal LV-reggad enduro jag försöker få krängd på Blocket, och blir överöst av köpare som frågar efter allt möjligt. Gamla kvitton på delar, besiktningsprotokoll, serviceintyg, servicebok, ja ni hajar.

Inser att jag lagligt nog inte har någon skyldighet att överlåta något alls så länge jag kan skriva över hojen i Trafikverkets app, men man känner sig nästan som en skojare som ska förklara bort allt. Har heller inte några papper då jag fick den av en polare som, känner jag honom rätt, antagligen kastade papperen samma dag han själv köpte MCn, om han nu fick några alls.....
Papper? Antar det är regpapper du inte har, som du inte kan beställa nya eftersom den inte är registrerad på dej?
Citera
2025-04-09, 23:56
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Antar att det _inte_ är regpapper du menar?

Du _måste_ ju inte ha några andra papper överhuvudtaget men risken är väl att presumtiva köpare drar öronen åt sig om det inte finns serviceprotokoll, tidigare besiktningsprotokoll et.c.

Men är det en gammal risig hoj som säljes i "befintligt skick" finns det väl ingen vettig som frågar efter några papper - man vet ju om att man köper ett rep.objekt.
Citera
2025-04-10, 00:19
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:

Haha, tänkte fråga vad annonsen kostar hos blocket, men efter att ha sett dina mängder av snackbögar så kanske det är lättare att sälja mc:n via kontakter som jag brukar. Nu har jag ju bara en MC: kvar och vill sälja utan tjöt mm.

För att vara OnTopic. Den förra MC:n jag sålde var eftertraktad som samlarobjekt och såldes via kontakter, hade varit förrådsställd en massa år, enbart papper från trafikverket fick han och han överförde pengar på min dator från sin bank.. Efter att han sett den, gav han mig ett högre belopp än vi först kommit överens om. Nice när båda är nöjda.

Före det (ett gäng år sedan) sålde jag en ovanlig enstånkare från 1953, också via kontakter, fick hyfsat med mynt och det enda han fick i pappersväg var trafikverkets, samt lite skrifter som jag samlat på min om just den mc:n.
Senast redigerad av beaver_se 2025-04-10 kl. 00:32.
Citera
2025-04-10, 00:28
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Haha, tänkte fråga vad annonsen kostar hos blocket, men efter att ha sett dina mängder av snackbögar så kanske det är lättare att sälja mc:n någon annanstans...

Ingen aning om vad du dillar om, pajas. "Mängden av snackbögar"? Vad fan är en snackbög?

och till övriga: Nej, menar inte regpapper. Jag har både del 1 och del 2 av det, utan menar just service/bes/kvitton för egna reparationer/etc.
Citera
2025-04-10, 00:36
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ingen aning om vad du dillar om, pajas. "Mängden av snackbögar"? Vad fan är en snackbög?

och till övriga: Nej, menar inte regpapper. Jag har både del 1 och del 2 av det, utan menar just service/bes/kvitton för egna reparationer/etc.
Det verkar som det är många enl dig som tjatar om extra papper, typ de är snackbögar, du kanske inte visste om att de kallas så... Har man samtal med dem så är det just en massa snack och i slutändan inget köp för de drar till med skambud.
Så dra ner ditt prat om pajas. Hade tänkt ge dig lite tips om hur jag hittat köpare privat, men...

Edit: Okey, såg att du är reggad här 2025...
Senast redigerad av beaver_se 2025-04-10 kl. 00:40.
Citera
2025-04-10, 12:34
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Det verkar som det är många enl dig som tjatar om extra papper, typ de är snackbögar, du kanske inte visste om att de kallas så... Har man samtal med dem så är det just en massa snack och i slutändan inget köp för de drar till med skambud.
Så dra ner ditt prat om pajas. Hade tänkt ge dig lite tips om hur jag hittat köpare privat, men...

Edit: Okey, såg att du är reggad här 2025...

Jaha. Hur fan skulle jag kunna veta det? Aldrig hört det förr. Det är som om jag säger "leverspackel" och sen idiotförklarar dig när du undrar vad i helvete leverspackel är för något. Men då vet jag, tack i alla fall!

Japp, reggad 2025, så det betyder att inget jag skriver är seriöst, och att jag garanterat är precis 18 år fyllda och därmed en certifierad idiot. Eller hur brukar jargongen gå? Det är väl en annan sak om jag hade skapat en massa tramsiga trolltrådar eller liknande, men jag tycker min historik ser rätt "normal" ut...
Citera
2025-04-10, 12:38
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:

Jag antar att köparna är rädda för att hojen är tävlingskörd eller på annat sätt slitits i terrängen, kanske tvåtaktare?

Det finns en del exempel på endurohojar där motorn rasat kort efter inköp och köparna vill väl veta om du renoverat eller köpt nya delar till motorn så att dom slipper lägga undan pengar för en eventuell motorrenovering eller ny motor.
Citera
2025-04-10, 12:54
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag antar att köparna är rädda för att hojen är tävlingskörd eller på annat sätt slitits i terrängen, kanske tvåtaktare?

Det finns en del exempel på endurohojar där motorn rasat kort efter inköp och köparna vill väl veta om du renoverat eller köpt nya delar till motorn så att dom slipper lägga undan pengar för en eventuell motorrenovering eller ny motor.

Kan nog vara så, eller mest en allmän rädsla för att den bara är körd-körd-körd utan någon som helst tanke på kontinuerligt underhåll.

Jag lastar dem inte, jag hade nog varit nästan lika nitisk.

Får kanske ta ned annonsen och lägga upp den på nytt och vara tydlig med avsaknaden av papper. Blir många konversationer som rinner ut i sanden nu nämligen...
Citera
2025-04-10, 12:57
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Kan nog vara så, eller mest en allmän rädsla för att den bara är körd-körd-körd utan någon som helst tanke på kontinuerligt underhåll.

Jag lastar dem inte, jag hade nog varit nästan lika nitisk.

Får kanske ta ned annonsen och lägga upp den på nytt och vara tydlig med avsaknaden av papper. Blir många konversationer som rinner ut i sanden nu nämligen...
Här har du en tråd av någon som köpte en KTM utan att kolla upp den först.

Köpte mc på blocket (behövdes renoveras för 33k)
https://www.flashback.org/t3632885
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in