• 1
  • 2
2025-04-08, 20:10
Medlem
Jag sitter ock kollar på att köpa en meteorit men har ingen koll på vad som är normalt pris, vill inte bli scammad.

Tex en bit på 2x5x5 cm går på några hundra av vad jag sett,är dom verkligen så billiga?
Citera
2025-04-08, 20:27
Medlem
Finns många fake-meteoriter upplagda på internet som meteoriter har jag sett. Väldigt mycket tyvärr. Folk som säljer slagg, andra stenar, och sånt som 'meteoriter"

Men priser kan du nog söka efter för att få en uppfattning, det beror på en rad olika faktorer.

Är det ett bevittnat fall, gammalt, skick, form/karaktär, utseende, vikt, ovanlighet, sammansättning, om det är ett bekräftat ursprung (t.ex. stenar från månen och mars är ju som bekant dyra för de är både ovanliga och har hög efterfrågan) är den skivad, om så är det har den något av ytterkanten på en eller runt om hela, har den delar eller hela skorpan kvar, är den verifierad eller inte, och sådär och så vidare.

Inget konkret svar egentligen men har också ett visst intresse för rymdstenar, meteoriter och sånt så nördar in mig ibland på det och annat därtill.

Du kan skicka pm med en länk om du vill ha en andra åsikt, vet inte om jag kan hjälpa men kanske.. kan även kan skicka en länk till en bra kanal som har försäljning, samt videor med identifikationstips osv.
Senast redigerad av UpTop 2025-04-08 kl. 20:43.
Citera
2025-04-08, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag sitter ock kollar på att köpa en meteorit men har ingen koll på vad som är normalt pris, vill inte bli scammad.

Tex en bit på 2x5x5 cm går på några hundra av vad jag sett,är dom verkligen så billiga?

Om du inte vet hur man identifierar en meteorit, så kommer du bli scammad.

Nätet är fullt av bedragare och kopior. Av allt från meteoriter till tänder från T-rex.

Äkta meteoriter är sannolikt mycket sällsynta, och kostar därför rimligen en bra slant. Du behöver kontrollera säljaren, varför är den trovärdig?
Citera
2025-04-08, 20:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard

Nätet är fullt av bedragare och kopior. Av allt från meteoriter till tänder från T-rex.

Äkta meteoriter är sannolikt mycket sällsynta, och kostar därför rimligen en bra slant. Du behöver kontrollera säljaren, varför är den trovärdig?

Nejdå, jag har en. Kostar 150-200 kronor på Naturhistoriska riksmuséet. Det är en järnmeteorit.
Citera
2025-04-08, 20:36
Avstängd
Citat:

Nejdå, jag har en. Kostar 150-200 kronor på Naturhistoriska riksmuséet.
Citera
2025-04-08, 20:41
Medlem
För några hundra lär det ju inte vara någon mån eller marsmeteorit. Utan snarare järn/sten. Vilket låter rimligt för priset "några hundra". Sen om den verkligen är äkta eller inte är ju svårt att svara på.
Citera
2025-04-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Nejdå, jag har en. Kostar 150-200 kronor på Naturhistoriska riksmuséet.

Jaså, har du källa? Länk till websidan på nrm.se där de säljer? Verkar nämligen ytterst osannolikt att de skulle sälja något de beskriver som mycket sällsynta.... och för 200 kr.

Citat:
Meteoriter är mycket sällsynta så chansen att hitta någon i Sverige är ytterst liten.

https://www.nrm.se/fakta-om-naturen/...en-en-meteorit

Att du köper något som beskrivs som en meteorit från temu för 149.90 betyder inte att det är äkta vettu.
Senast redigerad av PetterRetard 2025-04-08 kl. 20:54.
Citera
2025-04-08, 20:56
Avstängd
Citat:
Jaså, har du källa? Länk till websidan på nrm.se där de säljer? Verkar nämligen ytterst osannolikt att de skulle sälja något de beskriver som mycket sällsynta.... och för 200 kr.

Att du köper något som nedan från temu för 149.90 betyder inte att det är äkta vettu:

https://www.googleadservices.com/pag...ECBsQDQ&adurl=

Den är inte stor, kanske 5cm x 4 cm, vackert svart skimrande. Det står Järnmeteorit, oktaedrit, Muonionlusta, Norrbotten, på den. Tyvärr ingen länk. Den ligger i en helt vanligt vit pappersask som följer med köpet.
Citera
2025-04-08, 21:04
Medlem
Telepatisks avatar
Även dom som har "bevis"-papper är väl oftast fake vad jag har förstått det som. Såg någon dokumentär eller något om detta för ett tag sedan.
Citera
2025-04-08, 21:06
Medlem
pn222jws avatar
Från 200 till 20 000. Järnmeteoriter är inte så hemskt dyra. Månmeteoriter otroligt värdefulla. Priserna varierar... det finns flera eftertraktade ifrån Norrland. (Till exempel Muonionalusta).

GeoCity och Geoart och Kristallrummet i Stockholm är bra - liksom Ebay.
Citera
2025-04-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51

Vad ska man med en meteorit till???
Känns som en sak man köper på fyllan.
Citera
2025-04-08, 21:42
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Den i sin tur vanligaste typen av stenmeteoriter innehåller karakteristiska kulformiga mineralaggregat, så kallade kondruler. De är vanligen omkring en halv till ett par mm i diameter och välrundade. Studerar man kondrulerna i tunna snitt i polarisationsmikroskop kan man se hur de är uppbyggda av olika silikatmineral i form av speciella texturer. Sådana texturer och strukturer förekommer inte i bergarter från jorden.

https://www.sgu.se/om-geologi/meteor...av-meteoriter/

För att avgöra om meteroiten är äkta behöver du tydligen en polarisationsmikroskop hemma på hyllan. Eller gå till någon som har ett sådan och be om att få meteroiten undersökt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in