• 1
  • 2
2025-04-08, 17:59
Medlem
Nix-registrets avatar
Jag har under flera år noterat att människor världen över, inte bara i vår del av Europa, ganska ofta utbrister "oh my God" eller "what the fuck". Det sker i flera olika åldersgrupper och oavsett etnisk och religiös bakgrund. Den gemensamma nämnaren är att alla som gör det har låg intelligens och låg social status.

Normalintelligenta säger det aldrig, inte heller i engelskspråkiga länder.

Vad är det med just de här uttrycken som är så tilltalande för dumma människor?

Den uppenbara spaningen är att de är hämtade från amerikansk populärkultur, som främst korkade människor konsumerar eller åtminstone skyltar med att de konsumerar. Det finns dock många andra popkulturella fraser som går att anamma men som man aldrig hör dem säga. Det finns också en ovanlig konsekvens, där andra (afro)amerikanska modeuttryck har kommit och gått, medan de här har bestått. Är det enkelheten i budskapet, ordklangen, gemenskapskänslan i en universell dumhetskultur som skulle motverka sitt eget syfte om den fick en varierad vokabulär?
Citera
2025-04-08, 18:05
Medlem
tjorven20s avatar
bitter boomer med lågt självförtroende tråd #52 548
Senast redigerad av tjorven20 2025-04-08 kl. 18:08.
Citera
2025-04-08, 18:06
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven20
bitter boomer med lågt självförtroende tråd
Ja verkligen. Men man blir ju nyfiken vad TS tror att normalbegåvade har för kraftuttryck? "Golly gosh"?
Citera
2025-04-08, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Den gemensamma nämnaren är att alla som gör det har låg intelligens och låg social status.
Är inte det där påståendet lite förenklat och fördömande?

Att folk drar till med liknande upprop är kanske för att det tar ungefär lika lång tid för hjärnan att tolka intaget och bilda sig en preliminär uppfattning?

Att vara långsam är inte samma sak som att vara lågintelligent och betinga låg status?
Citera
2025-04-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven20
bitter boomer med lågt självförtroende tråd #52 548

Nej, han har en poäng.

Ordförråd är typ det enklaste sättet att mäta människors intelligens.
Lågt ordförråd hänger ihop med låg utbildning.

Lär dig tala svenska.
Citera
2025-04-08, 18:17
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Normalintelligenta säger det aldrig, inte heller i engelskspråkiga länder.
Det där var ju närmast det minst normalintelligenta jag hört på länge. Sofistikerade högintelligenta amerikaner använder sannerligen dessa uttryck lika hejdlöst som andra. Framför allt "Oh my god" men har inga betänkligheter att använda olika derivationer av "Fuck".

Samma sak i Storbritannien. Även om de möjligen tenderar att använda det mer brittiska "What the hell?".
Citera
2025-04-08, 18:34
Medlem
tjorven20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Nej, han har en poäng.

Lär dig tala svenska.

Säger en del om dig som inte vet skillnaden mellan kunskap och intelligens haha
Citera
2025-04-08, 19:30
Medlem
Adraxuss avatar
Christ almighty & Oh hamburgers, what in tarnation? har du inte märkt redan att hälften av alla människor är carbon copies dang nabbit son and get off my lawn.
Citera
2025-04-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Nej, han har en poäng.

Lär dig tala svenska.

Du kanske menade korrekt svenska i text.

Vilket det var, förutom stort B i starten
Citera
2025-04-08, 19:35
Medlem
Adraxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adraxus
Christ almighty & Oh hamburgers, what in tarnation? har du inte märkt redan att hälften av alla människor är carbon copies dang nabbit son and get off my lawn.
& ni ska inte gnata & gnäbba ni kör ju med forumsvenska, att läsa Flashback när man sitter här på dass är som att lyssna på 1 av 3 som spelat in en ljudbok.
Citera
2025-04-08, 19:37
Medlem
Citat:
Jag har under flera år noterat att människor världen över, inte bara i vår del av Europa, ganska ofta utbrister "oh my God" eller "what the fuck". Det sker i flera olika åldersgrupper och oavsett etnisk och religiös bakgrund. Den gemensamma nämnaren är att alla som gör det har låg intelligens och låg social status.

Hur vet du att de har låg IQ och social status?
Citera
2025-04-08, 19:50
Medlem
Europes avatar
Jag skriver ibland ”wtf” (endast förkortningen). Jag brukar aldrig säga det. Däremot har jag märkt att jag någon gång muttrar: ”what the deuce?”. Jag verkar ha plockat upp det från Stewie Griffin i Family Guy. ”Wtf” har jag däremot plockat upp från folk på nätet, snarare än från amerikansk populärkultur. Jag minns faktiskt första gången jag läste förkortningen för 19 år sedan. En kvinna på Spraydate hade skrivit det under en rolig bild hon hade lagt upp. Det var bara en bland flera förkortningar man lärde sig då, som ”lol”, ”imo”, ”ftw”, ”fyi” m.m.

Jag är rätt säker på att jag även har sett andra Mensamedlemmar skriva ”wtf”.
Senast redigerad av Europe 2025-04-08 kl. 20:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in