Citat:
Ursprungligen postat av
Sasha4life
Ja, det kan man verkligen fråga sig. Och att Kicks ber om ursäkt är ju direkt löjligt. Blir att berätta för alla ens bekanta så de kan bojkotta. Givetvis ska slöjbäraren vara tacksam för att hon fått komma till Sverige och fått allting betalat av sig av svenska skattebetalare.
Att bojkotta Kicks är ju ungefär som när folk tänkte sig att försöka bojkotta matjättarna. Folk är helt enkelt inte villiga att köra sex kilometer längre för att handla i någon turkbutik, när ICA ligger runt hörnet. Bojkotten slutade med att alla gick till ICA ändå, men bara helst inte berättade om det.
Kicks är utan konkurrens den största kedjan för billigt smink och annat krimskrams. Och ligger under i pris än exempelvis HM som dessutom inte har i närheten av lika stort sortiment. Eftersom de i huvudsak säljer kläder. Det finns inte en chans att massa brudar skulle ge fan i att handla där. Det är klart du kan försöka övertyga just din kusin om att inte handla där. Näe såklart, kommer hon säga. För att sedan gå till Kicks och handla.
Folk blir arga hela tiden och ska bojkotta allt från ICA till HM till Willys. Och när de skrivit klart sitt arga inlägg på facebook går de ändå till Willys. Bojkotter fungerar bara om de administreras systematiskt på företagsnivå. Om Ericsson och Ikea m fl tar ett företagsbeslut om att inte handla från, låt oss säga Ica, så får det effekt.
Jag försöker inte avråda dig från att bojkotta Kicks, det får du självklart göra. Jag känner bara att det känns lite utslitet att folk härjar om att bojkotta företag som de i själva verket känner ett behov av. Bosse i Strängnäs blev sur och ska minsann bojkotta McDonalds. Jaha? Lycka till. Han lär ju lomma tillbaka dit efter ett par veckor när han märkte att hans personliga bojkott förvånansvärt inte fungerade på snabbmatsgiganten.
För det andra vet jag nog ingen målgrupp som sminkar sig så mycket som unga tjejer med invandrarbakgrund. De är förmodligen en betydande konsumentgrupp hos Kicks. Risken för badwill från den gruppen när deras favorit-influencer insinuerar att Kicks är rasister är antagligen ett synnerligen mer påtagligt hot än att några blondiner skulle sluta handla där en vecka eller så. Det är ju närmast självklart därför Kicks utan att tveka går ut med en ursäkt.
Betyder min rant att jag håller med lättkränkta fröken Abdi? Nej självklart inte. Men rent strategiskt förstår jag varför Kicks inte har några problem att gå ut med en ursäkt. Det kostar inte ett skit.