2025-04-09, 03:52
Medlem
Onanikrems avatar
Man har inget förlorat förrän man säljer med förlust. Jag kommer att gå in och köpa på mig lite till när jag tror botten är nådd. Just nu varken köper eller säljer jag, bara avvaktar hur det går mellan den orange och Kina.
Citera
2025-04-09, 04:58
Medlem
AlfaQhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Att sälja i nedgång är väl det sämsta man kan göra?

Man brukar säga, rädda det som räddas kan. Tyvärr så är folk dumma i huvudet och sätter in hela sin lön för kortsiktig konsumtion på börsen. Och har inga pengar till räkningar.
Citera
2025-04-09, 05:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnLocke2
Om man är en storägare kan man inte gå ur positioner på ett enkelt sātt. Det är småspararens enda fördel. Viktigt att inte bruka den fördelen enligt bankerna.
Varför ger man råd som uppenbart är dåliga?
För att bankerna vill att småspararna ska sitta med och dämpa nedgången för att sedan sälja i panik när det närmar sig botten så att dom som bankerna verkligen bryr sig om ska kunna köpa på sig mer i dippen. Bankerna arbetar för dom stora investerarna Black Rock, Vanguard etc. Småspararna är collateral damage.
Citera
2025-04-09, 05:02
Avstängd
Citat:
Om man är en storägare kan man inte gå ur positioner på ett enkelt sātt. Det är småspararens enda fördel. Viktigt att inte bruka den fördelen enligt bankerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Man har inget förlorat förrän man säljer med förlust. Jag kommer att gå in och köpa på mig lite till när jag tror botten är nådd. Just nu varken köper eller säljer jag, bara avvaktar hur det går mellan den orange och Kina.

Det är ju nu det är bra läge att slänga in ännu mer pengar på börsen och låta pengarna som redan är där vara kvar. Man har inte förlorat ett skit förrän man säljer. Börsen återhämtar sig alltid, pengarna ska ju ligga där i flera år.
Citera
2025-04-09, 05:04
Medlem
Svavelbryggas avatar
Det hade varit lite uppfriskande om de istället hade rubriker om att nu är det dags för panik och om du inte sålt än är det dags nu.
Citera
2025-04-09, 05:06
Medlem
Citat:
För att inte orsaka börskrasch?

Om alla börjar sälja och ta ut sina pengar kan konsekvenserna bli ytterligare fall i värde och pengarnas värde sjunker också samt banker kan gå omkull. Det blir en dominoeffekt.

Jag blev sugen på att börja handla aktier istället men jag varken kan något i ämnet eller har besparingar så kastade iväg min återbäring på räkningar som ska betalas
Citera
2025-04-09, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Man brukar säga, rädda det som räddas kan. Tyvärr så är folk dumma i huvudet och sätter in hela sin lön för kortsiktig konsumtion på börsen. Och har inga pengar till räkningar.
Är det ett vanligt problem, att folk köper så mycket aktier när lönen kommer så de inte har pengar kvar till räkningar?
Citera
2025-04-09, 07:00
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Att sälja i nedgång är väl det sämsta man kan göra?

Det är ju så de flesta realiserar sina förluster, och sedan när det går upp så köper de. Köpa dyrt sälja billigt - en fantastisk strategi!
Citera
2025-04-09, 08:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det brukar faktiskt löna sig, det visar statistiken. Men sen är det ju bara ett råd, du gör ju fortfarande som du själv vill!
Citera
2025-04-09, 08:25
Medlem
Det är svårt att sälja i rätt läge och köpa i rätt läge. De flesta kommer att misslyckas och sälja på rött och köpa på blått. Därför är det generella rådet att inte agera impulsivt/emotionellt och sälja. Det rådet är inte bäst för alla, men för de flesta.
Citera
2025-04-09, 09:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Rådet är till för att småspararna ska sitta stilla så att de med stort kapital hinner ut först? Det kan bli trångt när alla ska ut samtidigt?
Citera
2025-04-09, 09:35
Medlem
Frågan är varför hela raddan av ekonomer inte varnat för Trumps tullpolitik tidigare? Det var ju något som han återkom till i valrörelsen. Att det skulle få stora konsekvenser borde ekonomerna förstått och upplyst spararna om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in