2025-04-08, 20:47
Medlem
Gaffelpärms avatar
Heter de möjligen ”Fixodida”?
Är inga problem för människor att äta dessa.
Citera
2025-04-08, 22:13
Medlem
Hur fan är man funtad om man tänker att vaccin är farligt så man tar hellre och käkar djurläkemedel som inte är godkända för mänsklig konsumtion?
Citera
2025-04-08, 22:57
Medlem
Jag vet inte om det gäller just hundmedicin, men jag pratade med en hästägare som gav hästarna något medel som var jättebra mot fästingar. Detta medel var dock tyvärr också cancerframkallande, men i hästarnas fall gjorde det inget eftersom de inte blev så gamla att de hann utveckla cancer. Det blir däremot människor.

Jag skulle helt klart tänka mig för ett par gånger innan jag stoppar i mig något som är gjort för djur, det kan som sagt finnas biverkningar som är rätt otrevliga.
Citera
2025-04-09, 06:38
Medlem
Syftar du till Fluralaner alltså? Hade nog inväntat någon toxikologistudie innan jag intog detta preparat.

Insekticid och akaricid. Det senare tyder på effekt mot spinn/spider mites. Hade möjligtvis kunnat fungera som en spray för växter. Finns inga sådana alternativ i Sverige med en dedikerad akaricid. Intressant!
Citera
2025-04-09, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Om du tänker på Bravecto så går det åt minst 4 tabletter 2-3 gånger per säsong. Kommer att kosta dig ca 2500:- Dessutom behöver du recept. Bättre och billigare att vaccinera dig
Måste man inte har räkna upp antalet tabletter med kroppsvikten? De flesta människor väger ju betydligt mer än de flesta hundar.
Citera
2025-04-09, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Låter lite som Trumps botemedel mot covid. Drick definfektionsvätska.

Fast vid det här laget vet väl till o med du att vaccinet är svartlistat i ganska många länder? Covid vaccin har ingenting med tidigare vaccin i vår historia att göra.
Citera
2025-04-09, 07:52
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Måste man inte har räkna upp antalet tabletter med kroppsvikten? De flesta människor väger ju betydligt mer än de flesta hundar.
Det finns olika tabletter till olika stora hundar. Mina labbar kör på tabletter för 40 kilos hundar och kostar drygt 600 kronor för en tablett. Så om du väger 80 kilo behöver du 2 st var 12:e vecka.
Citera
2025-04-09, 07:52
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskies
Fast vid det här laget vet väl till o med du att vaccinet är svartlistat i ganska många länder? Covid vaccin har ingenting med tidigare vaccin i vår historia att göra.
Vilka länder har svartlistat vaccinet?
Citera
2025-04-09, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskies
Var väl inte det som var poängen. Mer att det var konstiga förslag.
Citera
2025-04-09, 08:45
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalltkrig
Ivermectin kanske funkar även mot fästingar men jag tror inte det. Pröva. Inget farligt.

Och var köper man ivermectin då?
Citera
2025-04-09, 09:34
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vet inget om blod-hjärnbarriären. Men får jag TBE finns ju risken att man får hjärnhinneinflammation. Är väl bättre att knapra några hundpiller under säsong? Vad skulle faran vara?

Blod-hjärnbsrriären skyddar hjärnan och hela centrala nervsystemet från allt som flyger runt i blodet. Det kan vara olika kemiska substanser, virus, bakterier med mera. Vissa molekyler tar sig förbi denna barriär. Alkohol och det aktiva ämnet i alvedon är exempel.

Om du knaprar några piller som inte är prövade för människor finns det risk att det påverkar din kropp och hjärna på ett negativt sätt. Dock tror jag att det är mer sannolikt att du får njur- eller leverskador än hjärnskador. Men vem vet? 🤔

Bättre att ta tag in din spruträdsla, finns kbt som är framgångsrikt.
Citera
2025-04-09, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Heter de möjligen ”Fixodida”?
Är inga problem för människor att äta dessa.

Nej, Bravecto. Fick ut några ransoner till jycken på recept. https://www.kronansapotek.se/Bravecto-for-stora-hundar-20-40-kg/p/578136/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in