2025-04-08, 13:29
Medlem
Jag gillar inte vaccinationer och brukar därför inte vaccinera mig mot TBE. Men nu har jag hittat en superbra lösning - att äta fästingmedicin för hundar. Man äter några tabletter var tolfte vecka och sen utsöndrar man nåt skit som inte fästingar gillar. Äter de ändå på en så dör fästingarna.

Varför finns inte detta för människor?
Citera
2025-04-08, 13:30
Avslutad
Ivermectin kanske funkar även mot fästingar men jag tror inte det. Pröva. Inget farligt.
Citera
2025-04-08, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag gillar inte vaccinationer och brukar därför inte vaccinera mig mot TBE. Men nu har jag hittat en superbra lösning - att äta fästingmedicin för hundar. Man äter några tabletter var tolfte vecka och sen utsöndrar man nåt skit som inte fästingar gillar. Äter de ändå på en så dör fästingarna.

Låter lite som Trumps botemedel mot covid. Drick definfektionsvätska.
Citera
2025-04-08, 14:28
Medlem
Har du haft mycket fästingar är det inte helt otroligt att du redan haft TBE, man behöver inte få så värst mycket symptom och har du haft det en gång är du immun resten av livet.
Citera
2025-04-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Har du haft mycket fästingar är det inte helt otroligt att du redan haft TBE, man behöver inte få så värst mycket symptom och har du haft det en gång är du immun resten av livet.

Jo, men de är ju äckliga de små gynnarna. Jag vill gärna slippa omaket med att plocka dem.
Citera
2025-04-08, 15:07
Medlem
Citat:
Jo, men de är ju äckliga de små gynnarna. Jag vill gärna slippa omaket med att plocka dem.
Svaret var ang din ovilja att vaccinera dig.
Citera
2025-04-08, 16:22
Medlem
Man blir ju lite nyfiken på möjliga biverkningar
Citera
2025-04-08, 17:20
Medlem
Citat:

Du är inte helt ute och cyklar, men snälla gör det inte.
Tänker inte skriva namnet men det finns en som inte går igenom blod-hjärnbarriären. Det pågår foi på området så du får tålmodigt vänta tills det kommer för människor.
Citera
2025-04-08, 17:30
Medlem
Citat:

Tänkte oxå på det. Borde funka?
Citera
2025-04-08, 17:35
Medlem
bema56s avatar
Om du tänker på Bravecto så går det åt minst 4 tabletter 2-3 gånger per säsong. Kommer att kosta dig ca 2500:- Dessutom behöver du recept. Bättre och billigare att vaccinera dig
Citera
2025-04-08, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Om du tänker på Bravecto så går det åt minst 4 tabletter 2-3 gånger per säsong. Kommer att kosta dig ca 2500:- Dessutom behöver du recept. Bättre och billigare att vaccinera dig

Nja, nu kan du bara vaccinera dig mot TBE men fästingar bär som bekant andra sjukdomar.
Vad man vill åstadkomma med en medicin mot fästingar är att de ska dö när de biter dig, innan de hinner överföra sjukdomar till dig. Det är i alla fall poängen med Bravecto.
Citera
2025-04-08, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fatcrackhoe
Du är inte helt ute och cyklar, men snälla gör det inte.
Tänker inte skriva namnet men det finns en som inte går igenom blod-hjärnbarriären. Det pågår foi på området så du får tålmodigt vänta tills det kommer för människor.

Vet inget om blod-hjärnbarriären. Men får jag TBE finns ju risken att man får hjärnhinneinflammation. Är väl bättre att knapra några hundpiller under säsong? Vad skulle faran vara?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in