• 1
  • 2
2025-04-08, 13:21
Medlem
vip-vickys avatar
hallå där. jag skulle vilja ha svar på en grej ifall någon vet. bor i en liten håla som heter fjärås inom hallands län, lite utanför kungsbacka. nära där jag bor ligger en skola som de flesta invånare här har gått i, nämligen Smedingeskolan.

kom på tal igår med familjen om ett klassiskt rykte som går på skolan om en vaktmästare som sägs ha tagit självmord på eller lite kring skolan. de sägs att han ska ha hängt sig på antingen vinden eller en lokal precis utanför skolan, ett ventilationsrum. detta ska ha utspelat sig på 1990-2000 talet ish. oklart om vilket av årtalen de är. mannen var kring 30-årsåldern och jobbat där i några år.

ingen riktigt vet vad som hände, har antagligen blivit nertystat. ingen i familjen vet fulla storyn och har sökt som en galning på facebook, flashback och google, men inga framsteg. någon som vet något om detta och kan förklara storyn?? dör av nyfikenhet och är väldigt intresserad om vad som hände, varför, när och reaktioner på detta.
Citera
2025-04-08, 14:05
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Förmodligen en skröna. Alla skolor har en vaktmästare som dött i skrubben.

Som sagt en skröna gå vidare.
Citera
2025-04-08, 14:43
Medlem
vip-vickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Förmodligen en skröna. Alla skolor har en vaktmästare som dött i skrubben.

Som sagt en skröna gå vidare.

jo det hade jag oxå sagt, men min mamma har en bror som gick på skolan under den här tiden som upplevde detta. tyvärr kan jag inte ta kontakt med honom då vi inte har kontakt med den sidan av släkten längre. så nu försöker jag hitta någon som gick på skolan under den här tiden som kan berätta för mig.
Citera
2025-04-08, 15:16
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vip-vicky
hallå där. jag skulle vilja ha svar på en grej ifall någon vet. bor i en liten håla som heter fjärås inom hallands län, lite utanför kungsbacka. nära där jag bor ligger en skola som de flesta invånare här har gått i, nämligen Smedingeskolan.

kom på tal igår med familjen om ett klassiskt rykte som går på skolan om en vaktmästare som sägs ha tagit självmord på eller lite kring skolan. de sägs att han ska ha hängt sig på antingen vinden eller en lokal precis utanför skolan, ett ventilationsrum. detta ska ha utspelat sig på 1990-2000 talet ish. oklart om vilket av årtalen de är. mannen var kring 30-årsåldern och jobbat där i några år.

ingen riktigt vet vad som hände, har antagligen blivit nertystat. ingen i familjen vet fulla storyn och har sökt som en galning på facebook, flashback och google, men inga framsteg. någon som vet något om detta och kan förklara storyn?? dör av nyfikenhet och är väldigt intresserad om vad som hände, varför, när och reaktioner på detta.
Använde både ChatGPT and Grok, tyvärr kunde dessa ej hitta något om detta heller.

Vad du kan göra är att antingen fråga de olika tidningsbolagen som finns runt Kungsbacka eller gå in på biblioteket och läsa igenom tidningsarkiven, men det kan ju bli ganska mycket att läsa, så se om de har digitaliserat dessa och är sökbara.
Citera
2025-04-08, 15:59
Medlem
vip-vickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Använde både ChatGPT and Grok, tyvärr kunde dessa ej hitta något om detta heller.

Vad du kan göra är att antingen fråga de olika tidningsbolagen som finns runt Kungsbacka eller gå in på biblioteket och läsa igenom tidningsarkiven, men det kan ju bli ganska mycket att läsa, så se om de har digitaliserat dessa och är sökbara.

Tack för tipsen! ska försöka med detta. har oxå testat Chat GPT utan framgång anledningen till att det inte står ngt om denna man tror jag är för att lärare osv försökte tysta ner detta runt om i byn. lite ”hemligt stämplat”, och därför har nog inte tidningen lyckats få tag på denna info
Citera
2025-04-08, 16:29
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:

Det är säkert bara en skröna. Har hört liknande historier tidigare.

Vi använder även stor bokstav i starten av en mening.
Citera
2025-04-08, 17:03
Medlem
K.Blomkvists avatar
Det ryktet gick runt på Johannesskolan i Malmö 1959-60 runt skolavslutningen.
Vi fick aldrig veta om det var sant eller ej.

Den där läraren Skarping var inte så omtyckt, barsk och tuff.

Så... Fake news.
Citera
2025-04-09, 07:55
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Papperskorgen --> Historia
/Moderator
Citera
2025-04-14, 14:31
Medlem
Drygbesserwissers avatar
Vår vaktmästare tog livet av sig på smedingeskolan när jag gick där. Han hängde sig i ventilationen ovanför idrottshallen/simhallen. Det borde ha varit runt 2008/2009. Han lämnade ett självmordsbrev på whiteboarden i lärarrummet.

Han var väldigt tystlåten av sig, men verkade annars som de flesta andra.
Citera
2025-04-19, 14:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Någon gång på 1980- eller -90-talet (eller möjligen -70-talet) spreds ett foto i pressen av en man som hängde sig från en skorsten på ett brant tak, i eller vid en skola. Minns inte var det var, men det var i Sverige. Jag blev smått chockad av fotot, men det var nog inget jämfört med hur det måste ha känts för eleverna.

Idag publiceras inga sådana foton, och jag lyckades inte googla fram det där gamla fotot. Gott så, tycker jag. Sådana foton gör ingen nytta, men kan i värsta fall utgöra inspiration för andra.
Citera
2025-04-20, 20:38
Medlem
vip-vickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Någon gång på 1980- eller -90-talet (eller möjligen -70-talet) spreds ett foto i pressen av en man som hängde sig från en skorsten på ett brant tak, i eller vid en skola. Minns inte var det var, men det var i Sverige. Jag blev smått chockad av fotot, men det var nog inget jämfört med hur det måste ha känts för eleverna.

Idag publiceras inga sådana foton, och jag lyckades inte googla fram det där gamla fotot. Gott så, tycker jag. Sådana foton gör ingen nytta, men kan i värsta fall utgöra inspiration för andra.

så intressant att läsa det du skrivit. försökte oxå googla lite men fick inte fram något men oj vad nyfiken jag blev på detta.
Citera
2025-04-20, 20:40
Medlem
vip-vickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drygbesserwisser
Vår vaktmästare tog livet av sig på smedingeskolan när jag gick där. Han hängde sig i ventilationen ovanför idrottshallen/simhallen. Det borde ha varit runt 2008/2009. Han lämnade ett självmordsbrev på whiteboarden i lärarrummet.

Han var väldigt tystlåten av sig, men verkade annars som de flesta andra.

äntligen någon som lämnar svar på det jag faktiskt undrat över. finns det artikel om detta, vad hette han och hur reagerade skolan på detta? fick eleverna veta eller försökte skolan tysta ner detta?? var det möjligtvis en vaktmästare som kallades för ”luggen” och hette stefan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in