2025-04-08, 12:05
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Rätt nyligen dök det upp annonser om Stockholm Exergi som skulle bygga en återvinningsanläggning för koldioxid. Det verkade ju lurigt och fantastiskt. Dom skulle kunna fånga in koldioxid motsvarande Stockholms bilutsläpp över 1 år om jag minns rätt. Om man då antog att det finns en klimatkris p.g.a. koldioxid då borde ju den frågan vara löst. Bygg anläggningar för infångning av CO2. Problem solved.

Men man har ju undrat hur det ska fungera. Idag på TV4 förklarades det hela.

https://www.tv4play.se/video/0b40c1b...8-april?time=0 (Starttid ca 07:42;15).

Jag har aldrig sett två programledare så frågande. (07:44:50) Vad är det karln säger? Fånga in koldioxid och använda salt att få fast den och sedan köra ned alltihopa på botten av Atlanten. Och hur man sedan ska ta hand om avfallet vet man inte. Men regeringen verkar ha förstått. 36 miljarder satsar dom.

För mina öron verkar detta som mumbo-jumbo och detta är troligen en ny miljö-scam.
Vad tror den övriga flashback-communityn? Finns det nån som har en bättre förklaring?

- BBZW
Citera
2025-04-08, 12:14
Medlem
franges avatar
Jag har bara hört reklamerna om den skiten och ja - det där luktar verkligen bluff och snakeoil på lång väg. I synnerhet när det handlar om att det vräks mångmiljonbelopp i skattepengar över det.

Northvolt kändes ju nästan trovärdigt i jämförelse med detta...
Citera
2025-04-08, 12:30
Medlem
okok1s avatar
Plantera träd är väl för tråkigt.

Kostar även mkt energi:
Citat:
The energy required for a CCS plant will vary based on how much CO₂ it captures annually. For instance, if a CCS facility is designed to capture 1 million tons of CO₂ per year, it could require between 1 to 1.5 million MWh of energy annually.

To put this into perspective, 1 million MWh is roughly equivalent to the annual electricity consumption of around 90,000 to 150,000 typical U.S. households.

Senast redigerad av okok1 2025-04-08 kl. 12:39.
Citera
2025-04-08, 12:54
Medlem
Ännu ett Northvolt och Stegra att räkna in. Ska detta vansinne lett av charlataner och lycksökare aldrig ta slut?
Citera
2025-04-09, 12:03
Moderator
pudelluss avatar
Tidigare rubrik: "Infångning av koldioxid (BIO-CCS)".

/Mod
Citera
2025-04-09, 23:06
Moderator
pudelluss avatar
Miljöaktivism --> Klimat, miljö och geovetenskap
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto