Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Inga ägodelar spelar längre någon roll när man är för gammal för att använda dem eller njuta av dem. Det enda som faktiskt är varaktigt hela vägen till dödsögonblicket är ens personliga relationer. Jag tror att det är stor skillnad på att dö ensam, och att dö omgiven av människor som älskar en.
Dessutom har man väldigt mycket glädje av vänskap och kärleksfulla relationer under hela livet, oavsett om man har materiellt välstånd eller ej. Det finns åtminstone inget tillfälle i mitt liv då glädjen över en pryl har givit mig mer tillfredsställelse än valfri trevlig kväll med familj eller vänner.
Varför skulle en relation med en människa, vara mer varaktig än ens relation till sin Rolex klocka?
Vad menar du är skillnaden mellan att dö ensam i medvetslöshet, eller att dö omgiven av släktingar i medvetslöshet? Högst sannolikt är du totalt omedveten om din omgivning en tid innan du faktiskt dör, och innan dess är du högst medveten om det besvär du tillfogar andra, kanske rentav smärta du tillfogar andra ifall de älskar dig.
Är det så du vill lämna världen, genom att intensivt orsaka andra lidande? Vore det inte bättre att du dör utan att dina kära ens vet om det, varpå de inte lider alls?
Antingen dör man i ensamhet och orsakar ingen lidande, eller så dör man omgiven av främlingar (tex personal) och orsakar inte lidande, eller så dör man omgiven av kära anhöriga och orsakar lidande och besvär. Det sistnämnda orsakar mest lidande.