2025-04-07, 10:06
Medlem
Såg den här på facebook flödet:
https://imgur.com/a/zCi0XbO

Jag ser sånt här hela tiden. Folk som använder sin "ADHD" som ursäkt för att dom är dumma i huvudet?

ADHD handlar väl om att du har svårt att hålla dig koncentrerad på saker? Så det handlar om att din vilja är låg pga att du befinner dig i ett symptomatiskt lågt dopaminläge? Så per se är ADHD att du är skadeskjuten mot djävulens lustar och vill hellre göra saker som är roligt än det som är viktigt här och nu?

Det här är ju något som vi "icke adhd" också tampas med i tid och otid? Disciplin?

Men om man är normalbegåvad så hanterar man ju det? Man förstår konsekvenserna och biter ihop?
Citera
2025-04-07, 10:13
Avstängd
Man tar väl medicin för att inte uppfattas som "dum i huvudet"?
Citera
2025-04-07, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man tar väl medicin för att inte uppfattas som "dum i huvudet"?

Amfetamin är ingen medicin. Och det är en myt att folk med adhd är dumma i huvudet. Däremot så skyller många på adhd, tror mer om att det handlar om att växa upp.
Citera
2025-04-07, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Amfetamin är ingen medicin. Och det är en myt att folk med adhd är dumma i huvudet. Däremot så skyller många på adhd, tror mer om att det handlar om att växa upp.

Ja, det känns som att man kan kontra ADHD om man har ett högt IQ? Det måste vara så? Folk tillskriver alla möjliga jävla problem till sin ADHD som en slags slasktratt för dålig disciplin

Enligt chat gpt:

Du vet att du borde städa ditt rum. Du vet hur du ska göra det. Du kanske till och med vill göra det.
Men när du går in i rummet får du ett slags hjärn-frys. Allt känns överväldigande, du ser något på golvet, plockar upp det, sen sätter du dig på sängen med mobilen i handen och två timmar har gått.

Det här är ju något som hänt alla? Men man lär ju sig och hantera det och kryper till korset när man inser att man måste få saker gjorda? Det är ju en inställning?

Så att vara utan ADHD innebär total överlåtelse till förnuftet utan att ens känna ett sug för att göra något annat än det man måste göra? Det om något är väl autistiskt i så fall? Blir inte klok på alla dessa diagnoser. Det är hittepå tror jag, för människor och barn som inte uppfostrats i disciplin
Senast redigerad av Cheddarjoe 2025-04-07 kl. 11:09.
Citera
2025-04-07, 11:13
Medlem
severustheemperors avatar
Man kan notera.

DIAGNOS
Låg iq = ADHD
Hög IQ = Psykopat

Är väll ingen direkt skillnad. Brist på empati, osv.
Citera
2025-04-07, 11:14
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe

Jag ser sånt här hela tiden. Folk som använder sin "ADHD" som ursäkt för att dom är dumma i huvudet?

ADHD handlar väl om att du har svårt att hålla dig koncentrerad på saker? Så det handlar om att din vilja är låg pga att du befinner dig i ett symptomatiskt lågt dopaminläge? Så per se är ADHD att du är skadeskjuten mot djävulens lustar och vill hellre göra saker som är roligt än det som är viktigt här och nu?

Det här är ju något som vi "icke adhd" också tampas med i tid och otid? Disciplin?

Men om man är normalbegåvad så hanterar man ju det? Man förstår konsekvenserna och biter ihop?

Nja, not really. Absolut om man "utnyttjar" den för att skita i att göra saker, då är man rätt dum i huvudet. Men det är ju lite mer komplext än så. Bilden du visade tycker inte jag handlar om dopamin eller att vilja göra roliga saker hellre, utan snarare om att personen ifråga får ett kaos i sin hjärna av ordet "städa" och får svårt att realistiskt greppa vad hon ska börja med, och därför får det lättare om det bryts ner till "diska".
Så är det inte för alla med ADHD, eller ens majoriteten skulle jag våga påstå. Men det underlättar väl precis som det gör för neurotypiska.
Citera
2025-04-07, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Man kan notera.

DIAGNOS
Låg iq = ADHD
Hög IQ = Psykopat

Är väll ingen direkt skillnad. Brist på empati, osv.

Stämmer ej. Tagit ur luften.

ADHD handlar om oförmåga att kontrollera impulser, medan psykopati handlar om en känslokall oförmåga att känna med andra.
Citera
2025-04-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ja, det känns som att man kan kontra ADHD om man har ett högt IQ? Det måste vara så? Folk tillskriver alla möjliga jävla problem till sin ADHD som en slags slasktratt för dålig disciplin

Enligt chat gpt:

Du vet att du borde städa ditt rum. Du vet hur du ska göra det. Du kanske till och med vill göra det.
Men när du går in i rummet får du ett slags hjärn-frys. Allt känns överväldigande, du ser något på golvet, plockar upp det, sen sätter du dig på sängen med mobilen i handen och två timmar har gått.

Det här är ju något som hänt alla? Men man lär ju sig och hantera det och kryper till korset när man inser att man måste få saker gjorda? Det är ju en inställning?

Så att vara utan ADHD innebär total överlåtelse till förnuftet utan att ens känna ett sug för att göra något annat än det man måste göra? Det om något är väl autistiskt i så fall? Blir inte klok på alla dessa diagnoser. Det är hittepå tror jag, för människor och barn som inte uppfostrats i disciplin

Ja, det är min erfarenhet också. Människor söker en förklaring till olika "misslyckanden" i livet på sin ADHD eller ADD?

Man vill inte ta ansvar för val man gjort utan söker något att hänga upp sina felval på.
Sverige har en väldigt hög grad av ADHD jämförelsevis, vad säger forskningen om korrelation mellan brutna hem, låg utbildningsnivå och lägre IQ med förekomsten av ADHD/ADD?

Min amatördiagnos är iaf att samtliga fall av ADHD som jag har i bekantskapskretsen (barn som vuxna) kommer från skilsmässohem med lägre utbildningsnivå? Barnen har ofta en självupptagen förälder som ignorerat barnet vilket resulterat i en extrem törst efter uppmärksamhet (bra som dålig) och ofta kommer diagnosen som ett brev på posten efter några år?
Citera
2025-04-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddnacke
Ja, det är min erfarenhet också. Människor söker en förklaring till olika "misslyckanden" i livet på sin ADHD eller ADD?

Man vill inte ta ansvar för val man gjort utan söker något att hänga upp sina felval på.
Sverige har en väldigt hög grad av ADHD jämförelsevis, vad säger forskningen om korrelation mellan brutna hem, låg utbildningsnivå och lägre IQ med förekomsten av ADHD/ADD?

Min amatördiagnos är iaf att samtliga fall av ADHD som jag har i bekantskapskretsen (barn som vuxna) kommer från skilsmässohem med lägre utbildningsnivå? Barnen har ofta en självupptagen förälder som ignorerat barnet vilket resulterat i en extrem törst efter uppmärksamhet (bra som dålig) och ofta kommer diagnosen som ett brev på posten efter några år?

Det är jävligt bekvämt att skylla sina misslyckanden på en diagnos som inte ens forskning vet hur man ska definiera mer än att om du inte kan hantera livet efter listor är du diagnosticerad.

Jag har gjort ADHD utredning, jag upplever att jag också har svårt för att göra tråkiga saker men eftersom jag är tillräckligt smart och vet vad som är rätt och fel har jag inga misslyckanden i livet att skylla på. Läkaren sa typ det. Nä du verkar vara en person som kan hantera livet och vardagen så du har nog inte ADHD. Precis som att jag stark att stå emot frestelser så betyder det att jag inte har ADHD men dom som är svaga mentalt och ger upp lätt har ADHD.
Citera
2025-04-07, 11:49
Medlem
bomhulls avatar
Adhd ,add och i viss mån autism påtvingar ofta skolan för elever som inte är tillräckligt duktiga/inte studerar tillräckligt hemma så mer resurser kan tilldelas i skolan ifrån staten.
Tycker det är bra att dessa elever fångas upp och får mer hjälp/inte stör andra elever.
Citera
2025-04-07, 12:02
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

Du ställer dig avvisande mot att göra just det du förespråkar?

Har TS möjligen låg IQ fastän du inte har ADHD?
Citera
2025-04-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Du ställer dig avvisande mot att göra just det du förespråkar?

Har TS möjligen låg IQ fastän du inte har ADHD?

Förklara?

Jag kan försäkra dig om att mitt IQ inte är något hinder för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in