• 1
  • 2
2025-04-16, 11:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Behöver den verkligen en buffert stående på ett sparkonto som har en aktiekredit hos Nordnet med 2% ränta som dessutom är avsragsgill?

Kan intekredit många gånger ersätta en buffert om det är diciplinetade personer?
Citera
2025-04-16, 12:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2025-04-16, 12:46
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zayden-Maye
Jag har ett blancolån (efter en skillsmässa) som jag vill bli av med men jag kommer att behålla bufferten. Låter minst en tanke om dagen gå till bufferten och känner mig trygg med att ha den. Funderade på att använda kreditkort som buffert då det inte kostar något så länge jag inte använder det alternativt använder det och betalar hela skulden varje månad. Ett lån kostar. Tryggheten i bufferten väger dock över. Tack för alla svar.

Vilka eventuella oförutsedda kostnader riskerar du att dra på dig? Ingen bil och inget hus lämnar inte så mycket som kan gå totalfel.

Jag tycker att du bör ha en månads utgifter sparat, använd resten för att betala av ditt blancolån. Bufferten kan du spara ihop igen till efteråt.
Citera
2025-04-17, 08:25
Medlem
hur mycket per månad betalar du på lånet ock vad är räntan ?
jag skulle betalat lånet ock sen börjat spara igen
Citera
2025-04-18, 06:56
Medlem
Jag har betalat av hela skulden och sålde lite prylar så att jag nu har en buffert på tio tusen kronor. Har även rensat bort onödiga löpande utgifter. Sannolikt kommer jag att få ihop ytterligare minst tio tusen om en till två månader.

För mig blev det tydligare om jag tänkte mig situationen så här: En person har varken buffert eller skulder. Är det klokt av den personen att låna till en buffert och betala dyr ränta eller är det bättre att den personen så snabbt som möjligt sparar ihop till en buffert utan att ta lån? Jag hade inte gett den personen rådet att låna till en buffert.
Citera
2025-04-18, 09:06
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zayden-Maye
Jag har betalat av hela skulden och sålde lite prylar så att jag nu har en buffert på tio tusen kronor. Har även rensat bort onödiga löpande utgifter. Sannolikt kommer jag att få ihop ytterligare minst tio tusen om en till två månader.

För mig blev det tydligare om jag tänkte mig situationen så här: En person har varken buffert eller skulder. Är det klokt av den personen att låna till en buffert och betala dyr ränta eller är det bättre att den personen så snabbt som möjligt sparar ihop till en buffert utan att ta lån? Jag hade inte gett den personen rådet att låna till en buffert.
Bra beslut. Skuldfri är det bästa.
Citera
2025-04-18, 09:58
Medlem
Beror väl på hur mycket du har i lån vs hur mycket i ränta vs hur stor skillnad det skulle göra i månadsbetalningen vs dina inkomster.

Men i regel är det alltid klokt att försöka betala av sina lån så snabbt som möjligt. Särskilt lån över 5% i ränta.

Men sen är det också alltid klokt att ha en buffert och i mina öron låter en buffert på 50k som ganska lågt. Då allt kan hända.
I dagens läge så tycker jag en buffert på minimum 150k är ett minimum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in