• 1
  • 2
2025-04-07, 06:47
Medlem
Har en buffert på 50.000. Äger varken hus eller bil. Är det vettigare att betala av lån med dessa pengar med tanke på inflationen och ha ett kreditkort som buffert istället? Jag använder sällan bufferten till något så pengarna ligger där de ligger.
Citera
2025-04-07, 07:05
Medlem
kraftfoders avatar
Vilka lån har du?
Studielån?
Konsumtionslån?
Citera
2025-04-07, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zayden-Maye
Har en buffert på 50.000. Äger varken hus eller bil. Är det vettigare att betala av lån med dessa pengar med tanke på inflationen och ha ett kreditkort som buffert istället? Jag använder sällan bufferten till något så pengarna ligger där de ligger.

Här är lite frågan om du har något annat du bara måste ha. Alltså om något går förlorat eller går sönder som du bara måste pynta upp direkt för att ersätta. Ja eller om det är så att du är sån som stundom ser något du bara måste ha och köpa.

Det är ju frågan om att bedöma hur pass oförudsedda utgifter du kan råka ut för som avgör vad du behöver för buffer. Det hänger också till viss del på hur väl förutseende du är - för vissa kommer ju regelbundna räkningar som en mer eller mindre överraskning (oförutsett), andra har mer stenkoll.

I sammanhanget kanske man skall räkna på att lönen kan bli försenad också som kanske inte en oförudsedd utgift, men det skall ju fram pengar till att betala räkningarna ändå.

För att kreditkort skall vara ett bra alternativ så förutsätter det att du är kapabel att betala kreditkortsräkningen till fullo när den kommer. Räntan på att inte göra det är oförsvarbart hög. Det betyder normalt att man har en buffer, men att den inte behöver vara sådär överdrivet likvid som annars rekommenderas (det funkar med räntefonder då), dessutom får man möjlighet att sätta över resten av lönen på fondkonto under månaden.
Citera
2025-04-07, 07:16
Medlem
AppleIntelligences avatar
Det är bra om du inte behöver använda bufferten. Den ska ligga där och samla damm och lite ränta tills du plötsligt behöver den. Amortera lånen också.
Citera
2025-04-07, 08:47
Medlem
Citat:

Kreditkort som buffert låter inte helt smart. Då har du säkert inte pengar att betala en större faktura när den kommer.

Måste du betala av lån? 50k kommer inte göra någon skillnad på din månadskostnad om det är bostadslån. Betala inte av.
Studielån? Ha kvar bufferten.
Är det 50k kvar på ett privatlån/Konsumtion så betala av direkt. 50k kan du spara ihop igen.
Citera
2025-04-07, 08:54
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
50k buffert låter perfekt. Kreditkort använder jag i vardagen och min buffert ser till att kreditkortsräkningen alltid kan betalas, även de månader då utgifterna varit större än inkomsten den månaden. Bufferten är privatekonomins stötdämpare och den ska användas, men givetvis även fyllas på hela tiden.

Om allt går som det ska kommer bufferten att "svämma över" och de pengarna kan du investera mer långsiktigt eller använda för att göra extraamorteringar på dina lån. Men dessa lån bör väl endast vara CSN och bostadslån, eller hur? Bufferten bör ha förhindrat att övriga krediter uppstår.

Vad är det för lån du funderar på att ta av bufferten för att betala av?
Citera
2025-04-07, 10:44
Medlem
Jag har ett blancolån (efter en skillsmässa) som jag vill bli av med men jag kommer att behålla bufferten. Låter minst en tanke om dagen gå till bufferten och känner mig trygg med att ha den. Funderade på att använda kreditkort som buffert då det inte kostar något så länge jag inte använder det alternativt använder det och betalar hela skulden varje månad. Ett lån kostar. Tryggheten i bufferten väger dock över. Tack för alla svar.
Citera
2025-04-07, 11:47
Medlem
BackToHegels avatar
Om du har ett relativt dyrt blancolån kanske du kan minimera din buffert tills dess att lånet är betalt. Om du sällan rör dina femtio tusen kanske tjugo tusen duger lika bra under en period?
Citera
2025-04-07, 12:12
Medlem
Kreditkort är bättre än blanco eftersom du inte betalar ränta förrens du behöver pengarna.

Du kan ju alltså samla kreditkortsskuld i blanco om du vill, om det nu skulle behövas då det är aktuellt. Jag förstår inte hur så här självklara saker inte kan vara självklara.

Fördelen med kreditkort kontra att bara vänta med blanco tills det behövs är att det inte räddar situationer som att du blir av med jobbet.
Citera
2025-04-07, 12:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Det är bra om du inte behöver använda bufferten. Den ska ligga där och samla damm och lite ränta tills du plötsligt behöver den. Amortera lånen också.

Man kan ju lösa dyra lån om man har det och sedan utnyttja kredit om man behöver pengar. TS har rätt.
Citera
2025-04-07, 14:45
Medlem
Ja betala av skiten så känner du dig mycket friare i kropp o själ
Citera
2025-04-07, 22:09
Medlem
Citat:
Jag har ett blancolån (efter en skillsmässa) som jag vill bli av med men jag kommer att behålla bufferten. Låter minst en tanke om dagen gå till bufferten och känner mig trygg med att ha den. Funderade på att använda kreditkort som buffert då det inte kostar något så länge jag inte använder det alternativt använder det och betalar hela skulden varje månad. Ett lån kostar. Tryggheten i bufferten väger dock över. Tack för alla svar.

Hur stor marginal har du i ekonomin? Eller med andra ord hur snabbt kan du fylla på bufferten om du nallar på den?

Då du skriver att du inte använder bufferten så skulle jag fundera på att lösa en del av lånet med kanske halva bufferten, mest för att känna att du är på väg att bli skuldfri. Att räntekostnaden sjunker är trevligt när räntan på blancolån inte ska vara avdragsgill framöver. Samtidigt så har jag inga siffror på ditt lån så jag vet inte vad det betyder i slutändan med en stor avbetalning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in