Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Det akuta hotet försvinner direkt personen lämnar din närhet.
Rädslan minskar givetvis också när personen inte är där och avtar sedan mer över tid.
Jag håller med om ifall man på något sätt kan motivera att man väntade, som att de tittade in för att se att sakerna var kvar eller kontaktade och hotade igen eller något annat.
Men i det aktuella fallet har det inte skett någon kontakt alls under denna tiden.
Om det inte finns något skäl man kan peka på att hotbilden ändrades finns ju inget motiv att vänta 45dagar istället för 5.
För mig så är den akuta nödsituationen när personen(den som hotar) är på plats eller så länge man är övervakad.
Sedan är den över.
Om man är rädd för repressalier, ja då är det en hotbild som aldrig ändras.
Här kan jag se en viss tid för den initiala rädslan/chocken att gå över men har den inte släppt efter några dagar så kommer den inte släppa.
Jag tror helt enkelt inte på att personen efter 45dagar helt plötsligt utan att något ändrats då kände sig trygg nog.
Jag delar tanken om att det bör finnas någon sorts gräns för hur länge en nödinvändning kan åberopas - annars riskerar den att urholkas. Att hovrätten sätter en snäv tidsgräns utan att redovisa varför just fem dagar är rimligt, riskerar man istället att underminera hela syftet med nödinvändningar.
Det blir ett slags tyst kalenderetik: “nu har det gått tillräckligt lång tid, alltså är du brottslig”. Men i praktiken är det snarare så att rädsla - särskilt när familjen är inblandad - inte följer en kalenderlogik.
Tänk sig att en 19-årig kille tvingas delta i en mindre avancerad knarkkurirverksamhet efter att ha tagit ett lån av fel person. “Betala tillbaka genom att bära en väska mellan två adresser. En gång i veckan. Vi hör av oss.”
Han vägrar först - men blir då nedtryckt i ett trapphus, får en kniv mot strupen och hotas: “Om du backar igen så hämtar vi din lillasyster.”
Efter tre veckor orkar han inte mer. Han pratar med en lärare och sen med polisen. Han berättar allt. Men då säger åklagaren: “Du borde ha gått till polisen tidigare. Du deltog ju ändå tre gånger. Hotbilden kan inte ha varit så allvarlig.”
Men hotet var verkligt. Och att han inte blev attackerad under de tre veckorna betyder inte att han var trygg. Bara att han fortfarande var rädd nog att lyda.
Det hade varit enklare att förstå hovrätten om de ifrågasatt hotbildens trovärdighet, inte bara dess hållbarhet över tid.
Om rättsordningen sätter en arbiträr tidsgräns på när rädsla ska sluta gälla - då förstår den inte vad rädsla är.