Citat:
Ursprungligen postat av
Caimen
Förvisso, men jag kan tycka att det blir mer av en akademisk betydelse. Skulle det ges frikort så fort du själv kontaktar polisen i efterhand när du begått ett brott, om du skyller på att du var hotad? Jag kan förstå det där och då när du har en pistol mot tinningen naturligtvis, men hur länge kan man få skylla på att man var rädd efter att ett omedelbart hot upphört? Kan vi ha en rättsordning där man får välja bort att gå till polisen, men ändå får gå fri för brotten man inte anmält?
I fallet förvara vapen och höra av sig senare, känns det ju nära till hands att man gick med på det då av endera orsak, men nu har man ångrat sig. Straffrihet för att relationen med ägarna skitit sig, eller för att jag har ändrat mina värderingar och inte längre vill vara med? Känns väldigt svårbalanserat.
Jag har börjat läsa tingsrättsdomen lite kort (kommer publicera hela när jag fått ut hovrättens också), och några saker klarnar:
GM hade både vapen och sprängmedel i sin besittning i ett förråd, men uppger att han endast kände till vapnet - inte sprängmedlet. Innehavet varade i cirka 1,5 månad. Enligt tingsrättsdomen uppgav han att han inte informerat sin poliskontakt om förrådet tidigare ”på grund av hot med fara för hans och familjens liv och hälsa”. Det fanns alltså en konkret hotbild mot familjen.
Vilka han lagrade vapnet och sprängmedlet åt framgår inte - vilket är förståeligt. Om han hade namngivit personerna, hade hotbilden kunnat bli reell och omedelbart verkställd.
Han var inte avlönad informatör, men hade civil kontakt med polisen sedan tidigare.
Tycker det stärker min uppfattning: att det i viss mån talar emot efterhandskonstruktion - särskilt eftersom han själv tog kontakt före upptäckt. Men jag håller helt med om att strikt juridiskt är det en skör linje, och att det beror mycket på hur domstolen väger in syftet, risken och graden av självmant agerande.
Tingsrätten friade honom som bekant. Jag överlämnar till dig att själv läsa skälen när jag publicerar domen senare idag.
Jag återkommer även med hovrättens dom.