Citat:
Ursprungligen postat av
Daniel5
Jag har begärt ut utredningen som pensionen gjorde för några år sedan. Det är bostadsbidrag, bostadstillägg samt äldreföraörjningsstöd då min pension är låg.
Dock har jag inte räknat hur mycket jag fått för mycket, med tanke på att skulden är såpass stor som 170 tusen kr. Det måste vara 2 år men får ändå inte ihop det. Men väntar in alla papper från pensionen. Jag bodde ensam och fyllde utifrån situationen då.
Jag har uppgett allt korrekt. Inga konstigheter. Ingen annan inkomst vid sidan. Jag har fått hjälp med ansökan av anhöriga. Man fyller i en sådan en gång per år. Oftast juni/juli. Skulden ligger hos FK men har inte kunnat betala och inget har hänt sen dess.
Du nämner att du vill återkomma med mer information - det uppskattas, för det behövs för att kunna ge ett korrekt svar.
Men några saker kan ändå sägas redan nu
- Du är, rättsligt sett, uppgiftslämnare, oavsett om du fått hjälp att fylla i blanketten. Det är alltså du som ansvarar för att uppgifterna är korrekta gentemot myndigheten.
- Däremot innebär det inte automatiskt att du haft uppsåt att lämna felaktig uppgift - vilket är en central fråga i ett bidragsbrottmål.
- Om du haft ett ombud (t.ex. anhörig) som lämnat felaktiga uppgifter mot din vilja eller med slarv, kan det finnas regressmöjligheter.
Vad gäller Pensionsmyndighetens roll:
- De har enligt 6 § förvaltningslagen en skyldighet att hjälpa till. Men om deras hjälp överskridit gränsen och de faktiskt lämnat oriktiga uppgifter på eget initiativ (”verkat i enskilt intresse”), kan det öppna upp för ansvar - men det kräver konkreta bevis, t.ex. inspelade samtal eller skriftliga instruktioner.
Slutligen:
”vid ansökan av pension så bodde inte min partner med mig”
Här behövs en faktisk utredning av folkbokföring, hushållsgemenskap och ekonomiskt samarbete, eftersom bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd bedöms utifrån hushållets gemensamma situation - inte enbart folkbokföringen. Det är därför viktigt att du begär ut den tidigare utredningen och ser exakt vad som ifrågasätts.
Återkom gärna när du fått handlingarna. Då kan man göra en riktig genomgång av om återkravet är korrekt - och vad som är rimligt att säga vid förhör.