2025-04-06, 19:44
  #1
Medlem
Hej,

Jag är misstänkt för bidragsbrott som skedde för några år sedan (omedvetet) men polisen tog kontakt med mig under veckan för att berätta det. Jag blev också kallad till förhör via telefon i nästa vecka och de frågade om jag vill ha offentlig försvarare men jag var tveksam och ville återkomma.

Till saken hör att jag är pensionär och snart 80 år och har fått hjälp med att fylla i formuläret från pensionmyndigheten. Det året som jag uppges vara misstänkt för var då jag och min partner hade en tvist och var påväg mot skilsmässa men som inte förföljdes och vid ansökan av pension så bodde inte min partner med mig. Och det är just det pensionmyndigheten har gjort en utredning på för några år sen och skickat till polisen.

Så vad kommer hända om jag skulle bli dömd? Jag har mindre 9000 kr i pension i dagsläget.
Citera
2025-04-06, 19:52
  #2
Medlem
Vilka summor talar vi om ?
Citera
2025-04-06, 19:56
  #3
Medlem
Oklart vilket år och belopp.
Totala beloppet är dock 170k plus 30k ränta som ligger hos försäkringskassan sen några år.
Citera
2025-04-06, 20:34
  #4
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel5
Hej,

Jag är misstänkt för bidragsbrott som skedde för några år sedan (omedvetet) men polisen tog kontakt med mig under veckan för att berätta det. Jag blev också kallad till förhör via telefon i nästa vecka och de frågade om jag vill ha offentlig försvarare men jag var tveksam och ville återkomma.

Till saken hör att jag är pensionär och snart 80 år och har fått hjälp med att fylla i formuläret från pensionmyndigheten. Det året som jag uppges vara misstänkt för var då jag och min partner hade en tvist och var påväg mot skilsmässa men som inte förföljdes och vid ansökan av pension så bodde inte min partner med mig. Och det är just det pensionmyndigheten har gjort en utredning på för några år sen och skickat till polisen.

Så vad kommer hända om jag skulle bli dömd? Jag har mindre 9000 kr i pension i dagsläget.

Om du nu är 80 bast, så har jag svårt att se att det skulle vara något annat än bostadstillägg som du fått, och blivit återbetalningsskyldig för. Och om du fått det indraget och dessutom återkrävt, så har du ju garanterat sidoinkomster utöver dina 9000 kr. Om du inte ljugit om din hyra eller nåt.

Har du bara 9k i månaden, så har du förmodligen fortsatt rätt till bostadstillägg, som du kan betala tillbaka dina skulder med. Men frågan är ju om du ens får en avbetalningsplan vid 80 års ålder.
Citera
2025-04-06, 21:15
  #5
Medlem
Jag har begärt ut utredningen som pensionen gjorde för några år sedan. Det är bostadsbidrag, bostadstillägg samt äldreföraörjningsstöd då min pension är låg.
Dock har jag inte räknat hur mycket jag fått för mycket, med tanke på att skulden är såpass stor som 170 tusen kr. Det måste vara 2 år men får ändå inte ihop det. Men väntar in alla papper från pensionen. Jag bodde ensam och fyllde utifrån situationen då.

Jag har uppgett allt korrekt. Inga konstigheter. Ingen annan inkomst vid sidan. Jag har fått hjälp med ansökan av anhöriga. Man fyller i en sådan en gång per år. Oftast juni/juli. Skulden ligger hos FK men har inte kunnat betala och inget har hänt sen dess.
Citera
2025-04-06, 21:32
  #6
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel5
Jag har begärt ut utredningen som pensionen gjorde för några år sedan. Det är bostadsbidrag, bostadstillägg samt äldreföraörjningsstöd då min pension är låg.
Dock har jag inte räknat hur mycket jag fått för mycket, med tanke på att skulden är såpass stor som 170 tusen kr. Det måste vara 2 år men får ändå inte ihop det. Men väntar in alla papper från pensionen. Jag bodde ensam och fyllde utifrån situationen då.

Jag har uppgett allt korrekt. Inga konstigheter. Ingen annan inkomst vid sidan. Jag har fått hjälp med ansökan av anhöriga. Man fyller i en sådan en gång per år. Oftast juni/juli. Skulden ligger hos FK men har inte kunnat betala och inget har hänt sen dess.
Du nämner att du vill återkomma med mer information - det uppskattas, för det behövs för att kunna ge ett korrekt svar.

Men några saker kan ändå sägas redan nu
  • Du är, rättsligt sett, uppgiftslämnare, oavsett om du fått hjälp att fylla i blanketten. Det är alltså du som ansvarar för att uppgifterna är korrekta gentemot myndigheten.
  • Däremot innebär det inte automatiskt att du haft uppsåt att lämna felaktig uppgift - vilket är en central fråga i ett bidragsbrottmål.
  • Om du haft ett ombud (t.ex. anhörig) som lämnat felaktiga uppgifter mot din vilja eller med slarv, kan det finnas regressmöjligheter.
Vad gäller Pensionsmyndighetens roll:
  • De har enligt 6 § förvaltningslagen en skyldighet att hjälpa till. Men om deras hjälp överskridit gränsen och de faktiskt lämnat oriktiga uppgifter på eget initiativ (”verkat i enskilt intresse”), kan det öppna upp för ansvar - men det kräver konkreta bevis, t.ex. inspelade samtal eller skriftliga instruktioner.


Slutligen:
”vid ansökan av pension så bodde inte min partner med mig”
Här behövs en faktisk utredning av folkbokföring, hushållsgemenskap och ekonomiskt samarbete, eftersom bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd bedöms utifrån hushållets gemensamma situation - inte enbart folkbokföringen. Det är därför viktigt att du begär ut den tidigare utredningen och ser exakt vad som ifrågasätts.

Återkom gärna när du fått handlingarna. Då kan man göra en riktig genomgång av om återkravet är korrekt - och vad som är rimligt att säga vid förhör.
__________________
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-06 kl. 21:34.
Citera
2025-04-06, 21:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel5


Så vad kommer hända om jag skulle bli dömd? Jag har mindre 9000 kr i pension i dagsläget.

Kan bli 2-3 månader i fängelse

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/staff-for-bidragsbrott/
Citera
2025-04-06, 22:06
  #8
Medlem
Okej då gör jag det imorgon till polisen och begär offentlig försvarare.

Fängelse trots att det inte är ett medvetet fusk samt vid denna ålder?
Citera
2025-04-06, 22:54
  #9
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel5
Okej då gör jag det imorgon till polisen och begär offentlig försvarare.

Fängelse trots att det inte är ett medvetet fusk samt vid denna ålder?
Din ålder kommer tas hänsyn till.
Föreligger inte uppsåt kan du inte dömas till ansvar.

Ja, jag tycker du ska begära försvarare. Håll inget förhör utan försvarare, utan begär att det skjuts upp.
Citera
2025-04-06, 23:20
  #10
Medlem
Vem kommer betala kostnaderna för försvararen då jag inte har möjlighet?

Jag borde få alla handlingar kommande vecka. Dock är förhöret på torsdag men meddelar polisen om det Som sagt.
Citera
2025-04-06, 23:42
  #11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel5
Vem kommer betala kostnaderna för försvararen då jag inte har möjlighet?

Jag borde få alla handlingar kommande vecka. Dock är förhöret på torsdag men meddelar polisen om det Som sagt.
Nej, du har för låg inkomst. Staten tar kostnaderna oavsett utfall.

Vänligen citera mig fortsättningsvis om du vill ha svar lite snabbare jag håller utkik på tråden. Men det förenklar för både mig och de som följer tråden om du citerar när du svarar.
Citera
2025-04-07, 12:47
  #12
Medlem
Tack för tipset. Det är nytt för mig.

Enligt pensionen så är det civilstånd som detta berör och utreds och därav har för mycket blivit utbetalt. Mannen bodde på en annan adress men de har genom banken sett transaktioner sinsemellan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in