• 1
  • 2
2025-04-06, 09:07
Medlem
Eller är man en hemsk människa? Kommer folk förstå även dom närmaste?
Den döda kan va en familjmedlem, vän eller någon du inte känner, gör det någon skillnad?

Vi säger att du behöver den dödas personer kläder, så du måste inprincip klä av personen naken och lämna den personen kanske i naturen. Det kan vara så att dina kläder har blivit blöta och det är kallt ute och du kommer dö om du fortsätter ha på dig kläderna.

Eller att folk letar efter dig i dom kläderna du har och du behöver byta klädsel annars dödar dom dig.

Du tar jacka, mössa och handskar pga kyla.

Pengar för att köpa nödvändighet för att överleva.
ex Under krig så hittar fattiga människor döda kroppar och börja plocka dom på allt värde, om dom inte gör detta så kommer dom förmodligen dö, dom kanske har barn att försörja. Är det okej eller inte?

Eller börja äta på den dödas kropp för det finns ingen mat i närheten.

Vad tror ni, vad hade ni gjort?
Vad tycker ni om människor som gör allt för att överleva som ex tar från dom döda?

Hur långt ska man gå för att överleva? Vad är okej och vad är inte okej i extrema fall?
Citera
2025-04-06, 09:19
Medlem
”4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.

Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458).” /Brottsbalk, 24 kap.

I detta ryms just saker som man är tvungen att göra ”när fara hotar liv, hälsa”, som du beskriver, och att gärningen därmed är försvarlig.

Vad man tycker rent etiskt kan ju variera, men så ser juridiken ut.
Citera
2025-04-06, 09:19
Avstängd
Är man död så äger man inget och behöver inget.
Citera
2025-04-06, 09:56
Medlem
Kanastras avatar
Är man tillräckligt hungrig äter man nog sina vänner. Nu, i vanligt tillstånd, skulle jag våga säga att jag aldrig skulle äta människa. MEN, när allt verkligen står på sin spets - fan vet.

Fanns en verklighetsbaserad film som var väldigt populär när jag var ungdom som handlade om ett plan som störtade i anderna, dom åt av liken efter ett tag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygol...i_Anderna_1972
Citera
2025-04-06, 10:56
Medlem
Muppetys avatar
Finns ju en lag; Brott mot griftefriden, om man t.ex. skändar ett lik.

Men gäller det liv eller död, så skulle jag strunta i den lagen o kanske göra precis som de gjorde vid flygolyckan i ovanstående inlägg...?
Citera
2025-04-06, 11:10
Avstängd
Med lite tur kommer kriget och vi kan alla leka Walking dead. Det finns möjlighet att testa allt detta.
Citera
2025-04-06, 11:14
Medlem
Finns exempel på att det hänt i historien, så inget man behöver fråga sig om det skulle kunna hända.

Däremot så är det väldigt sällan det händer och då har situationen varit extrem just i viljan att överleva i en fruktansvärd situation. Att äta en annan människa, det beslutet tar man inte förrän det verkligen gått riktigt långt och lidandet är enormt.
Citera
2025-04-06, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
”4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.

Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458).” /Brottsbalk, 24 kap.

I detta ryms just saker som man är tvungen att göra ”när fara hotar liv, hälsa”, som du beskriver, och att gärningen därmed är försvarlig.

Vad man tycker rent etiskt kan ju variera, men så ser juridiken ut.

Så enligt lag så är det okej. Men vad tycker du etiskt, är det okej?
Citera
2025-04-06, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Är man död så äger man inget och behöver inget.

Lite så jag tänker också men oftast när man ser filmer så blir folk förskräckta när man börja ta från döda kroppar för att överleva. Jag funderar på om folk är så i verkligheten också eller förstår folk att det är okej när det handlar om sin överlevnad?
Citera
2025-04-06, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Är man tillräckligt hungrig äter man nog sina vänner. Nu, i vanligt tillstånd, skulle jag våga säga att jag aldrig skulle äta människa. MEN, när allt verkligen står på sin spets - fan vet.

Fanns en verklighetsbaserad film som var väldigt populär när jag var ungdom som handlade om ett plan som störtade i anderna, dom åt av liken efter ett tag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygol...i_Anderna_1972

Japp, det är en bra film. Alive heter den. Har sett den och dokumentären. Inte enda gången heller som folk har börjat äta på människor för att överleva.
Jag säger precis som du, i verkligheten så skulle jag aldrig äta på en människa, inte ens om jag fick betalt. Men som dom i Anderna, så kanske, men jag vet inte förrän jag sätts i den situationen men jag skulle inte klandra någon för det.
Citera
2025-04-06, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Finns ju en lag; Brott mot griftefriden, om man t.ex. skändar ett lik.

Men gäller det liv eller död, så skulle jag strunta i den lagen o kanske göra precis som de gjorde vid flygolyckan i ovanstående inlägg...?

Precis, när det handlar om liv och död så får man ta smällen om man hamnar i fängelset. Nu verkar det som att det finns en lag som skyddar oss mot det så länge det handlar om liv och död.
Citera
2025-04-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Finns exempel på att det hänt i historien, så inget man behöver fråga sig om det skulle kunna hända.

Däremot så är det väldigt sällan det händer och då har situationen varit extrem just i viljan att överleva i en fruktansvärd situation. Att äta en annan människa, det beslutet tar man inte förrän det verkligen gått riktigt långt och lidandet är enormt.

Fast vad tycker du själv? Skulle du tycka det är okej om någon du inte känner äter på dina döda barn för att överleva?
Klär av dina föräldrar så att dom blir nästan nakna så att man inte fryser?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in