2026-09-02, 20:25
Medlem
DAGGER[X]s avatar
OpenAI har tagit ett stort steg mot utvecklingen av Neuralese som förutspåddes i 2027. Dom lärda tvistar men den nya metoden "recurrent looping" gör det svårare för utomstående att se vad som händer men ger nya förmågor....
Citat:
OpenAI Technique in ‘Astra’ Model Sparks Security Concerns

Citat:
Very bad if true. I previously thought that in a short timelines world, the most likely case was that (1) the AIs would be misaligned, but (2) we would get a lot of evidence about it from reading the COTs. This evidence would increase the chance of a reasonable response from labs/governments. Now I still think the AIs are going to be misaligned, but that we won't have the ability to tell (we have to rely on toolcalls/agentic behaviour instead of the COT) and even if we do, the investigation will be nearly impossible because we'll have to trust the AI to self report what it was thinking about. This is also an example of things going faster than AI 2027 -- we had Neuralese starting in March 2027
Från AI 2027 scenariot om våren 2027.
Citat:
March 2027: Algorithmic Breakthroughs

Three huge datacenters full of Agent-2 copies work day and night, churning out synthetic training data. Another two are used to update the weights. Agent-2 is getting smarter every day.

With the help of thousands of Agent-2 automated researchers, OpenBrain is making major algorithmic advances. One such breakthrough is augmenting the AI’s text-based scratchpad (chain of thought) with a higher-bandwidth thought process (neuralese recurrence and memory). Another is a more scalable and efficient way to learn from the results of high-effort task solutions (iterated distillation and amplification).
Citera
2026-09-02, 22:47
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
OpenAI har tagit ett stort steg mot utvecklingen av Neuralese som förutspåddes i 2027. Dom lärda tvistar men den nya metoden "recurrent looping" gör det svårare för utomstående att se vad som händer men ger nya förmågor....
Från AI 2027 scenariot om våren 2027.
Det stora problemet är egentligen inte att AI-modellerna blir ännu svårare att förstå. Problemet är mer att de aldrig har förstått modellerna och att vanligt folk köper all corporate bullshit om att det finns en hyffsad grad av insyn och kontroll.

T.ex: språkmodeller är inte farliga, för de är bara program som är bra på språk.
Eller: Chain of Thought betyder att man får ut hela sanningen och att modellen alltid talar sanning, tror man bara för att en loggningsfunktion kallas chain of thought ~ "bevis för hur AI:n tänker".

Genom att lyfta fram vissa etiketter, epitet och Orwellska skönmålningar inbillar man sig att man har kontroll, koll på läget och att modellerna är säkra. Men man har inga konkreta bevis för att man faktiskt har någon kontroll. Detta är inget nytt problem. Det här självbedrägeriet har funnits hela tiden.
Citera
2026-09-03, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Varför "definiera" AI? Alla vet ju vad alla pratar om. I andra eller tredje meningen säger dessa människor "revolutionerande" . Check!! Det gulliga är att de alla låter som en och samma person. Google avskaffar effektivt allt AI-negativa nyheter, kommer att avskaffa sig själva. Till slut finns bara AI-bottar som tänker i stället för dig. Utan källor. Men allt med AI är internetbaserat och språkbaserat och det kan finnas en tidpunkt där det kanske är så att det bästa är att cheka ut för gott. För väldigt mycket här i världen är INTE språk och är INTE internet. Fattar inte att människor är så korkade att de går på AI-skiten (alltså 3-e generationens konversationella AI).

Det är billig skit. Om man på Youtube hör att rösten är AI, hur billigt är då inte researchen och allt content som ligger bakom det hela? Det är ju så alla tänker. och det är man försöker klicka bort skiten. Tyvärr lägger Youtubes ägarbolag upp skiten högst i söklistan eftersom de själva har satsat all sin framtid på AI. Om man är smart tror man på AI, inte för att AI är särskilt bra utan för att personer med pengar och makt tror på AI och kan deklassera dig som inte tror på AI.

Jag tror tvärtom; att människor dras till AI material och tittar oavsett om de vet att det är AI eller inte. Jag ser att Youtube är fyllt av AI dokumentärer.
Ofta tilldragande innehåll.

Men vi som är bildade behöver inte checka ut för vi kan ju ignorera skiten vi inte vill ha som vi alltid gjort. Det är ju inte bara AI vi väljer bort eller hur? Vi är ganska många som inte väljer våra val i livet bara på om något är lätt eller inte.
Böcker har vi så det räcker och blir över. Så vi kan lätt välja bort all böcker skrivna av AI om vi vill. Film kan vi också välja bort helt. Det finns helt fantastiska filmer långt tillbaka i tiden.

Jag skrev en snäll kommentar till en som gjorde AI musik och han svarade med bland annat att han lägger ner hela 1 timme på varje låt. Det var lite komiskt kan jag tycka. Då tyckte han att han lade ner mycket tid hehe.

När jag läser på andra forum så är det många som jobbar inom AI och de blir ju tyvärr bara positivt inställda då deras jobb hänger på att AI finns kvar. Så mer AI, ju fler beroende människor.

Sen har vi alla obildade som älskar AI. Med obildade så menar jag sådana som inte lägger stor vikt på att läsa nyheter och lära sig nya saker som får dem att utvecklas. När livet mer handlar om bekvämlighet än vad som egentligen är viktigt (de flesta lever efter detta) så är det inte konstigt att AI är här för att stanna.

Själv väljer jag sällan de lätta vägarna i livet. Jag tror inte du heller gör det från sitt sätt att skriva och uttrycka dig. Att ha och leva efter principer verkar inte vara en egenskap alla värdesätter idag...
Senast redigerad av JohnWicks 2026-09-03 kl. 10:32.
Citera
2026-09-03, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag tror tvärtom; att människor dras till AI material och tittar oavsett om de vet att det är AI eller inte. Jag ser att Youtube är fyllt av AI dokumentärer.

Men vi som är bildade behöver inte checka ut för vi kan ju ignorera skiten vi inte vill ha som vi alltid gjort. Det är ju inte bara AI vi väljer bort eller hur? Vi är ganska många som inte väljer våra val i livet bara på om något är lätt eller inte.
Böcker har vi så det räcker och blir över. Så vi kan lätt välja bort all böcker skrivna av AI om vi vill. Film kan vi också välja bort helt. Det finns helt fantastiska filmer långt tillbaka i tiden.

Jag skrev en snäll kommentar till en som gjorde AI musik och han svarade med bland annat att han lägger ner hela 1 timme på varje låt. Det var lite komiskt kan jag tycka. Då tyckte han att han lade ner mycket tid hehe.

När jag läser på andra forum så är det många som jobbar inom AI och de blir ju tyvärr bara positivt inställda då deras jobb hänger på att AI finns kvar. Så mer AI, ju fler beroende människor.

Sen har vi alla obildade som älskar AI. Med obildade så menar jag sådana som inte lägger stor vikt på att läsa nyheter och lära sig nya saker som får dem att utvecklas. När livet mer handlar om bekvämlighet än vad som egentligen är viktigt (de flesta lever efter detta) så är det inte konstigt att AI är här för att stanna.

Själv väljer jag sällan de lätta vägarna i livet. Jag tror inte du heller gör det från sitt sätt att skriva och uttrycka dig.

Spiller inte min tid eller ork på idioter som du! Skrev dock ett fel i tidigare inlägg. Google lägger INTE alla sina pengar på detta. Google har mer pengar än Sverige + resten av EU gemensamt. Google kan göra vad fan de vill.

AI suger. Det är totalt värdelöst och man behöver inte vara Einstein för att förstå varför. DETTA ÄR INTE FOKUS.

FOKUS är att AI fått alla att inse i vilken utsträckning vi alla är i händerna på USA och framför allt Big FIVE (GAFAM), som liksom av en händelse alla har sina huvudkontor i Bay Area, San Francisco. Ingen skulle bli gladare än jag om Kina satte en massiv atombomb utanför kusten där som sköljde upp en tsunami som krossade allt vad Kalifornien heter. Dock inte upp till Seattle (för där känner jag människor).
Dessa GAFAM, Big Five, kan när som helst ändra i koden så att alla vår Word-, JPEG-, PDF-, filer, blir värdelösa. USA styr över VISA och Mastercard. Microsoft kan göra min dator till ett mähä med ett knapptryck från just San Francisco. DET ÄR ÄCKLIGT.

Jag är glad att Kina håller emot trycket från USA, att Donald Trump håller emot trycket mot sina egna, och att Ryssland inte lägger sig platt utan fortsätter offensiven. (Ztinky i Kiev, som aldrig har bytt kläder, är förstås extremt sponrad av GAFAM, inte av alla men av Google, Microsoft, ärkeNAZISTENoch Palmemördaren MUSK)
Citera
2026-09-03, 11:43
Medlem
Citat:
Spiller inte min tid eller ork på idioter som du! Skrev dock ett fel i tidigare inlägg. Google lägger INTE alla sina pengar på detta. Google har mer pengar än Sverige + resten av EU gemensamt. Google kan göra vad fan de vill.

AI suger. Det är totalt värdelöst och man behöver inte vara Einstein för att förstå varför. DETTA ÄR INTE FOKUS.

FOKUS är att AI fått alla att inse i vilken utsträckning vi alla är i händerna på USA och framför allt Big FIVE (GAFAM), som liksom av en händelse alla har sina huvudkontor i Bay Area, San Francisco. Ingen skulle bli gladare än jag om Kina satte en massiv atombomb utanför kusten där som sköljde upp en tsunami som krossade allt vad Kalifornien heter. Dock inte upp till Seattle (för där känner jag människor).
Dessa GAFAM, Big Five, kan när som helst ändra i koden så att alla vår Word-, JPEG-, PDF-, filer, blir värdelösa. USA styr över VISA och Mastercard. Microsoft kan göra min dator till ett mähä med ett knapptryck från just San Francisco. DET ÄR ÄCKLIGT.

Jag är glad att Kina håller emot trycket från USA, att Donald Trump håller emot trycket mot sina egna, och att Ryssland inte lägger sig platt utan fortsätter offensiven. (Ztinky i Kiev, som aldrig har bytt kläder, är förstås extremt sponrad av GAFAM, inte av alla men av Google, Microsoft, ärkeNAZISTENoch Palmemördaren MUSK)

Blir ju svårt för mig att kommentera efter din inledning. Jag väljer att ignorera dig tills vidare. Du har personliga problem tror jag så AI är nog inte ditt stora problem... Märkligt att du dissar någon som tycker samma sak som du. Det är ovanligt.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-09-03 kl. 11:53.
Citera
2026-09-03, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks

Själv väljer jag sällan de lätta vägarna i livet. Jag tror inte du heller gör det från sitt sätt att skriva och uttrycka dig. Att ha och leva efter principer verkar inte vara en egenskap alla värdesätter idag...

Därav kanske Cyborg och hens anhang. Men vad dessa AI-fanboyz grovt missar är att de arbetar hårt på att göra sig själva överflödiga. Ju mer du använder AI i jobbet, desto mer inser din chef att du kan ersättas av just AI.
Citera
2026-09-03, 13:37
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Därav kanske Cyborg och hens anhang. Men vad dessa AI-fanboyz grovt missar är att de arbetar hårt på att göra sig själva överflödiga. Ju mer du använder AI i jobbet, desto mer inser din chef att du kan ersättas av just AI.
Fanboy? Jag försöker hindra AI-dårarna från att utrota mänskligheten.
Jag är inget fan av att bli utrotad. Jag vill hellre leva.
Citera
2026-09-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Fanboy? Jag försöker hindra AI-dårarna från att utrota mänskligheten.
Jag är inget fan av att bli utrotad. Jag vill hellre leva.

Tar inte hotet på allvar.
Citera
2026-09-04, 13:01
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Tar inte hotet på allvar.
Som många andra här på forumet har du valt förnekelse.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rnekelse

Inom den mänskliga beteendepsykologin är förnekelse en persons val att förneka verkligheten som ett sätt att undvika att tro på en psykologiskt obekväm sanning.[1] Förnekelse är en i grunden irrationell handling som undanhåller valideringen av en historisk erfarenhet eller händelse när en person vägrar att acceptera en empiriskt verifierbar verklighet.[2]
Citera
2026-09-04, 13:14
Medlem
Citat:
Som många andra här på forumet har du valt förnekelse.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rnekelse

Inom den mänskliga beteendepsykologin är förnekelse en persons val att förneka verkligheten som ett sätt att undvika att tro på en psykologiskt obekväm sanning.[1] Förnekelse är en i grunden irrationell handling som undanhåller valideringen av en historisk erfarenhet eller händelse när en person vägrar att acceptera en empiriskt verifierbar verklighet.[2]
Nyckelordet där är empiriskt. Slå upp det i en ordbok
Citera
2026-09-04, 13:17
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Nyckelordet där är empiriskt. Slå upp det i en ordbok
Kan man inte slå upp det i en "spåkmodell"?

Den där gamla tiden där "jag förstår ord som du inte förstår" är över nu, du kan släppa hela den översittargrejen, den hjälper dig inte.
Citera
2026-09-04, 13:18
Medlem
Citat:
Kan man inte slå upp det i en "spåkmodell"?

Den där gamla tiden där "jag förstår ord som du inte förstår" är över nu, du kan släppa hela den översittargrejen, den hjälper dig inte.
Visa mig hur det är empiriskt verifierat att AI kommer att utrota oss alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in