2025-04-05, 15:33
Medlem
Grovyles avatar
Har haft detta problem ett halvår nu.. och blir bara värre..
På morgonen så "buktar" det ut skit en halv-1 cm inne i röven..
Dvs om jag stoppar in ett finger å känner så sitter det avföring strax innanför anus..
Gör jag nr 2 och rent noggrant så är det lugnt resten av dagen, men morgonen efter sitter det där igen, som om att någon mag/ändtarmsmuskel trycker ut det sakta men säkert (utan att man känner det) under natten.
Känner mig inte nödig, men måste "dra ut" skiten på morgonen, annars är jag rädd för att det luktar, då det trycks ut mer under dagen om man inte tömt..

Någon som varit med om liknande och kan hjälpa med info?
Har gått till vårdcentralen och fått lämna avf-prov för å se om det beror på inflammation elr nåt.
Citera
2025-04-05, 15:35
Medlem
StoreSvartes avatar
Äter du tillräckligt med fiber?
Citera
2025-04-05, 15:35
Medlem
Grovyles avatar
Inte lös i magen.
Dricker å käkar bra mat (fasta tider), så undrar vad fan det är som har hänt..
Misstänkte först bovaer från mejeriprodukter, men arla har visst inte börjat med det än..
Citera
2025-04-05, 15:37
Medlem
Grovyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Äter du tillräckligt med fiber?
Ja, å mkt vatten har försökt med alla råd på vc om fiber, vatten, kost, men inget hjälper...
Citera
2025-04-05, 15:56
Medlem
Ring 1177 för medicinsk rådgivning.
Citera
2025-04-05, 16:30
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovyle
Dvs om jag stoppar in ett finger å känner så sitter det avföring strax innanför anus..
Gör jag nr 2 och rent noggrant så är det lugnt resten av dagen, men morgonen efter sitter det där igen, som om att någon mag/ändtarmsmuskel trycker ut det sakta men säkert (utan att man känner det) under natten.
Känner mig inte nödig, men måste "dra ut" skiten på morgonen, annars är jag rädd för att det luktar, då det trycks ut mer under dagen om man inte tömt..

Har gått till vårdcentralen och fått lämna avf-prov för å se om det beror på inflammation elr nåt.

Det är vanligt att tarmen jobbar under natten och att vi går på toa på morgonen. Av erfarenhet kan det här handla om 2 saker: förändrade avföringsvanor eller psykiatri. Det är ovanligt att folk känner i rektum, drar ut och gör rent. Tarmen funkar ofta som den ska men är känslig för stress, föda, infektioner, psykiatri. Går du i sömnen? Varför kan du inte krysta och bli klar? Är det nåt tillfredsställande med ämnet?
Citera
2025-04-05, 16:36
Medlem
mingtians avatar
Varför stoppar du in fingrar i röven på morgonen för?
Citera
2025-04-05, 16:57
Medlem
Citat:

Kan vara rektal prolaps. Sök medicinsk hjälp på vårdcentralen igen.
Citera
2025-04-05, 17:12
Medlem
Loikkaris avatar
Du har hemorrojder
Citera
2025-04-05, 17:49
Medlem
Citat:

Har du koll på din ryggrad / skelett ? Obalans i kotor etc kan ge obalans i arslet
Citera
2025-04-05, 18:45
Medlem
angelfuck666s avatar
Du kan ha diskbråck. Det kan påverka nerverna och känseln i underlivet, om du skiter eller pissar ner dej (ofrivilligt) bör det opereras omedelbart annars kan problemen bli bestående.
Citera
2025-04-05, 19:10
Medlem
Redisas avatar
Om du är född kvinna så kan detta vara en bakreframfall. Det vill säga att tarmen buktar in i slidan, så avföringen samlas i detta utbuktningen. Då finns lite bajs kvar i tarmen trots att du nyss var på toa och gjort n2 ordentligt.
Uppsök gynekolog för utredningen.

Är du däremot en man så kan det vara mer obehagliga saker...
Uppsök doktorn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in