• 1
  • 2
2025-04-05, 14:08
Medlem
bithaxs avatar
Jag backat ut ur amerikanska indexfonder och dylikt ända sedan Trump van valet. Men jag har fortfarande kvar några usa bolag som jag tror på.

Men det har varit surt.

Är det dags att sälja allt nu?

Jag har också noterat att
Obligationsfonder i sverige som tidigare gick bra, nu backar. Kommer vi få se en kollaps av obligationsmarknaden i Sverige? Tror det var vid covid crashen mars 2020 som Spilan högräntefond senast gick ned typ 20% på några daga.
Citera
2025-04-05, 14:12
Medlem
Funderar på vad ett sunt p/e tal är?
Citera
2025-04-05, 14:23
Medlem
pn222jws avatar
Kanske - aktier kopplade till guldbrytning, försvar och billigare dagligvaror. Även svenska (och europeiska) aktier vars företag handlar mycket med Asien. Japan kommer nog vara relativt stabilt dom kommande åren.
Citera
2025-04-05, 15:08
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag backat ut ur amerikanska indexfonder och dylikt ända sedan Trump van valet. Men jag har fortfarande kvar några usa bolag som jag tror på.

Men det har varit surt.

Är det dags att sälja allt nu?

Jag har också noterat att
Obligationsfonder i sverige som tidigare gick bra, nu backar. Kommer vi få se en kollaps av obligationsmarknaden i Sverige? Tror det var vid covid crashen mars 2020 som Spilan högräntefond senast gick ned typ 20% på några daga.

Det är väl nu en skall börja planera köp?
Jag köpte SAAB på 398,05 veckan innan trumptarifferna. Den har dykt en smula men vi får se. Ångrar jag inte väntade en vecka.
Citera
2025-04-05, 15:17
Medlem
Tier 1 är väl att köpa sånt som inte påverkas av tullar tex svenska fastigheter.
Citera
2025-04-05, 15:35
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Om du sitter på cash, kolla efter lämpliga aktier att köpa, inte nu men framöver.
Är du fullinvesterad i bolag du gillar och som du är långsiktig i, logga ut, ta en extra stund i vårsolen.
Citera
2025-04-05, 15:48
Medlem
IRMEs avatar
Sälja? Det är väl nu man ska köpa?
Citera
2025-04-05, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Sälja? Det är väl nu man ska köpa?
Kanske, men vi vet inte.
Citera
2025-04-05, 18:29
Medlem
Jag fortsätter köpa in mig i globsla indexfonder samt en del värdebolag o sverige.

Lite segt att vänta på lönen varje månad bara kliar som fan i fingrarna

Min horisont med aktiefonderna samt aktierna är väll runt 30 år frammåt det enda jag plockar ut är en liten del av utdelningarna då o då när jag vill unna mig något.

Jag är dock ingen som timear marknaden men när det är röda siffror så brukar jag försöka spara lite extra av lönen pch putta in mer än när börsen går bra.
Citera
2025-04-05, 19:04
Medlem
Är själv försiktig, ser jag ned gång sälj, köper inte igen varje dag, lyckades nu rädda 15% tappa bara 3% dessa två dagar med nedgång.

Har 800000 tusen kvar o placera, men har inte varit in med detta belopp, går in enbart ifall jag ser börsen fortsätter ner ännu mer, gärna 20-30% till.

Europa har inte svarat på Trums tullar ännu, vad vi alla förstår kommer det inte tas emot bra, ska det tas emot bra handlar det om att möta upp Trump.
Tror på fortsatt handelskrig, inget vi kommer lösa på en handvändning, Trump måste bevisa han kan vinna o att han vinner på något sätt annars har han lagt sig som ett stort åtlöje, något han stolthet inte kan acceptera.

Det är både bättre o säkrare att vara mycket försiktig med placeringar nu, lika låta pengarna ligga på konto, uppskattad tid någon vecka till någon månad handlar inte om mycket ränta på placera någon annanstans.
Tar man det lugnt har man chans o göra ett klipp framöver, man ska se detta som en chans på en livstid, var 90 år sedan det inträffa något likande på världsmarknaden eller så kommer hela världsmarknaden o göras om, men varför inte, 100år är lång tid o nöta på samma.
Citera
2025-04-05, 20:17
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kanske, men vi vet inte.

Ärligt talat så tycker jag att det alltid är läge att köpa, och nu när det är billigare än tidigare måste läget vara bättre.

Såhär - tror du att företag kommer att vara lönsamma i framtiden? om ja, då kommer du tjäna pengar på att äga dessa, och då bör man köpa.

Om nej, ja då är vi väl dödsdömda allihopa ändå, för vilken värld ha vi om företag inte finns?

Så det enda som finns är att köpa, om du inte har en kort horisont såklart, då kanske man behöver fundera.
Citera
2025-04-05, 20:48
Medlem
Personligen har jag sålt av allt
Vågar helt enkelt inte ligga kvar
Vet inte vart det tar vägen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto