2025-04-05, 14:41
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är ingen mänsklig rättighet att ha en personlig nummerskylt. Än mindre vilken personlig nummerskylt man vill. Sluta gråt och acceptera beslutet.

Jag håller verkligen med, men man är ju nyfiken på hur Transportstyrelsen resonerat i det här fallet. ”WOKE” är ju typ detsamma som en regskylt med ”PEACE” eller ”JUSTICE”.
Citera
2025-04-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
En jävla massa byråkrati att myndigheter ska hålla på med personliga registreringsskyltar. Ge första personen AAA000 sen får nästa AAA001 osv. Går att massproducera till billig peng.

Våra myndigheter borde syssla med viktigare saker än specialanpassade registreringsskyltar.

De tar betalt för handläggningen, så det kostar alltså inte skattebetalarna något
Citera
2025-04-05, 17:12
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HD-Jocke
Nej, det stämmer inte att byråkratin kostar så mycket. De tar 700 kr i administrativ avgift ("byråkrati"), resterande 6200 kr går till en "skyltfond" som finansierar projekt som syftar till att öka Trafiksäkerheten"
Jao jag vet att det är det också....vilket ju också kan ses som lite konstigt. Det kostar egentligen bara 700 men du tvingas betala till nåt som borde betalas med bilskatten. Nåja, tas såklart pengar därifrån med men man utestänger dem som inte har lika väl förspänt. Hur var det nu? Allas lika värde har jag för mig det brukar låta....
Citera
2025-04-05, 17:27
Medlem
Citat:
En jävla massa byråkrati att myndigheter ska hålla på med personliga registreringsskyltar. Ge första personen AAA000 sen får nästa AAA001 osv. Går att massproducera till billig peng.

Våra myndigheter borde syssla med viktigare saker än specialanpassade registreringsskyltar.

Det här var lite off topic, men det lär inte vara dyrare att tillverka en personlig skylt jämfört med en vanlig. Förutom lite administration.

Men när det gäller frågan om vad våra myndigheter ska syssla med:
I det här fallet finns det uppenbarligen ett ganska stor efterfrågan och intresse hos allmänheten att skaffa personlig nummerskyllt. Myndigheterna jobbar för medborgarna. Och i det här fallet kostar det inte skattebetalarna något, det finansieras av de som beställer skyltarna.
Citera
2025-04-05, 18:46
Medlem
Megadolmes avatar
Undrar om man får ha HBTQIA ?
Citera
2025-04-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
TS...Fråga nr 1: Är det ett rimligt påstående att en nummerskyllt "woke" kan uppfattas som stötande?

Ja.

Varför ? Tycker endå ts frågeställning är intressant. Ordet "woke" är just ett positivt laddat ord, inte negativt. Eller tänker jag fel här ?
Citera
2025-04-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Varför ? Tycker endå ts frågeställning är intressant. Ordet "woke" är just ett positivt laddat ord, inte negativt. Eller tänker jag fel här ?

Jag med! Det var därför jag postade inlägget. Hade hoppats på nån typ av saklig diskussion. Jag själv kan verkligen inte se hur man kan komma till den slutsatsen som Transportstyrelsens gjorde. Alltså att en skylt WOKE kan väcka anstöt.
Citera
2025-04-05, 21:43
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HD-Jocke
Jag har ansökt om personlig nummerskylt WOKE. Skulle suttit på min HD chopper. men jag fick avslag med motiveringen "teckenkombinationen kan uppfattas som stötande" Beslutet kan ej överklagas.😭

Jag har två frågor som jag gärna diskuterar och hör era åsikter om.

Fråga nr 1: Är det en rimligt avslagsgrund att en nummerskyllt "woke" kan uppfattas som stötande?

Har du frågat om det är OK med "unwoke"?
Citera
2025-04-05, 23:06
Medlem
Neksnors avatar
Citat:

Personliga regnr bör vara "billigare" för myndigheten då de kostar några tusen att köpa.
Citera
2025-04-06, 10:54
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Ser inga problem med Woke som regskykt. Lägg till två bögar som pökar på så blir det ännu mera inkluderande

Transportstyrelsen gjorde fel här
Citera
2025-04-06, 11:18
Medlem
Citat:

Håller helt med, löjligt ju.
Citera
2025-04-06, 12:54
Medlem
WOKE är förknippat med extremism och något negativt.

Såklart du inte får ha woke på skylten.

Kan du inte testa nått annat fränt som HBTQ eller liknande för att signalera att du är lite speciell?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in