2025-04-05, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Det har jag aldrig påstått.
Jag tycker snarare att personer som dig är ett större hot, dvs personer som inte tänker själv utan bara kopierar sin kultledares åsikter.

Trump kan faktiskt krascha hela världsekonomin så visst är han farligare än random kriminell.

Mycket begåvat att skriva så utan att ha kollat vilka åsikter jag har i andra trådar, men du gillar väl att gå efter förutfattade åsikter om andra eftersom du inte kan tänka själv.

Finns bara en väpnad konflikt i europa just nu och den är i Ukraina men om jag kritiserar den ryska invasionen tycker du bara att jag är fixerad vid ryssland...

Sverige deltog i USAs insatser i Afghanistan, Libyen och Mali och vi stödjer Ukrainas motstånd mot en mordisk tyrann så jag tycker att Sverige gjort en hel del med tanke på hur litet vårt land är i jämförelse.

Och jag tycker såna som dig är det största hotet när man ser Trumps tullar som det största problemet och inte att man inte kan gå ut kvällstid i delar av Sverige utan att riskera utsättas för brott. Sverige och Europa har absolut inte gjort mycket förutom att förlita sig och levt på USA:s beskydd i decennier. Men det är slut på det nu. USA har finansierat allt detta inklusive krig genom att öka statsskulden varje år och ha dollarn som världsvaluta. Tycker du 40 triljoner dollar i skuld låter sunt och kan Trumps tullar och effektiviseringar göra något åt detta ?

Roligt också att du bara ser Trump och hans tullar samt Ryssland som världens enda hot och att alla andra länder inklusive Sverige inte alls har några inhemska problem sen innan Trump kom till makten. Du lever verkligen i en bubbla där du bara ser Trump och Putin som de största problemen. Och Sveriges lilla insatser med 100 soldater är en piss i havet jämfört med vad andra fått lägga ut.
Citera
2025-04-05, 16:14
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
USA har finansierat allt detta inklusive krig genom att öka statsskulden varje år och ha dollarn som världsvaluta.
Tycker du 40 triljoner dollar i skuld låter sunt och kan Trumps tullar och effektiviseringar göra något åt detta ?
Du missar att det var USA självt som startar dom flesta av dessa krig.
Och i fallet av dollarn som världsvaluta får du nog tänka till lite då jänkarna krigat i Mellanöstern så fort dom ansett att petrodollarns ställning hotats.
Trump ökade själv statsskulden genom att sänka skatten för sina rika polare förra mandatperioden så inte fan är det synd om USA.

Citat:
Roligt också att du bara ser Trump och hans tullar samt Ryssland som världens enda hot och att alla andra länder inklusive Sverige inte alls har några inhemska problem sen innan Trump kom till makten. Du lever verkligen i en bubbla där du bara ser Trump och Putin som de största problemen. Och Sveriges lilla insatser med 100 soldater är en piss i havet jämfört med vad andra fått lägga ut.
Ryssland är vårt enda militära hot och Trump är ett ekonomiskt hot.
Sedan finns det naturligtvis en massa andra hot men jag skriver sällan inlägg som är som kopior av hundratals andra inlägg på Flashback.
Jag har inget behov av en massa ryggdunkningar och medhåll för att öka min självkänsla utan jag föredrar att skriva inlägg där jag uppmärksammar direkta fel i ett inläggs argumentation.

Du stödjer väl rysslands invasion av ukraina så att du vill att Trump förstör USAs ekonomi och internationella kontakter är bara logiskt.
Citera
2025-04-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsaft69
Verkar vara nån tillfällig trend som försvinner lika fort som den där bojkotta Ica i en vecka trenden.
Ja hur blev det med Ica har ju inte hörts ett dugg efter den veckan. Var det ens någon som bojkottade till slut.
Citera
2025-04-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Är inte medlem i någon bojkotta USA grupp, men visst kommer jag att tänka mig för när jag handlar hädanefter. Sänker de vår ekonomi tänker jag gynna dem så lite det bara går. Har nog handlat lite amerikanska varor hittills ändå, men visst använder jag Microsoft än.. byter nog till Linux helt i september, då Win10 slutar få uppdateringar i Oktober, tänk en månads inkörning. Kört parallellt en hel del tidigare och har inget behov av att uppdatera hårdvaran nu.

Skit i att köpa läsk, godis (glukossirap) donken, snacks med majsmjöl (pringels, ostbågar) jordnötter osv. det är ändå bara skit ingen behöver. Låt dollarn rasa.
Låt den orange clownen stå där och gapa. Han har skadat sitt folk, låt de få veta det okså så fort så möjligt.

Allt det här drabbar amerikaner mer än det drabbar oss, men alla skadas av det.

Tänker precis så också skulle behöva hjälp att gå över till Linux bara tips på hur man gör mottages tacksamt.
Citera
2025-04-05, 16:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Tänker precis så också skulle behöva hjälp att gå över till Linux bara tips på hur man gör mottages tacksamt.
Tips är att dra ned Linux och gör ett botbart minne/dvd,
plocka ur din systemdisk och sätt in en tom, installera Linux och prova dig fram.
Då har du kvar ditt gamla system på disken du plockat ut och kan när som helst sätta in den igen.
Det är det ett tag sedan jag kört Linux, då körde jag Redhat, det finns säkert nyare och bättre distributioner nu.

Nu handlar tråden om bojkott av amerikanska varor så jag lämnar det så.
Än så länge bojkottar jag inte Microsoft, och går jag över till Linux så beror det på att Win valt att stoppa uppdateringar till en fullt fungerande dator, hyfsat bra också skulle jag säga.
Citera
2025-04-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag kan göra ett försök att hjälpa dig och förklara vad som händer i Ovala rummet eftersom du saknar förmågan att avläsa mellanmänskligt samspel och färgas av dina egna känslor istället.

Bakgrunden är alltså att amerikanska skattebetalare har skänkt 1000 miljarder kronor till Zelenskys regim. Sedan röstar amerikanska folket på en ny administration med en annan Ukrainapolitik.

USA inleder därefter diplomatiska samtal med Ryssland i syfte att få stopp på kriget. Zelensky bjuds in till Vita huset på statsbesök.

Efter 40 minuters samtal fram och tillbaka och frågor från journalister så förklarar vicepresidenten att vi har försökt att spela tuffa i fyra år, men det slutade med att Ryssland invaderade Ukraina. Nu prövar vi diplomati istället. Det är vägen till framgång.

Då vill in Zelensky in och börjar svamla om 2014, Putin har tagit land från oss, Obama, folk har dött, Macron, Merkel, jag har skrivit på avtal, Putin är dum. Vad pratar du om för diplomati Vance?

Trotsigt oförskämt nonsensgoja för att ifrågasätta och tillrättavisa vicepresidenten inför amerikansk TV när USA redan har inlett diplomatiska samtal med Ryssland.

Då brister det för Vance som tycker Zelensky är oförskämd som uppför sig så när han är inbjuden till Vita huset och påminner om att amerikanska folket skänkt miljarder dollar till honom och att han kanske ska visa lite tacksamhet istället för att uppföra sig som en bortskämd trotsig tonåring.

Det var apropå säkerhetsgarantier som detta kom upp. Ukraina behöver säkerhetsgarantier och Trump/Vance vill inte ge några sådana utan tycker att de ska förlita sig på att Ryssland kommer hålla ett eventuellt fredsavtal.

"Zelenskyy: “Yes, but during 2014 ‘til 2022, the situation is the same, that people have been dying on the contact line. Nobody stopped him. You know that we had conversations with him, a lot of conversations, my bilateral conversation. And we signed with him, me, like, you, president, in 2019, I signed with him the deal. I signed with him, (French President Emmanuel) Macron and (former German Chancellor Angela) Merkel. We signed ceasefire. Ceasefire. All of them told me that he will never go … But after that, he broke the ceasefire, he killed our people, and he didn’t exchange prisoners. We signed the exchange of prisoners. But he didn’t do it. What kind of diplomacy, JD, you are speaking about? What do you mean?”"

Fullständigt rimligt att inte lita på att Putin kommer att hålla några avtal.

Värt att notera är att själva syftet med mötet var att Ukraina skulle skriva på avtal.
Senast redigerad av NilsKalsonQuisling 2025-04-05 kl. 16:59.
Citera
2025-04-05, 16:54
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Så är det, men det går tydligen inte in hos medlemmarna i den där gruppen.

Tex så är ju McDonald`s Sverige ett eget företag, som endast har svenskt råvaror. Och Coca-Cola/Pespi som säljs i butkerna här i landet produceras av svenska bryggerier. Det senaste jag läste var att de skulle nu bojkotta Volvo för att de har produktion i USA - Och glöm inte att de samlas på facebook

Annars så har du helt rätt i att "the yanks" är med i det allra mesta på ett eller annat vis.

mcd ägs som kiosker men huvudbolaget i usa får en del av vinsten franchising
Ett franchisesystem består av en franchisegivare och ett antal franchisetagare där franchisegivaren hyr ut sitt varumärke och sina driftsmetoder till franchisetagaren

Så varje mcf kiosk ger åengar till usa
Citera
2025-04-05, 17:34
Moderator
farbror_barbros avatar
En tråd med formuleringen "Men hur kommer det sig att folk kan vara så otroligt historielösa, enögda och direkt okunniga?" inbjuder inte till någon större diskussion, och den har också mycket riktigt spårat ur.

Tråden får en chans till innan papperskorgen. TS talar om hur svenskar som bojkottar amerikanska produkter resonerar, så då håller vi oss till det.

Vill ni diskutera Zelenskys besök i Vita Huset så gör ni det här:
(FB) Avtal mellan Ukraina och USA - Pressträff urartade i storbråk i Ovala rummet

/Mod
Citera
2025-04-05, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling

Kul att höra att de alla stöder en bojkott av amerikanska varor. Det är bättre att spendera pengarna i Europa och stärka oss själva än att hora ut oss till usa.

Fast inget av detta märks i sverige.

I vissa länder har de verkligen fått stänga ner mc-donalds och subway,kfc enheter osv men i sverige
märks det knappt så de kan inte vara särskilt många som i verkligheten bojkottar usa.

Vad jag ser så betalar de flesta i sverige fortfarande med betalkort istället för kontanter och besöker burger king,subway,mc donalds,circle k,seven eleven,pressbyrån,pizza hut och andra amerikanska globalistföretag och man köper tropicana,kelloggs,pepsi,cola,fanta,hellmans,heinz ,whiskey och andra amerikanska varor i butik.
Folk köper den supergiftiga importläsken från usa som galningar i butiken också.

Så nån riktig bojkott blev det aldrig i sverige.
Senast redigerad av Blatteman 2025-04-05 kl. 18:07.
Citera
2025-04-05, 18:29
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Vad jag ser så betalar de flesta i sverige fortfarande med betalkort istället för kontanter

Och USA har ju monopol på "betalkort" med Visa som har sitt huvudkontor i Kalifornien och Mastercard som har det i New York.
Men det verkar även dom mest rabiata Trump och USA hatarna blunda för av någon märklig anledning.
Citera
2025-04-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Och USA har ju monopol på "betalkort" med Visa som har sitt huvudkontor i Kalifornien och Mastercard som har det i New York.
Men det verkar även dom mest rabiata Trump och USA hatarna blunda för av någon märklig anledning.
Ja visst är det konstigt där om någonstans borde ju bojkotterna ligga, men nej då blir det för invecklat bättre då att öka på Sveriges arbetslöshet än mer..
Citera
2025-04-05, 22:00
Medlem
GammalToaborstes avatar
Det är pris och kvalitet som styr i längden. Bojkotter är ytterst tidsbegränsade har historien visat.

Hur många bojkottar fortfarande Marabou t.ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in