2025-04-04, 21:05
Medlem
Är inhämtning av kunskap och tänkande verkligen meningsfullt när en är dum? Information en hämtar in kan endast upprepas eller missuppfattas. Hur länge en än tänker så kommer hen som inte är dum att tänka ut något bättre mycket snabbare.
Citera
2025-04-04, 21:06
Medlem
Vad söker du för svar?
Citera
2025-04-04, 21:13
Medlem
hockexs avatar
Kan alltid träna upp din kognitiva förmåga, vilket också är väldigt nyttigt och förutom att man känner sig skarpare förebygger det också ett par hjärnsjukdomar t.ex, alzheimers.

Så ja, det har stor betydelse att du tänker och använder hjärnan regelbundet, även om du inte är på samma nivå som vissa andra
Citera
2025-04-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spokesperson
Är inhämtning av kunskap och tänkande verkligen meningsfullt när en är dum? Information en hämtar in kan endast upprepas eller missuppfattas. Hur länge en än tänker så kommer hen som inte är dum att tänka ut något bättre mycket snabbare.

Ja jösses, ännu viktigare att vara påläst och genomtänkt om man inte är den vassaste kniven. Begåvade behöver inte vara förberedda på samma sätt, för dom kan freestyla sig ur knepiga situationer.
Citera
2025-04-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Kan alltid träna upp din kognitiva förmåga, vilket också är väldigt nyttigt och förutom att man känner sig skarpare förebygger det också ett par hjärnsjukdomar t.ex, alzheimers.

Så ja, det har stor betydelse att du tänker och använder hjärnan regelbundet, även om du inte är på samma nivå som vissa andra

IQ kan inte tränas upp, men ja bland annat koncentrationsförmåga och arbetsminne kan förbättras. Men jag tänker mer på mer komplicerade saker samt studier.

Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ja jösses, ännu viktigare att vara påläst och genomtänkt om man inte är den vassaste kniven. Begåvade behöver inte vara förberedda på samma sätt, för dom kan freestyla sig ur knepiga situationer.

Men den som är dum missuppfattar avancerad information.
Citera
2025-04-04, 21:29
Medlem
Citat:

En del tycker om att tänka, och att lära sig nya saker. Eller åtminstone försöka lära sig. Så tycker man om det, tycker det är kul eller intressant och stimulerande, då är det ju meningsfullt. Finns ingen anledning att jämföra sig med andra.

Och det är faktiskt jättebra att ha inställningen att man är dum. Det gör att man blir mer öppen, och villig att lära av andra.

Vet man om att man är dum så behöver man även förstå att man lätt kan bli lurad. Många människor vill utnyttja dom som är dumma, så man behöver vara lite försiktig, inte tro på allt man ser eller hör, utan försöka noga välja ut vilka man ska lyssna på, som inte vill en illa.
Citera
2025-04-04, 21:54
Medlem
Citat:
Du ska inte underskatta kunskap. Anser att du absolut ska lära dig i alla fall det mest elementära, som att sköta din hygien, handla på Ica, mikra färdigmat, starta TV:n, knyta skorna med mera. Passa även på att lära dig skillnaden mellan höger och vänster.

Lycka till, kunskaperna kommer du ha nytta av!
Citera
2025-04-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du ska inte underskatta kunskap. Anser att du absolut ska lära dig i alla fall det mest elementära, som att sköta din hygien, handla på Ica, mikra färdigmat, starta TV:n, knyta skorna med mera. Passa även på att lära dig skillnaden mellan höger och vänster.

Lycka till, kunskaperna kommer du ha nytta av!

Det är inte direkt vad jag menar när jag säger tänka. Postade trots allt i filosofiavdelningen.
Citera
2025-04-05, 02:33
Medlem
particulum1s avatar
Man kommer alltid att vara ”dum” – oavsett hur mycket kunskap man samlar på sig – eftersom kunskap och okunskap, eller ignorans, är två motsatser som existerar i relation till varandra. Det är just därför människor som fördjupar sig i kunskap ofta landar i insikten: ju mer jag förstår, desto mer inser jag hur lite jag faktiskt vet.

Men dumhet behöver inte nödvändigtvis vara något negativt. Om man förstår att både ignorans och förståelse är naturliga delar av det mänskliga tänkandet, blir det lika självklart som att solen lyser.

Att inse detta skapar en sorts visdom. Det kanske inte gör dig bättre på ett högskoleprov eller ger dig några akademiska fördelar, men det ger dig något annat – en praktisk och social förmåga att leva smartare, att anpassa dig bättre till vardagen och till de situationer du ställs inför.

Vad är det man brukar säga... "ingen gillar en besserwisser"?
Citera
2025-04-05, 09:59
Medlem
nerdnerds avatar
Hur gör man ens när man inte tänker? Är ju ett konstant surr där uppe, och så tror jag nog faktiskt att det är för alla eller iaf för de flesta. Om något kan det nog vara så att smartare människor har mer disciplin på sin hjärna, så att de bättre kan fokusera på en sak, t ex på att läsa en faktabok.
Citera
2025-04-05, 10:36
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Just i detta ligger ett av livets stora paradoxer. Något som dagligen kan skapa enorm frustration bland oss ickedumma när vi tex surfar runt på diverse sociala medier. Där kan man stöta på många idioter som självfallet alltid häver ur sig allsköns åsikter och tyckanden.
Här gäller det att avstå ifrån att ge sig in i en diskussion, det kommer alltid att driva en till vansinnets yttersta rand!
Som det kända citatet lyder: det är svårt att argumentera mot en smart person, men ta mig fan helt omöjligt att argumentera mot en dum person.

Fenomenet är gammalt och välkänt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunnin...3Kruger_effect
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in