• 1
  • 2
2025-04-04, 19:10
Medlem
Eller är det läge att köpa in sig som det varit vid tidigare kriser? Börsen brukar ju alltid repa sig.
Jag skulle må SÅ OTROLIGT bra om dessa låtsasjobbare fick sig en rejäl jävla pungspark.
Då kan de sitta där med sina isk och schabloner.
Citera
2025-04-04, 19:14
Medlem
Du glömmer pensionsbolagen........
Citera
2025-04-04, 19:30
Medlem
Nja, jag har redan sålt. Sedan köper jag när det är billigare. Men så är jag bara låtsasjobbare på deltid också, och innehar även ett vanligt välbetalt jobb.
Citera
2025-04-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Eller är det läge att köpa in sig som det varit vid tidigare kriser? Börsen brukar ju alltid repa sig.
Jag skulle må SÅ OTROLIGT bra om dessa låtsasjobbare fick sig en rejäl jävla pungspark.

Köp.
Citera
2025-04-04, 19:41
Medlem
KlappMungons avatar
Den smartare delen av medelklassen har ett begränsat häv. De kanske har hög belåning på huset men då har de andra obelånade tillgångar. De kan rida ut stormen och vara med på uppgågen.

De som torskar i nedgångar är de som har för stort häv och allt i en enda tillgång, vanligen en bostad. De får sälja på botten och så tar de rika över deras tillgångar till vrakpris.

Under finanskrisen 2008 fick de rika se sina tillgångar sjunka enormt i värde mend det spelade ingen roll. De hade utrymme att köpa på botten. Tillgångsöverföringen från fattig till rik var enormt stor. När marknaden återhämtade sig var de rika ännu rikare.
Citera
2025-04-04, 19:55
Medlem
Baalzamons avatar
Det är väl som vanligt de överbelånade som kommer råka illa ut, oavsett samhällsklass. Snart försvinner jobben och då blir det inte kul att betala sin överprisade villa och leasade elbil.
Citera
2025-04-04, 20:06
Medlem
Påminner om tredagarsregeln. Vid kraftiga ras eller uppgångar bör man vänta tre dagar innan man både säljer och köper.
Citera
2025-04-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Den smartare delen av medelklassen har ett begränsat häv. De kanske har hög belåning på huset men då har de andra obelånade tillgångar. De kan rida ut stormen och vara med på uppgågen.

De som torskar i nedgångar är de som har för stort häv och allt i en enda tillgång, vanligen en bostad. De får sälja på botten och så tar de rika över deras tillgångar till vrakpris.

Under finanskrisen 2008 fick de rika se sina tillgångar sjunka enormt i värde mend det spelade ingen roll. De hade utrymme att köpa på botten. Tillgångsöverföringen från fattig till rik var enormt stor. När marknaden återhämtade sig var de rika ännu rikare.
Bra läge nu när man i dagarna fått stora utdelningar, t ex Swedbank och ABB
Citera
2025-04-04, 20:23
Medlem
Det är som allt annat vid förändringar - en del tar stryk - andra står still - o ytterligare andra
tjänar - exempel på det sista Axfood.

Exempel på det första som inte har med Trumpet tullar att göra - COOP
konkurs i tyresö - bromma block blöder till bäng - tappat 20 mkr i omsättning
o folk handlar billigare.
Citera
2025-04-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Varför blandar du in hudfärg i ekvationen? Har du något emot vit medelklass och är du medveten om att det finns medelklass med olika hudfärg än vit?
Det är bättre att se på folk som individer och för deras egna förmågor istället för som du klumpa ihop dem till en massa. Nå till din fråga angående om det är lämpligt att börja köpa aktier nu? Det är svårt att säga med rådande osäkerhet på börsen så klart. Själv ligger jag ändå lång i en del Investmentbolag framför allt och vet hur svårt det är att tajma marknaden. Är du osäker så köper du lite i taget månadsvis istället.
Senast redigerad av Truefighter 2025-04-04 kl. 21:44.
Citera
2025-04-04, 23:02
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag köper som vanligt. Samma summa som vanligt. Samma tidpunkt varje månad. Samma köp som vanligt.
Citera
2025-04-04, 23:05
Avstängd
Tror snarare den nyrika medelklassen kan få sig en pungspark.

Hur "vit" den är är frågan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in