2025-04-04, 08:29
Medlem
Ovansidan är ju förstås den sida som pekar bort från planeten vi står på, sedan är det irrelevant om det råkar vara den platta sidan eller inte som pekar nedåt man kan ju vända på den om man vill och få den andra sidan att bli ovansidan.
Citera
2025-04-04, 09:00
Medlem
Oftast är det den andra sidan.
Citera
2025-04-04, 09:39
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Men om knäckebrödet står på högkant?

Alla människor med klass äter knäcket på högkant. Det är bara feta människor som brer på bredsidan.
Citera
2025-04-04, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
För mig har det alltid varit sidan med fördjupningarna, vilket är den sida jag brer smöret på.

Köper alltid Leksands ”trekantsknäcke” och där ligger knäckebröden upp och ned i förpackningen.

Mkt konstigt att packa så om det nu är undersidan (enligt mig).

Vad är ovansidan enligt er?

https://www.leksands.se/produkt/trek...lgraddat-200g/

Dom ligger inte upp och ner.
Det är du som vänder paketet upp och ner när du öppnar det.
Citera
2025-04-04, 09:47
Medlem
Den sidan man brer smöret på blir ovansidan.
Citera
2025-04-04, 10:14
Medlem
Ovansidan på en smörgås är alltid den sidan där man brer på det man vill ha på smörgåsen. En obredd smörgås har ingen upp eller ner sida.
Citera
2025-04-04, 10:21
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Väldigt enkelt, den jämna sidan är för normala människor och den skrovliga för feta människor som vill ha mer smör på mackan.

ENKELT, den teorin håller ju bara dom senaste 30-40 åren, dvs innan du troligen var född men innan dess så...

Fattiga människor bredde på den släta sidan medans dom som hade det gott ställt valde den gropiga sidan.

Själv använder jag inget smör på smörgåsarna, i dåtiden hade jag klassats som superfattig.
Citera
2025-04-04, 10:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Skumt om de marknadsförde sina produkter uppochned, det borde i så fall andra också göra (bilar, tvättmedel, läkemedel).
Citera
2025-04-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Alla människor med klass äter knäcket på högkant. Det är bara feta människor som brer på bredsidan.

Hahaha ja så är det såklart !
Tänkte inte på det 😉
Citera
2025-04-04, 11:06
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Knappast någon expert på brödets nomenklatur, men men. Som andra varit inne på redan så anser jag att ovansidan är den sidan som ligger uppåt när brödet bakas. Vilket gör det till en objektiv fråga.

Mer subjektivt är frågan om smörsidan.

Själv brer jag mina hårda mackor på ovansidan, mina tekakor på undersidan och limpsmörgåsar på långkanten.
Citera
2025-04-04, 11:09
Medlem
zombie-nations avatar
Den platta sidan smörar man. Om inte brödet är buktigt, då brer man i det konkava.
Citera
2025-04-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
För mig har det alltid varit sidan med fördjupningarna, vilket är den sida jag brer smöret på.

Köper alltid Leksands ”trekantsknäcke” och där ligger knäckebröden upp och ned i förpackningen.

Mkt konstigt att packa så om det nu är undersidan (enligt mig).

Vad är ovansidan enligt er?

https://www.leksands.se/produkt/trek...lgraddat-200g/

Åt alltid med den ”mjöliga sidan uppåt” samma med polar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in