Citat:
Ursprungligen postat av
StoreSvarte
Jag har tänkt på det här ett tag nu. Tänk er Wienerbröd men med en sorts saltlakritskräm istället för vaniljsås. Det skulle rent av kunna vara så att halva fyllningen är jordgubbsaltlakrits och har en mer rödaktig färg.
Det känns nästan som att jag ätit det här någon gång. Finns det här? Vad tror ni om min idé?
Fastelavns bullar med lakrits i grädden har blivit ganska populära i Danmark de senaste åren, speciellt för att många danskar älskar kombinationen av sött och den lite salta, aromatiska lakritssmaken. Du kan vanligtvis hitta dem i flera varianter:
🍰 Typer med lakritsgrädde:
Vispad grädde med lakrits - klassisk Mardi Gras bulle med vispgrädde smaksatt med lakritspulver eller sirap
Konditorkräm med lakrits – en rikare kräm med lakritssmak
Choklad + lakrits – en mycket populär kombination där lakritskrämen blandas med mörk choklad
Saltlakritsvarianter – för den som vill ha en mer intensiv smak
📍 Var kan man hitta dem?
Många danska bagerier och kedjor tillverkar dem under säsongen fram till fastelavnen. Till exempel:
Lagkagehuset (har ofta kreativa varianter)
Emerys
Lokala konditorer gör ofta sina egna gourmetvarianter
💡 Vill du göra dem själv?
Du kan enkelt tillsätta lakritspulver (t.ex. från Bülow Lakrits) till antingen vispgrädde eller vaniljkräm – börja med lite och smaka av, då lakrits snabbt kan bli dominerande.