Citat:
Ursprungligen postat av
Grävulen
Jag har knappt ätit något bröd alls på flera år sedan lchf blev populärt och jag upptäckte att det var brödet som gjorde mig överviktig. Men för ett par dagar sedan blev jag sugen på hönökaka så jag köpte på Ica. Den var helt mjuk och fluffig som en tékaka, det gick knappt att breda smör på den utan att den gick sönder. Då såg jag att det var Pågen så jag tänkte att jag köper Åkes imorgon för det kanske var den bättre som jag brukade köpa förr. Det fanns Åkes hönökaka i butiken men den kändes lika mjuk och konstig så jag tog en Åkes "deluxe" hönkaka.
Väl hemma tog jag ut och försökte breda smör på den, samma skit som med pågens. Mjuk och fluffig, inte den styva goda hönökaka jag minns från bara några år sedan. Den smakar inte heller som den brukade göra, man fick en speciell hönökakaeftersmak i munnen som inte längre infinner sig, det smakar som en tékaka från Överskottsbolaget. Det känns som att tugga på sockervadd. Så himla obehagligt att äta. Detta är ett helt annat bröd än det var tidigare. Hur kan dom få göra så? Vem är det som bara vill ha mjuka, fluffiga bröd?
Är det någon som kan något om matbröd som kan förklara vad det är som har hänt? Jag antar att dom försöker spara in pengar på produktionen så dom använder nån kemikalie och blåser upp brödet med luft som en ballong. Finns det något annat märke av hönökaka som man kan köpa istället?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Nått jag sett i väldigt många brödsorter är att smör har bytts ut mot mot vegetabilisk olja och emulgeringsmedel, vilket iaf enl mig kraftigt försämrar kvalitén.
En jämförande titt på ingredienserna ger ju en del av svaret. Jämför de ingredienser som Pågen använder med de som finns på t ex Fredriks Fika.
Pågen använder t ex inte mjölk och inte sirap.
Tidigare fanns det en text på paketen som sade att det var bakat efter traditionellt recept från Hönö. Denna text är borttagen, vilket jag tolkar som att man gått ifrån det receptet.
Vad jag kan se hos PRV så är ordet Hönökaka inte skyddat varumärke. Däremot vetkar ”Åkes Hönökaka originalet” vara skyddat.
Det verkar heller inte finnas något skyddat recept om vilka ingredienser som måste ingå, typ som falukorven, som ju måste innehålla minst 50% kött för att få kallas Falukorv.
Så Pågen kan nog använda vilket recept som helst och kalla brödet för Hönökaka.