• 1
  • 2
2025-04-03, 18:06
Medlem
Grävulens avatar
Jag har knappt ätit något bröd alls på flera år sedan lchf blev populärt och jag upptäckte att det var brödet som gjorde mig överviktig. Men för ett par dagar sedan blev jag sugen på hönökaka så jag köpte på Ica. Den var helt mjuk och fluffig som en tékaka, det gick knappt att breda smör på den utan att den gick sönder. Då såg jag att det var Pågen så jag tänkte att jag köper Åkes imorgon för det kanske var den bättre som jag brukade köpa förr. Det fanns Åkes hönökaka i butiken men den kändes lika mjuk och konstig så jag tog en Åkes "deluxe" hönkaka.

Väl hemma tog jag ut och försökte breda smör på den, samma skit som med pågens. Mjuk och fluffig, inte den styva goda hönökaka jag minns från bara några år sedan. Den smakar inte heller som den brukade göra, man fick en speciell hönökakaeftersmak i munnen som inte längre infinner sig, det smakar som en tékaka från Överskottsbolaget. Det känns som att tugga på sockervadd. Så himla obehagligt att äta. Detta är ett helt annat bröd än det var tidigare. Hur kan dom få göra så? Vem är det som bara vill ha mjuka, fluffiga bröd?

Är det någon som kan något om matbröd som kan förklara vad det är som har hänt? Jag antar att dom försöker spara in pengar på produktionen så dom använder nån kemikalie och blåser upp brödet med luft som en ballong. Finns det något annat märke av hönökaka som man kan köpa istället?
Citera
2025-04-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Jag har knappt ätit något bröd alls på flera år sedan lchf blev populärt och jag upptäckte att det var brödet som gjorde mig överviktig. Men för ett par dagar sedan blev jag sugen på hönökaka så jag köpte på Ica. Den var helt mjuk och fluffig som en tékaka, det gick knappt att breda smör på den utan att den gick sönder. Då såg jag att det var Pågen så jag tänkte att jag köper Åkes imorgon för det kanske var den bättre som jag brukade köpa förr. Det fanns Åkes hönökaka i butiken men den kändes lika mjuk och konstig så jag tog en Åkes "deluxe" hönkaka.

Väl hemma tog jag ut och försökte breda smör på den, samma skit som med pågens. Mjuk och fluffig, inte den styva goda hönökaka jag minns från bara några år sedan. Den smakar inte heller som den brukade göra, man fick en speciell hönökakaeftersmak i munnen som inte längre infinner sig, det smakar som en tékaka från Överskottsbolaget. Det känns som att tugga på sockervadd. Så himla obehagligt att äta. Detta är ett helt annat bröd än det var tidigare. Hur kan dom få göra så? Vem är det som bara vill ha mjuka, fluffiga bröd?

Är det någon som kan något om matbröd som kan förklara vad det är som har hänt? Jag antar att dom försöker spara in pengar på produktionen så dom använder nån kemikalie och blåser upp brödet med luft som en ballong. Finns det något annat märke av hönökaka som man kan köpa istället?

Det som får en att
Kring Pågen är... VAD FAN ÄR JULIAKAKAN!

Den var mycket godare än den där sega jävla Hönökakan. Jag tycker inte den är mjuk och fluffig på det sätt som Juliakakan var.

Det "nya receptet" på Pågens hönökaka är väl för övrigt minst 4 år gammalt?
Citera
2025-04-03, 18:29
Medlem
Det finns bra recept annars på just Hönökaka, som är väldigt lätta att göra själv:
https://lindasbakskola.se/2021/02/25/honokaka-pa-plat/

Trist att höra att Pågens och Åkes förstört sina egna recept.
Citera
2025-04-03, 19:23
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Något har hänt, ja.
Mina erfarenheter är som dina. Någon ändring är gjord.
En Hönökaka ska ju vara ”stabil” och ha tuggmotstånd. Det har inte Pågens.
Jag sökte lite på webben och hittade detta:
Mjöviks Bageri i Torslanda.

Mjoviks.se

Hur deras Hönökaka smakar vet jag inte. Jag bor inte i den delen av landet.
Citera
2025-04-03, 19:53
Medlem
Köp mjukare smör eller låt det stå framme ett par timmar eventuellt stoppa dem i brödrosten.
Citera
2025-04-03, 20:25
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Visst är det sorgligt med de nya "bättre ekonomiska vinsterna" som försämrar vår mat...

Är du en sån gen-z... som inte tänker på vad som är bra för kroppen, bara det är billigt och smakar "mjukt/ fluffigt"... Kanske välling passar bättre tills du är mogen för vuxenvärlden och förstår att man äter det som är bra för kroppen, för att få ha en fungerande kropp utan övervikt framigenom.
Käften på dig för i helvete, det här är en diskussion om Hönökakans nedgång med ett sidospår om Juliakakans fall. Det är inte en diskussion om dina svepande generaliseringar om vad man borde äta och inte.

Gällande Hönökakan så smakar den skit numer.
Gällande Juliakakan så ja, den var fin. Mycket godare än Hönö back in the days.
Citera
2025-04-03, 20:35
Medlem
immenhusens avatar
Du kommer ihåg fel. Hönökakan har alltid varit skit, och en billig kopia av Juliakakan. Det vi har kvar i dag är helt enkelt enbart den elaka styvsystern, medan Pågen bokstavligen kastade Askungen under tåget. Har således vägrat Pågen sedan de tog bort Juliakakan ur sortimentet. Det var ett oförlåtligt svek som jag aldrig glömmer.

/AI
Citera
2025-04-03, 20:42
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Käften på dig för i helvete, det här är en diskussion om Hönökakans nedgång med ett sidospår om Juliakakans fall. Det är inte en diskussion om dina svepande generaliseringar om vad man borde äta och inte.

Gällande Hönökakan så smakar den skit numer.
Gällande Juliakakan så ja, den var fin. Mycket godare än Hönö back in the days.
Om vi skall vara seriösa, ( i tidig ålder var det kul att kränka de man dividera med, ju äldre du blir och vill få status som seriös, då hoppar man över grova ord och blir mer saklig).

Tråkigt att du känner dig träffad av Gen_z och deras agenda att bara det smakar bra så är det okey, istället för att som vi vuxna mer ser till hur maten blivit tillverkad. Maten i dag är producerad för max inkomst utan hänsyn till om den är hälsosam, vi som är äldre ser mer efter vad som är bra för kroppen för att vi vill behålla en god hälsa påp äldre dar. Brödet Hönekaka har förändrats i ekonomiskt syfte och det reagerar vi som ätit brödet när det hade sin grundläggande tillverkning efter originalreceptet...

I övrigt så tillför inte ditt inlägg något för tråden då du inte nämner något av det som debatteras... "snackbög" "woke-troll" skulle man kunna kalla dig...
Citera
2025-04-03, 20:56
Moderator
manamanahs avatar
Färdigmat och halvfabrikat --> Bakning, matbröd och kakor
/Moderator
Citera
2025-04-03, 21:23
Medlem
MyJustices avatar
Citat:

Hönökaka smaken var det Anis ?
Citera
2025-04-04, 00:24
Medlem
Ja, precis!
Vad har de gjort med Hönökakan?

Jag slutade äta Hönökaka redan för ca 5år sedan, den smakade inte som förr,blev bara en degklump kvar i munnen när man tuggade.
Den speciella " bismaken" Hönö hade, var borta, redan då.

Hittade sedan Åkes Hönökaka, den smakade exakt som gamla Hönö originalkakan.

Köpte Åkes Hönökaka igen för någon månad sedan, den speciella Hönösmaken var nu borta på den med, smakar bara deg.

Likadant med Skogaholmslimpan, har inte gått att äta den heller typ sista 5åren.
Av skogaholmslimpan får jag enorma mängder gas i magen, så var det inte förr.

Skogaholms smakade förr lite god bränd smak. Nu smakar den inget alls, köper aldrig mera.

Måste vara recepten som ändrats, jästen, gräddningstiden kanske?
Kan de bytt ut jästen mot bakpulver?
Finns det någon bagare som läser tråden som vet svaret?
Senast redigerad av Cuttherope 2025-04-04 kl. 00:32.
Citera
2025-04-04, 02:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Ja, precis!
Vad har de gjort med Hönökakan?

Jag slutade äta Hönökaka redan för ca 5år sedan, den smakade inte som förr,blev bara en degklump kvar i munnen när man tuggade.
Den speciella " bismaken" Hönö hade, var borta, redan då.

Hittade sedan Åkes Hönökaka, den smakade exakt som gamla Hönö originalkakan.

Köpte Åkes Hönökaka igen för någon månad sedan, den speciella Hönösmaken var nu borta på den med, smakar bara deg.

Likadant med Skogaholmslimpan, har inte gått att äta den heller typ sista 5åren.
Av skogaholmslimpan får jag enorma mängder gas i magen, så var det inte förr.

Skogaholms smakade förr lite god bränd smak. Nu smakar den inget alls, köper aldrig mera.

Måste vara recepten som ändrats, jästen, gräddningstiden kanske?
Kan de bytt ut jästen mot bakpulver?
Finns det någon bagare som läser tråden som vet svaret?

Nått jag sett i väldigt många brödsorter är att smör har bytts ut mot mot vegetabilisk olja och emulgeringsmedel, vilket iaf enl mig kraftigt försämrar kvalitén.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in