2025-04-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Får man ta patent på en "ny medicin" som privatperson?

Det utan forskning osv på det?
Klart du får ta patent givet att det är ett nytt läkemedel, däremot för att få ut det på marknaden krävs väl 5-20 års forskning med bevisade resultat som inte andra läkemedel ger, samma med eventuella biverkningar osv men om du faktiskt är någonting på spåren och är investerad i det (alltså kan investera några år av ditt liv i det) så kan du kontakta några av de stora pharma bolagen för att se intresse, behöver du hjälp är det bara hojta.

Vad för "effekt" är det du fått av denna magiska mix?(Botade du cancer? Fick du ett nice rus? Blev du odödlig?) Du behöver inte säga vad du blandat men något man brukar säga är väl att om man tror man kommit på något så finns det iallafall ett par hundra personer som redan testat det.
Senast redigerad av RetardedHaT 2025-04-03 kl. 21:10.
Citera
2025-04-03, 21:21
Medlem
BananaYoos avatar
Läkemedelsföretagen strävar efter att hålla mänskligheten sjuk så ifall du misstänker att kombinationen är skadlig och inte dödlig och absolut inte effektiv så tycker jag verkligen att du ska ta kontakt med "hjältarna" på läkemedelsbjässarna.
Citera
2025-04-03, 21:25
Avslutad
Det finns väl en anledning till att du tar/får dessa mediciner då de kan samverka.
G'l and H'f
Citera
2025-04-03, 22:10
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citerar det och er som jag finner relevant eller roligt!

Först vill jag säga att rubriken är väl lite missvisande egentligen då det inte handlar om att jag har uppfunnit något, utan snarare råkade snubbla över en för mig åtminstone oväntad effekt av 2 olika komponenter. Ber om ursäkt för detta!

Sedan vill jag tacka och säga att jag uppskattar era svar!

P.s. Svar på vad effekten är finns i det här inlägget! D.s.

Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Men mer sannolikt är ju att det handlar om någon slags synergisk effekt snarare än att någon sprillans ny molekyl bildas skulle jag misstänka iaf.
Du har antagligen rätt i att det antagligen handlar om en "synergisk effekt."

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För det första är det ovanligt med mediciner som består av flera aktiva substanser. Om två substanser tillsammans har en viss effekt eller interaktion så kan man ju ta dem som två separata tabletter samtidigt.

Jag förstår om du inte vill berätta vilka ämnen det rör sig om, men det hade varit intressant att veta vilken åkomma de hjälper emot och vilken effekt de har.

Tanken är ju inte i första hand en medicin för allmänheten, utan för akuta fall där man kan tänkas behöva kyla ner en kropp snabbt. Idag använder man is och kallt dropp tror jag? Men med "mina" grejer så tar det i princip ingen plats då det räcker att ha det i tablettform. Dvs drar mindre i el (för att alltid ha is till hands) samt kroppen kyler ner inifrån istället för utifrån och utan stöttning av kallt dropp.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Svar ja, man får ta patent på mediciner som medför små förändringar. T ex att göra en depottablett ger nytt patent, samma att blanda två mediciner, i USA finns en medicin som är blandad mellan Zyprexa och Prozac som fick patent.
Kul och intressant svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Tillsätt lite barr från skogen så har du garanterat patent, den 3 delade klassningen blir då helt nyskapande.
Hahah klockrent svar! Ja, men varför inte ?? ^^

Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Läkemedelsverken som i tillverkare? Är INTE samma som Läkemedelsverket (myndighet).

Det står ju dig fritt att kontakta vilken tillverkare som (hett tips i dagarna är att undvika israeliska då varken palestinier eller anhängare vill ha det).

Hur tänker du att det skall finansieras? Det kostar några slantar så ett tips är att du har grundforskningen klar så att dom finner det intressant att ens titta på. Räkna med några år på det. Du behöver möjligtvis tillgång till labb och personal. Har du inte pengarn behöver du hitta finansiärer till det. Tyvärr tror jag det blir svårt att sälja in direkt till en tillverkare utan detta.

Du kanske också bör kolla med en advokat så du inte blir överkörd av Big Pharma. Har du en bra idé skall du naturligtvis ha bra betalt.
Detta gör det hela till ett större problem, så antagligen blir det ingenting med det. Tack för din input i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Det finns väl en anledning till att du tar/får dessa mediciner då de kan samverka.
G'l and H'f
Har aldrig sagt något om mediciner, varken för eller emot?
Men kan väl erkänna att en av komponenterna är en receptbelagd medicin.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------
Avslutning:

Kanske man redan vet om detta, det vet jag ju inte som sagt. Eller kanske så har de redan andra liknande alternativ. Men om de nu inte gör det så hade det ju varit kul att gå vidare med det. Men jag har varken ett labb eller ekonomin samt kunskapen till att driva allt på egen hand.

Sen kanske de har andra lösningar som jag inte vet någonting om. Men om man är intresserad så skicka ett PM där du bokar in mig på ett möte. Behöver se att du arbetar för ett seriöst företag samt andra uppgifter så att jag kan kontrollera att det inte är en bluff. I så fall tar jag gärna kontakt med en advokat och kommer till mötet om advokaten tycker att alla pappren är förberedda för att berätta det! Skriver detta enbart utifall att någon seriös är intresserad! Man vet ju aldrig.

Sista kommentar: Sen vet jag ju inte om det är tillräckligt eller fungerar optimalt för att behandla en patient. Utan det är något som de som kan sånt här, får kolla på.
Senast redigerad av LostinDarkness 2025-04-03 kl. 22:40.
Citera
2025-04-03, 22:56
Medlem
Symptms avatar
Prata med en kemist, en sådan kan ge dig svar på det mesta i molekyl väg, en etablerad kemist har också access till databaser där man kan direkt kombinera sagda molekyler och varianter av dem och direkt se om det finns publicerade research papper på det eller liknande, detta skulle ge en indikator för hur mycket forskning som har gjorts i det du säger dig ha upptäckt.

Detta är inget skämt jag har så att säga sett detta med egna ögon genom närstående som jobbar inom detta.
Citera
2025-04-03, 23:05
Avslutad
många många billioner dollar per år går till forskning av medicin, och många många utbildade jobbar med att forska och ta fram nya mediciner i högteknologiska labb, och du tror att du har snubblat på en ny medicin?
det tror inte jag, men jag tycker om din fantasi.
om du hade rest till en annan galax och fått med dig växter som inte finns här hade jag trott att du kanske var något på spåret.
Citera
2025-04-03, 23:06
Medlem
Citat:
Råkade snubbla över 2 helt olika komponenter som är lagliga.
Dessa tillsammans fick en effekt som jag misstänker att man kanske är helt omedveten om.

Ingen av produkterna är något jag kan skapa, utan endast av en slump upptäckt vilken reaktion de ger tillsammans.

Min fråga är alltså:
Är det möjligt att "uppfinna" en medicin och sedan kunna tjäna pengar på det som en privatperson, med hjälp av läkemedelsverken? Eller ska man bara glömma det?

Om det finns möjlighet för det, vart ska man vända sig ? Ja jo, läkemedelsverket. Men hur ska man förbereda sig så man inte blir snuvad på det hela?

Självklart vill ju läkemedelsbolagen bedriva en kortare forskning och sedan ta en slutgiltig inställning, tänker jag. Kanske de inte alls är intresserade utan tycker att de alternativ som redan finns idag är tillräckliga eller bättre.
Till ca 99,999% sannolikhet har du råkat ut för placeboeffekten + en liten släng av narcissism
Citera
2025-04-03, 23:14
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Prata med en kemist, en sådan kan ge dig svar på det mesta i molekyl väg, en etablerad kemist har också access till databaser där man kan direkt kombinera sagda molekyler och varianter av dem och direkt se om det finns publicerade research papper på det eller liknande, detta skulle ge en indikator för hur mycket forskning som har gjorts i det du säger dig ha upptäckt.

Detta är inget skämt jag har så att säga sett detta med egna ögon genom närstående som jobbar inom detta.

Hur hittar man en sådan då?

De enda som jag kände / kände till var en som inte lever längre idag och den andra var ett x förälder som jag inte har kontakt med längre.
Citera
2025-04-03, 23:24
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
placeboeffekten
Kan man ens råka ut för en placebo när man inte hade det som en förväntad effekt?

Låg inte ens i närheten av att jag ens trodde det skulle hända överhuvudtaget då jag har ätit samma medicin vid tidigare tillfälle utan att någonting hände. Nu åt jag någonting till, som jag inte ens tänkte en tanke på att det skulle ge någon som helst effekt. Utan det var för mig en överraskande olycklig konsekvens, rakt av. Det var både oväntat och inte roligt alls.

Sen lär dig att läsa hela tråden innan du svarar!

Ditt inlägg är anmält som trams.
Senast redigerad av LostinDarkness 2025-04-03 kl. 23:35.
Citera
2025-04-03, 23:32
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Hur hittar man en sådan då?

De enda som jag kände / kände till var en som inte lever längre idag och den andra var ett x förälder som jag inte har kontakt med längre.

om du är seriös med vad du menar i denna tråden så hittar du nog rätt personer, någon måste du avslöja det för förr eller senare.

kemister av intresse du letar efter finns på universitet och högskolor och andra laboratorier.

en duktig kemist kan genom att bara få reda på vilka mediciner du blandat ganska fort avgöra hurvida du egentligen upplever en placebo eller verklig effekt och kan även förklara vad som händer om vissa kemiska molekylstrukturer blandas och hur dom bryts ner eller eventuellt interagerar med varandra genom bondning eller liknande, det räcker med att bara titta på strukturformeln för dom.

du kan börja med att söka på det själv genom att skriva på google "is the combined effect of "chemical name 1" and "chemical name 2" studied?"

https://en.wikipedia.org/wiki/IUPAC_nomenclature_of_chemistry

exempel: Klodronsyra
(Dichloro-phosphono-methyl)phosphonic acid

exempel: Paracetamol
N-(4-hydroxyphenyl)acetamide

exempel: Nitrofenol
4-Nitrophenol
Citera
2025-04-03, 23:37
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
om du är seriös med vad du menar i denna tråden så hittar du nog rätt personer, någon måste du avslöja det för förr eller senare.

kemister av intresse du letar efter finns på universitet och högskolor och andra laboratorier.

en duktig kemist kan genom att bara få reda på vilka mediciner du blandat ganska fort avgöra hurvida du egentligen upplever en placebo eller verklig effekt och kan även förklara vad som händer om vissa kemiska molekylstrukturer blandas och hur dom bryts ner eller eventuellt interagerar med varandra genom bondning eller liknande, det räcker med att bara titta på strukturformeln för dom.

du kan börja med att söka på det själv genom att skriva på google "is the combined effect of "chemical name 1" and "chemical name 2" studied?"

https://en.wikipedia.org/wiki/IUPAC_nomenclature_of_chemistry

exempel: Klodronsyra
(Dichloro-phosphono-methyl)phosphonic acid

exempel: Paracetamol
N-(4-hydroxyphenyl)acetamide

exempel: Nitrofenol
4-Nitrophenol
Tack för tipsen!
Kommer dock inte söka på det på internet själv då folk säkerligen kan se vad det har sökts på tidigare. Men att fråga en kemist vore ju intressant.
Citera
2025-04-03, 23:47
Medlem
pyroclasms avatar
Faktum är att just det du pratar om är i sig förbjudet att saluföra. För mediciner gäller att varje medicin för sig måste genomgå klinisk test, sedan måste preparat som blandas genomgå klinisk test som kombination.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in