2025-04-03, 17:58
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Råkade snubbla över 2 helt olika komponenter som är lagliga.
Dessa tillsammans fick en effekt som jag misstänker att man kanske är helt omedveten om.

Ingen av produkterna är något jag kan skapa, utan endast av en slump upptäckt vilken reaktion de ger tillsammans.

Min fråga är alltså:
Är det möjligt att "uppfinna" en medicin och sedan kunna tjäna pengar på det som en privatperson, med hjälp av läkemedelsverken? Eller ska man bara glömma det?

Om det finns möjlighet för det, vart ska man vända sig ? Ja jo, läkemedelsverket. Men hur ska man förbereda sig så man inte blir snuvad på det hela?

Självklart vill ju läkemedelsbolagen bedriva en kortare forskning och sedan ta en slutgiltig inställning, tänker jag. Kanske de inte alls är intresserade utan tycker att de alternativ som redan finns idag är tillräckliga eller bättre.
Senast redigerad av LostinDarkness 2025-04-03 kl. 18:03.
Citera
2025-04-03, 18:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du får läsa på om hur man tar patent på något.
Citera
2025-04-03, 18:04
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Får man ta patent på en "ny medicin" som privatperson?

Det utan forskning osv på det?
Citera
2025-04-03, 18:06
Avslutad
Vad gav den för effekt menar du som man inte kan få av alla läkemedel som redan finns på marknaden?

Läs på om olika läkemedelsklasser och vad de ger för rus. Försök hitta de läkemedel som redan finns i just den klassen och pröva dem för att se om de liknar den effekten du fick.

Om man får en liknande effekt av redan befintliga läkemedel så kan du glömma din idé. Jag vill inte på något sätt förlöjliga dig men man måste vara realistisk till ens chanser att skapa ett läkemedel som ger upphov till den effekten du eftersträvar.
Citera
2025-04-03, 18:07
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Kan man ta patent på något som består av 2 saker som nån annan äger ?
Citera
2025-04-03, 18:09
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Får man ta patent på en "ny medicin" som privatperson?

Det utan forskning osv på det?

Kan du förklara vad du snackar om istället?
De låter som du upptäckt att man blandar två tabletter och får en ny effekt eller något annat korkat.
Är det en växt så kan du inte ta patent osv.
Citera
2025-04-03, 18:10
Medlem
DrOutlaws avatar
Du har inte "uppfunnit" en ny medicin för att du blandade två preparat, och vad du än tror att du "uppfann" så finns redan medicinen/forskas redan på. Så svaret på din fråga: nej.
Citera
2025-04-03, 18:48
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Vad gav den för effekt menar du som man inte kan få av alla läkemedel som redan finns på marknaden?

Läs på om olika läkemedelsklasser och vad de ger för rus. Försök hitta de läkemedel som redan finns i just den klassen och pröva dem för att se om de liknar den effekten du fick.

Om man får en liknande effekt av redan befintliga läkemedel så kan du glömma din idé. Jag vill inte på något sätt förlöjliga dig men man måste vara realistisk till ens chanser att skapa ett läkemedel som ger upphov till den effekten du eftersträvar.
Uppenbarligen så vill du försöka förlöjliga mig, då du tar upp dessa ord själv, trots att jag redan skrev i min ts:
"Kanske de inte alls är intresserade utan tycker att de alternativ som redan finns idag är tillräckliga eller bättre."
Så anser att jag var relativt realistisk med min sista mening.

Att det gav en viss speciell effekt var ju uppenbart, så därav som jag började fundera på detta utifrån första hand. Annars hade jag ju aldrig tänkt eller kommit på tanken.
Senast redigerad av LostinDarkness 2025-04-03 kl. 19:01.
Citera
2025-04-03, 18:50
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Kan du förklara vad du snackar om istället?
De låter som du upptäckt att man blandar två tabletter och får en ny effekt eller något annat korkat.
Är det en växt så kan du inte ta patent osv.
Ber om ursäkt, men den enda som låter korkad här är ju faktiskt du.

Hade det varit en växt som dessutom som jag skrev att båda komponenterna är lagliga, så hade jag väl för tusan kunnat framställa en del av produkten själv? Vilket jag rean har uppgett att det kan jag inte.
Senast redigerad av LostinDarkness 2025-04-03 kl. 18:55.
Citera
2025-04-03, 18:52
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Du har inte "uppfunnit" en ny medicin för att du blandade två preparat, och vad du än tror att du "uppfann" så finns redan medicinen/forskas redan på. Så svaret på din fråga: nej.

Här slår man sig för bröstet utan att ens veta vad det handlar om närmare.
Du verkar bitter. Kanske du behöver medicin för det? Inte min upptäckta medicin då, då den inte hjälper för bittra tjuriga gubbar.

Utöver det så är det mycket möjligt att de redan har kunskapen, eller forskar på det. Vad vet jag? Men har aldrig hört talas om något liknande med denna kombination.

Just därför frågade jag hur man ska gå tillväga och vart man ska vända sig, något varken du eller någon annan faktiskt har svarat på.

Så håll er till ämnet annars rapporterar jag er för trams hädanefter då ni överhuvudtaget inte ens försöker ge något seriöst svar.
Senast redigerad av LostinDarkness 2025-04-03 kl. 18:58.
Citera
2025-04-03, 18:54
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TzOn
Kan man ta patent på något som består av 2 saker som nån annan äger ?
En relevant fråga! Äntligen någon som kommer med något vettigt i tråden.

Vill även ha svar på din fråga.

Dock så tror jag faktiskt att man kan det? Då de inte äger slutprodukten av kombinationen?
Men sedan ställer jag mig tveksam till om man ens får ta patent på en ny slags medicin som privatperson utan att bli stämd på miljoner av läkemedelsföretagen?

Men vore bättre om någon som har mer kunskap om detta svarar på det.
Senast redigerad av LostinDarkness 2025-04-03 kl. 19:03.
Citera
2025-04-03, 19:13
Medlem
feemaxxxs avatar
Om endast de två medicinerna ger en „ny“ effekt utan att regera med varandra blir det nog svårt med ett patent.
Men om några av de aktiva ämnena i medicinen reagerar och skapar ett nytt ämne så borde det gå att patentera det nya ämnet.
Men då måste du kunna undersöka ordentligt vad som händer på mokulär och få fram formeln för detta ämne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in