2025-04-03, 19:04
Medlem
Armenien är ju kompis med ryssland. Skumt att de vill med i EU.

System of a Down är därifrån och de har blivit stämda i Haag-domstolen för rasism.
Citera
2025-04-03, 19:04
Medlem
TRAVANESTOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GigoloEremitus
Hur man röstar i Armenien, och vilka önskemål och drömmar man har där, är inte relevant. Tror du att det går att lösa en biljett, och sedan bli medlem i EU?
Och, nej, EU står och faller inte därför att Armenien drömmer om medlemsskap.

Redan idag så ger EU Armenien MILJARDER euro så vad tror du själv?

Under de senaste tre decennierna har Europeiska unionen (EU) bidragit med betydande ekonomiskt stöd till Armenien. Enligt uppgifter från Europaportalen har Armenien erhållit cirka 343 miljoner euro i stöd från EU:s europeiska grannskapsinstrument (ENI) mellan 2009 och 2017. ​

År 2024 meddelade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen att EU skulle stödja Armenien med en plan för motståndskraft och tillväxt på 270 miljoner euro över fyra år. ​

Totalt sett har EU alltså bidragit med minst 613 miljoner euro i ekonomiskt stöd till Armenien under de senaste 16 åren. Det är viktigt att notera att detta belopp endast omfattar perioden från 2009 och framåt. Det totala beloppet av EU:s ekonomiska stöd till Armenien under de senaste 30 åren är sannolikt högre, men exakta siffror för perioden 1995–2008 är inte lättillgängliga

Citat:
EU:s östliga partnerskap med sex forna Sovjetrepubliker har inte gett den stabilitet i grannskapet som EU önskade. Säkerhetsläget har snarare förvärrats och trots mångmiljardstöd har länderna fortsatt stora problem när det gäller demokrati, mänskliga rättigheter och korruption.

– Det utvecklas. Men det är svårt att säga att det har varit framgångsrikt. Så sammanfattar Rosa Balfour, politisk expert på The German Marshall Fund of the United States i Bryssel, det östliga partnerskapet.

Imorgon fredag träffas ledande företrädare för EU och partnerländerna Armenien, Azerbajdzjan, Georgien, Moldavien, Ukraina och Vitryssland i Bryssel för att utvärdera samarbetet och staka ut den fortsatta vägen framåt. Från svensk sida deltar statsminister Stefan Löfven (S).

https://www.europaportalen.se/2017/1...resa-osteuropa
Senast redigerad av TRAVANESTO 2025-04-03 kl. 19:07.
Citera
2025-04-04, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
EU är ju ofta starkt kritiskt till Israel så de skulle aldrig ens komma förbi första steget av en ansökningsprocess. Dessutom är Israel till kynnet betydligt mer mellanöstern än europeiskt, så de har knappast något intresse att vara med.

Cypern är ju med i EU trots det ligger geografiskt i Asien!

Det är väl knappast svårt och inse att Israel är mer västorienterat än asiatiskt när
det gäller kultur, ekonomi och välstånd...

Sen står ju Armenien på ett vägval och jag tycker vi ska välkomna dem
Citera
2025-04-04, 00:07
Medlem
TRAVANESTOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan

Det är väl knappast svårt och inse att Israel är mer västorienterat än asiatiskt när

Då borde ju Australien gå med som definitivt är europeiskt bara det att de bor på en annan kontinent. Franska Guyana är ju trots allt en del av EU. Franska Guyana ligger i norra delen av Sydamerika.
Citera
2025-04-04, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRAVANESTO
Då borde ju Australien gå med som definitivt är europeiskt bara det att de bor på en annan kontinent. Franska Guyana är ju trots allt en del av EU. Franska Guyana ligger i norra delen av Sydamerika.

Franska Guyana är en del av Frankrike , likaså är Aruba, Curaçao och Sint Maarten en del av Nederländerna som ligger i Väst-Indien

Kanarieöarna utanför Afrika tillhör Spanien likaså enklaverna Ceuta och Melilla i Afrika

Grönland i Nord Amerika tillhör Danmark

Så det är mycket mark utanför Europa geografiskt som tillhör Eu , varför du blandar in Australien förstår jag inte!
Citera
2025-04-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan

Ja, Israel har ju inte något intresse av att vara med i något asiatiskt forum heller. Om det däremot fanns ett forum för länder kring Medelhavet så skulle jag kunna tänka mig att de skulle uttrycka intresse. De länderna funkar ofta slående lika (med vissa undantag förstås).
Citera
2025-04-04, 17:01
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRAVANESTO
Att landet har vacker natur har inget med saken att göra. 25% av befolkningen lever i fattigdom. Flera kriminella i Sverige kommer från Armenien. Varför skulle det gynna oss på sikt?

Fredrik Andersson sköts ihjäl på Delta gym av en 16-årig armenier, Frunze Saghatelyan. De är precis som vilka andra blattar som helst. Att de är kristna gör dem inte till européer lika litet som det gör en assyrier till svensk.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ze-saghatelyan
Så för att en armenier haft ihjäl någon i Sverige så ska de inte få bli med i EU?

Då hade nog inte något annat land som blivit medlem sedan vi blev medlemmar fått bli medlemmar heller antar jag, om det är ett kriterium som uppfyllas.

Kriminella gynnar förstås inte oss, men att ta med ett land med strävsamma människor, ordentligt jordbruk och goda naturtillgångar gynnar oss och särskilt som det stoppar Rysslands framfart i regionen...
Citera
2025-04-04, 17:04
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Så för att en armenier haft ihjäl någon i Sverige så ska de inte få bli med i EU?

Då hade nog inte något annat land som blivit medlem sedan vi blev medlemmar fått bli medlemmar heller antar jag, om det är ett kriterium som uppfyllas.

Kriminella gynnar förstås inte oss, men att ta med ett land med strävsamma människor, ordentligt jordbruk och goda naturtillgångar gynnar oss och särskilt som det stoppar Rysslands framfart i regionen...

Armenier och även runt om i denna region inklusive Ukraina så dödar dem dig, din familj, dina barn och dina husdjur för triviala saker. Det är vad dumma svenskar inte fattar. De har en helt annan mentalitet.
Citera
2025-04-04, 17:16
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Armenier och även runt om i denna region inklusive Ukraina så dödar dem dig, din familj, dina barn och dina husdjur för triviala saker. Det är vad dumma svenskar inte fattar. De har en helt annan mentalitet.
Du har nog aldrig varit i dessa delar av världen. Det är inte riktigt sant det du påstår. Men jag förnekar inte att de har en bit kvar innan de kan släppas in, i synnerhet Armenien och Georgien. Men att man urskillningslöst dödar dig, familj, barn och husdjur för triviala saker, eller ens för några saker, är ju ett befängt påstående.
Citera
2025-04-05, 13:56
Medlem
wwrs avatar
Det rör sig alltså. För några år sedan trodde i alla fall jag att Armenien och Azerbajdzjan skulle kriga om Artsakh. Putin skulle hjälpa armenierna och slå ut vår gasförsörjning från Azerbajdzjan och vi skulle få muslimska flyktingar och energibrist.

Vi skulle ställas på Azerbajdzjans sida. Men nu är det tydligen annorlunda.

Är det vi och Putin som förenats och skall hjälpa armenierna?

Det svänger fort i hockey numera. Få se hur det går.
Senast redigerad av wwr 2025-04-05 kl. 14:34.
Citera
2025-04-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Eu ska vara motiverat att lyfta dåliga områden, och göra dom bättre. Alternativt är att låta dåliga områden förbli dåliga, och riskera smitta omvärlden, typ Ryssland och numera även Usa som försöker destabilisera omvärlden.
Du verkar tro att vi är immuna mot allt dåligt som sker på planeten, som om vi inte kan bli ”smittade” av omvärldens politiska sjukdomar?

Vi är en del av världen precis som alla andra, bra som dåligt. Det är storhetsvansinne att tro att din lilla eka ska kunna styra hur vågorna går över världshaven. Tror du att din välfärd och trygghet skänktes till Moses på lertavlor? Det tog generationer av hårt arbete att bygga Sverige men du tänker bränna ner det under din livstid… Vad finns det att vinna på en sådan livsåskådning? Är du bara besviken över att livet inte blev som du hade tänkt dig?
Citera
2025-04-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Du verkar tro att vi är immuna mot allt dåligt som sker på planeten, som om vi inte kan bli ”smittade” av omvärldens politiska sjukdomar?

Vi är en del av världen precis som alla andra, bra som dåligt. Det är storhetsvansinne att tro att din lilla eka ska kunna styra hur vågorna går över världshaven. Tror du att din välfärd och trygghet skänktes till Moses på lertavlor? Det tog generationer av hårt arbete att bygga Sverige men du tänker bränna ner det under din livstid… Vad finns det att vinna på en sådan livsåskådning? Är du bara besviken över att livet inte blev som du hade tänkt dig?

Det handlar inte om vad jag vill. Det jag skriver är visionen Eu har.

Jag håller iof med Eu.

Sverige finns inte kvar, svenskar skiter i varandra och har ingen sammanhållning, det som återstår är en mångkulturell soppa. Det är världens framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in