2025-04-01, 15:06
Medlem
Jag vet att enligt reglerna så får man använda privatkontot till företaget också. De rekommenderar att ha olika, men inget måste. Jag får mina inkomster från firman där men vet vilka som kommer från vad så bokför det enkelt. Det jag undrar däremot är om man måste redovisa vad man gör med resten? Jag betalar skatt och använder sedan upp det som är över. Blir det fel? Borde jag redovisa det också på något sätt och hur jag gör jag det enklast? Eller kan jag redovisa att allt är kvar i företaget, men behöver jag då skaffa fram kapital? Det är enskild firma.
Citera
2025-04-01, 15:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Så länge du har koll på siffrorna så spelar det ju ingen roll. Det enda viktiga är ju redovisningen. Jsy för enskild firma är det ju också det är ingen skillnad egentligen. Dock just för redovisning kan det ju vara lämpligt att dela upp.

Sedan råd om du kan. Satsa dessa 25000 om du kan få som och starta ett AB istället. Enskild firma är bara skit. Just för detta. Är ingen skillnad egentligen. Du kommer stå som personlig ansvarig vid tex skatteskulder.
Citera
2025-04-01, 15:23
Medlem
Bara att bokföra mot avräkningskontot
Citera
2025-04-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så länge du har koll på siffrorna så spelar det ju ingen roll. Det enda viktiga är ju redovisningen. Jsy för enskild firma är det ju också det är ingen skillnad egentligen. Dock just för redovisning kan det ju vara lämpligt att dela upp.

Sedan råd om du kan. Satsa dessa 25000 om du kan få som och starta ett AB istället. Enskild firma är bara skit. Just för detta. Är ingen skillnad egentligen. Du kommer stå som personlig ansvarig vid tex skatteskulder.

Funkar inte riktigt att slippa skatteskulder med AB heller, kan ju lätt bli privat ansvarig för det. Annars hade många enmanskonsulter skitit i alla skatter tömt bolaget öppna nytt varje år o.s.v i all oändlighet
Citera
2025-04-01, 15:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Funkar inte riktigt att slippa skatteskulder med AB heller, kan ju lätt bli privat ansvarig för det. Annars hade många enmanskonsulter skitit i alla skatter tömt bolaget öppna nytt varje år o.s.v i all oändlighet

Jo men blir ju inte alltid då att du står som ensam skyldig. Sedan är det givet om du vill fuska och ha dig är inte ett AB någon garanti att slippa straff och betala.

Just dock detta. Att du inte kommer bli personlig ansvarig för skulder vid eventuell konkurs är ju en stor fördel.
Citera
2025-04-01, 15:49
Medlem
Ska överväga att starta AB i framtiden, men inte aktuellt just nu. Hur ska jag alltså redovisa det här lättast tycker ni?
Citera
2025-04-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men blir ju inte alltid då att du står som ensam skyldig. Sedan är det givet om du vill fuska och ha dig är inte ett AB någon garanti att slippa straff och betala.

Just dock detta. Att du inte kommer bli personlig ansvarig för skulder vid eventuell konkurs är ju en stor fördel.

Leverantörsskulder dock inte skatteskulder.
Citera
2025-04-01, 22:06
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newTuc
Jag vet att enligt reglerna så får man använda privatkontot till företaget också.

Enligt skattereglerna och bokföringslagen ja. Men betaltjänstlagen kräver att konton för privata transaktioner hålls åtskilda från konton med näringstransaktioner, så många banker har i sina allmänna villkor inskrivet ett förbud mot alla former av näringsverksamhet på kontot, så kommer banken på dig kan du bli av med kontot.

Det är ett EU-direktiv som ligger bakom, och anledningen till att EU är så fientliga mot egenföretagare är förmodligen för att de höga politikerna i kommissionen och parlamentet aldrig varit egenföretagare själva.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-04-01 kl. 22:13.
Citera
2025-04-01, 22:29
Medlem
KiselMupps avatar
Varför skaffar du inte ett extra bankkonto?
Det är kortkontot/kontopaketet som kostar, sen kan du lägga till flera konton utan extra kostnad.
Se bara till att du väljer ett konto med fria uttag, det gör du själv i internetbanken.
Citera
2025-04-01, 23:06
Medlem
Det är rätt vanligt med avräkningskonton, man lägger ut privat och sen lyfter ut från bolaget om det handlar om små bolag.
Citera
2025-04-02, 12:56
Medlem
En kompis hade det så på hans enskilda firma. När banken fick reda på det fick de panik. Varför inte skaffa ett till konto i vilket fall? Man behöver ju inte gå till banken och säga att man ska öppna ett företagskonto, lägg bara till ett konto i internetbanken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in