2025-04-01, 14:53
Medlem
scarlett20s avatar
Goddag

Eftersom den senaste tråden om vindkraftstekniker var för flera år sedan tänkte jag ställa frågan på nytt.

Hur ser arbetsmarknaden ut för vindkraftstekniker 2025 och framåt? är det värt att läsa till på yh?

Låt oss säga att jag bor mellan Karlstad och Västerås.
Citera
2025-04-01, 15:54
Medlem
Wearetoyss avatar
Vad för utbildning behövs mer konkret? Förutom då ev. att man arbetar högt upp.
Elektriker? Någon annan tekniskutbildning?
Citera
2025-04-01, 16:06
Citat:
Ursprungligen postat av scarlett20
Goddag

Eftersom den senaste tråden om vindkraftstekniker var för flera år sedan tänkte jag ställa frågan på nytt.

Hur ser arbetsmarknaden ut för vindkraftstekniker 2025 och framåt? är det värt att läsa till på yh?

Låt oss säga att jag bor mellan Karlstad och Västerås.
Den ser bra ut. Det man sysslar med som vindkrafttekniker är bl a hydraulik och el-jobb. Många får specialutbildning i Danmark ...i Herning på Jylland har jag för mig. Klarar man det där med höjder är det ett bra yrkesområde.
Citera
2025-04-01, 16:14
Medlem
scarlett20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wearetoys
Vad för utbildning behövs mer konkret? Förutom då ev. att man arbetar högt upp.
Elektriker? Någon annan tekniskutbildning?

Utbildning som elektriker brukar oftast vara nog. Men jag ska förmodligen utbilda mig till vindkraftstekniker på yh i två år.

Säkerhetsutbildningar kommer jag även att gå under tiden jag studerar.
Citera
2025-04-01, 16:18
Medlem
scarlett20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebrutal
Den ser bra ut. Det man sysslar med som vindkrafttekniker är bl a hydraulik och el-jobb. Många får specialutbildning i Danmark ...i Herning på Jylland har jag för mig. Klarar man det där med höjder är det ett bra yrkesområde.

Intressant!

Tack för svar, ska kolla vidare på det du talar om.
Ja höjder har aldrig skrämt mig och det har varit så sen jag var liten.
Citera
2025-04-01, 16:20
Medlem
Alltså jag är i en helt annan bransch, men arbetsmarknaden ser nog god ut, speciellt om du är villig att röra på dig lite, resa runt i jobbet och så.

Jag säger att den är god därför att hela EUs energipolitik, eller i vart fall stora delar av den bygger på att producera mer el från vindkraft. Tänk att bara EU ska investera 1000 mijarder euro i gröna projekt, inte endast i vindkraft så klart, men mycket pengar lär nog gå dit.

Visst har det börjat svänga lite när vindkraftens svagheter synliggjorts i flera länder, men den är långt ifrån borta. Vi kommer se en enorm mängd vindkraftverk byggas om inte EU göra en total omläggning av sin energipolitik, men det synes osannolikt.

Mao ja, du får säkert jobb.
Citera
2025-04-01, 17:08
Medlem
scarlett20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Alltså jag är i en helt annan bransch, men arbetsmarknaden ser nog god ut, speciellt om du är villig att röra på dig lite, resa runt i jobbet och så.

Jag säger att den är god därför att hela EUs energipolitik, eller i vart fall stora delar av den bygger på att producera mer el från vindkraft. Tänk att bara EU ska investera 1000 mijarder euro i gröna projekt, inte endast i vindkraft så klart, men mycket pengar lär nog gå dit.

Visst har det börjat svänga lite när vindkraftens svagheter synliggjorts i flera länder, men den är långt ifrån borta. Vi kommer se en enorm mängd vindkraftverk byggas om inte EU göra en total omläggning av sin energipolitik, men det synes osannolikt.

Mao ja, du får säkert jobb.

Uppskattar ditt neutrala sätt att se på saken.

Citat:
speciellt om du är villig att röra på dig lite, resa runt i jobbet och så.
Nej, jag skulle inte ha några problem att resa runt eller till och med övernatta i närheten av en vindkraftspark.

Citat:

Ska läsa mer om EU's miljard investering i grön energi.
Ja och grön energi är väl redan ett hett ämne inom EU? så investeringar och expansioner inom vindkraft, vattenkraft och solkraft kanske inte är så befängt.
Citera
2025-06-21, 20:17
Medlem
area50s avatar
Någon som vet ifall det är möjligt att söka eller få jobb inom yrket under tiden som man pluggar? Att det finns möjlighet att hoppa av efter halva tiden ifall ett jobb tillfälle uppstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in