2025-04-01, 14:48
Medlem
Nu har det gått 4 dagar sedan jag fick reda på att affären jag köpte min dator på online inte mottagit min retur, postnord kan se sista uppdateringen av paketet men inget mer.

Denna dator kostade mig 14k så vad händer om postnord inte hittar åt den?
Kommer jag få betala tillbaka 14k till företaget eller vad?
Citera
2025-04-01, 15:19
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Nu har det gått 4 dagar sedan jag fick reda på att affären jag köpte min dator på online inte mottagit min retur, postnord kan se sista uppdateringen av paketet men inget mer.

Fråga: Returen var den arrangerad av affären ? Dvs att du fick en returfraktsedel från
handlaren ? Då är returen affärens ansvar.

eller

Gick du själv till Posten och köpte frakt själv, dvs du arrangerade returen ? Då är det ditt ansvar
Citera
2025-04-01, 17:15
Medlem
Citat:

Om du inte har fått någon returfraktsedel från företaget så är frakten ditt ansvar. Eftersom du i så fall troligen brutit mot fraktbolagets allmänna villkor då värdet överskrider 10 000 (tror jag att det är) så tar inte fraktbolaget ansvar för försändelsen. Du förlorar i så fall dina 14 000. Grattis till en ny lärdom. Var glad att det inte var mer pengar som du förlorade...
Citera
2025-04-01, 20:40
Medlem
godboys avatar
Citat:

Det är personen/företaget som köpt portot som ska ställa kravet mot speditören (Post Nord) Det är därför man alltid bör använda retursedel från företaget ma handlat av. Sen kan det säkert bli knöligt ändå.

Som nämnts så bör du använt retursedel från stället köpt den. Du bör även krävt ett fysiskt kvitto vid inlämning eller fått omedelbart digitalt kvitto med gällande spårningsuppgifter.

Det som sannolikt hänt här är att någon neger eller blatte på Post Nord snott paketet.
Citera
2025-04-03, 10:22
Medlem
Är det inte sjukt hur ett företag inte ersätter varor dom slarvar bort?
Skulle jag slarva bort något för flera tusen skulle jag bli återbetalningsskyldig.

Jag tror tyvär att du får säga adjö till att få dina pengar tillbaka.
En dator är ju ändå ett ganska stort paket och ska inte komma bort så lätt
Citera
2025-04-03, 12:13
Medlem
Tror att Du får rätt tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Skulle jag slarva bort något för flera tusen skulle jag bli återbetalningsskyldig.

Citera
2025-04-03, 12:51
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

Om jag inte minns fel så var de mycket generösare med ersättning tidigare (1900-tal), men detta ledde ju självklart till bedragare som utnyttjade det på olika sätt och när försäkringsbolag går back på något slutar de erbjuda det. Så det man får nu är minimikrav baserat på internationella regler (150kr per kilo förlorat) och vill man skicka något dyrare får man se till att frakttjänsten man köper täcker värdet på det man skickar (högre värde = högre premium).

Så TS bör få några hundralappar i ersättning baserat på vikten om han skickade spårbart och oförsäkrat. Skickar man ospårbart så får man aldrig ersättning. Man måste kunna bevisa att försändelsen försvann i deras ägo.
Citera
2025-04-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Fråga: Returen var den arrangerad av affären ? Dvs att du fick en returfraktsedel från
handlaren ? Då är returen affärens ansvar.

eller

Gick du själv till Posten och köpte frakt själv, dvs du arrangerade returen ? Då är det ditt ansvar
Jag köpte den ja.
Det var spårbar frakt såklart men kanske inte hjälper?
Citera
2025-04-03, 16:40
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Jag köpte den ja.
Det var spårbar frakt såklart men kanske inte hjälper?

Om du själv valt Postnord och betalat returfrakten själv så är det du som får
reklamera till Postnord. Inte butikens ansvar.
Citera
2025-04-03, 16:44
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Du skickar ett kretskort värt 50.000 kr som väger 1 kg och posten tar 100 kr i frakt, skall dom
då vara ansvariga för 50.000 kr ?

Om kunderna skulle kräva obegränsat ansvar så skulle fraktpriset gå upp flera hundra procent

Jag har själv sett paket där kunden skrivit ut en A4 fraktsedel som sitter fast med två små tejpbitar
som garanterat kommer åka av i sorteringsmaskinen. Folk är dumma i huvudet
Citera
2025-04-03, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Du skickar ett kretskort värt 50.000 kr som väger 1 kg och posten tar 100 kr i frakt, skall dom
då vara ansvariga för 50.000 kr ?

Om kunderna skulle kräva obegränsat ansvar så skulle fraktpriset gå upp flera hundra procent

Jag har själv sett paket där kunden skrivit ut en A4 fraktsedel som sitter fast med två små tejpbitar
som garanterat kommer åka av i sorteringsmaskinen. Folk är dumma i huvudet

Fortfarande postnord som levererar varan.
Om fraktsedeln är dålig på något vi bör postnord köra sina anställda att neka dåliga fraktsedlar, inte svårare än så.

Alternativt art postnord endast levererar paket där fraktsedeln skrivits ut inaffär och satts på av en anställd.
Citera
2025-04-04, 11:59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Fortfarande postnord som levererar varan.
Om fraktsedeln är dålig på något vi bör postnord köra sina anställda att neka dåliga fraktsedlar, inte svårare än så.

Alternativt art postnord endast levererar paket där fraktsedeln skrivits ut inaffär och satts på av en anställd.

Det är ju inte Postnord anställda utan Hamid på ICA Supermarket som tar emot paketet.
Han bryr sej inte öht
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in