• 2
  • 3
2025-04-01, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplanstekniker
Kanske värt att kolla in, kan du rekommendera någon service?

Nej och jag rekommenderar inte att du använder dig av detta, det är i princip bara skummisar som använder sig av bolag på Cypern. Det är en stor röd flagga i alla former av KYC eller DD.

Citat:
Syns estländska holdingbolag lika enkelt som i sverige, på typ motsvarande allabolag.se? Med namnuppgifter, osv.

Ja.
Citera
2025-04-01, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej och jag rekommenderar inte att du använder dig av detta, det är i princip bara skummisar som använder sig av bolag på Cypern. Det är en stor röd flagga i alla former av KYC eller DD.
Det verkar vara det enda alternativet. Jag vill gärna göra allt rätt, men vill inte att man ska kunna googla fram allt om mig utifrån företaget. Visst jag kanske är lite skum som person, men jag är inte kriminell. Värnar om integritet och säkerhet. Folk är väldigt nyfikna i Sverige och googlar på allt.
Citera
2025-04-01, 10:02
Medlem
Citat:
Det verkar vara det enda alternativet. Jag vill gärna göra allt rätt, men vill inte att man ska kunna googla fram allt om mig utifrån företaget. Visst jag kanske är lite skum som person, men jag är inte kriminell. Värnar om integritet och säkerhet. Folk är väldigt nyfikna i Sverige och googlar på allt.

Tänk på att du kommer få det svårt med bankkonto och ta emot och göra betalningar då. Och du kommer behöva använda alternativ som är väldigt dyra och använda dig av tjänster som är lite osäkrare.
Citera
2025-04-01, 10:11
Medlem
Citat:
Tänk på att du kommer få det svårt med bankkonto och ta emot och göra betalningar då. Och du kommer behöva använda alternativ som är väldigt dyra och använda dig av tjänster som är lite osäkrare.
Synd när alla svenskar ska vara stasimedarbetare. Vill ju helst göra allting helt normalt. Får nog köra ett svenskt AB som är ägt av någon annan som jag sedan äger genom mitt holdingbolag som är anonymt
Citera
2025-04-01, 10:21
Medlem
Citat:
Synd när alla svenskar ska vara stasimedarbetare. Vill ju helst göra allting helt normalt. Får nog köra ett svenskt AB som är ägt av någon annan som jag sedan äger genom mitt holdingbolag som är anonymt

Gör så men tänk då på att det kan bli problem med KYC för bank- och betalningstjänster.
Citera
2025-04-01, 10:22
Medlem
Har kommit lite längre

Tydligen så är "verklig huvudman" Inte offentliga uppgifter. Detta är utmärkt! Då kanske AB kan stå på någon annan bara man registrerar sig som verklig huvudman? Finns det tjänster i Sverige som erbjuder Nominee-ägare?
Citera
2025-04-01, 10:23
Medlem
Citat:
Gör så men tänk då på att det kan bli problem med KYC för bank- och betalningstjänster.
Enligt chat Gott:

Citat:
Insyn: Holdingbolaget måste anmäla en verklig huvudman till Bolagsverket, men detta register är inte öppet för allmänheten, endast för myndigheter och vissa aktörer
Citera
2025-04-01, 11:59
Medlem
Citat:
Enligt chat Gott:

Nu är du fokuserad på Sverige igen, du måste tänka på bolagsregister i andra länder.
Citera
2025-04-01, 13:19
Medlem
Citat:
Det är inte enda alternativet
Målvakter är olagligt.
Trustslösningar brukar vara dyra/krångliga.
Man behöver tänka på i många lagliga lösningar kan man bli nedröstad.

Själv har jag en lösning i utlandet, som passar en del situationer. Bara banken har sett att jag finns, för vi behövde visa upp kontrakt för att förklara varifrån pengarna kom. Kan inte bli nedröstad, men kan inte heller rösta ner den andre. Vi har kontrakt om vad som ska göras. Båda har veto mot ändringar, så vi måste komma överens om vi vill ändra.
I Sverige syns jag bara då det är dags för vinstutbetalning och då bara som ränteinkomst. Kan även få betalt till ANNAT eget företag genom faktura (eller anställd.)
Sådant som räntor och utdelningar skattas i Sverige. Även om pengar tas hem genom faktura till eget annat företag.
Om arbete som anställd, skattas det i det landet, skattenivå ungefär som Sverige för löneinkomsten. Lägre arbetsgivaravgifter.
((Aktieförsäljningar skattas där, mycket lägre än i Sverige. Men det här är inte AB.)

Ifall någon är intresserad - Har tillgång till större team än jag behöver själv

För att göra affärer (huvudsakligen) i Sverige eller kan det vara någon annanstans?

Jobba i det själv? I sådana fall med vad? Om det är du som tar kundkontakterna, så syns du hy genom det.
Citat:
Jag vill starta ett företag utan att kunderna ska kunna se att det är jag som står bakom företaget. Anledningen till detta är inget fiffel utan jag vill helt enkelt inte synas offentligt. Hur slå man gå till väga? Ett vanligt AB går ju bort. Jag tänker på Europeiska bolag, har hört att man kan vara hyffsat anonym, att ta reda på ägare så måste man typ åka till och hålla på har jag för mig (Cypern) tror även det går i Malta? Kanske Lettland? Någon som har förslag?
Om INTE jobba i det själv, kan du ju köpa aktier i ett litet företag.
Citat:
Intressant! Kan du förklara närmare eller länka? Jag förstår att det blir nackdelar rent praktiskt med att ha ett utländskt bolag, men + är väl att de har mycket lägre skatt där som blir en slags bonus. Min huvudsak är att förbli anonym för gemene googleman bara, tycker faktiskt man borde få ha den rätten, åtminstone en målvakt utan att begå brott
Det är olagligt med målvakter.
I landet mina nya företag håller till är det vanligt att advokatfirmor erbjuder "lösningar" med målvakter för att komma undan "Anti-målvaktslagen" Såklart inte lagligt och klarar inte en kontroll...
Citat:
Skatteverket tittar EXTRA då de ser sådana länder och "skatteparadis" inblandade...
Citera
2025-04-01, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det är inte enda alternativet
Målvakter är olagligt.
Jo jag vet, men om man är registrerad som verklig huvudman i ett AB utan att äga några aktier?

Citat:
Trustslösningar brukar vara dyra/krångliga.
Man behöver tänka på i många lagliga lösningar kan man bli nedröstad.
Ja det verkar väldigt krångligt faktiskt

Citat:
Själv har jag en lösning i utlandet, som passar en del situationer. Bara banken har sett att jag finns, för vi behövde visa upp kontrakt för att förklara varifrån pengarna kom. Kan inte bli nedröstad, men kan inte heller rösta ner den andre. Vi har kontrakt om vad som ska göras. Båda har veto mot ändringar, så vi måste komma överens om vi vill ändra.
I Sverige syns jag bara då det är dags för vinstutbetalning och då bara som ränteinkomst.
Vill du dela med dig av vilket land och vilken lösning?

Citat:
Kan även få betalt till ANNAT eget företag genom faktura (eller anställd.)
Sådant som räntor och utdelningar skattas i Sverige. Även om pengar tas hem genom faktura till eget annat företag.
Om arbete som anställd, skattas det i det landet, skattenivå ungefär som Sverige för löneinkomsten. Lägre arbetsgivaravgifter.
((Aktieförsäljningar skattas där, mycket lägre än i Sverige. Men det här är inte AB.)
Kanske är värt allt krångel endå eftersom man tjänar in mycket på skatten!

Citat:
Ifall någon är intresserad - Har tillgång till större team än jag behöver själv
?

Citat:
För att göra affärer (huvudsakligen) i Sverige eller kan det vara någon annanstans?

Jobba i det själv? I sådana fall med vad? Om det är du som tar kundkontakterna, så syns du hy genom det.
Jo det blir jag som tar i kundkontakterna. Jag uttryckte mig fel från början när jag skrev att jag ville vara anonym för kunderna, det låter lite märkligt ser jag nu. Vill vara anonym för allmänheten på så sätt att ingen ska kunna kolla upp vem som äger företaget, vart denne bör, osv. Vill vara anonymt helt enkelt. Sedan behöver jag inte vara det för varenda kund, tänker att man får känna efter. Behöver väl inte presentera mig med mitt riktiga namn heller?

Citat:
Om INTE jobba i det själv, kan du ju köpa aktier i ett litet företag.
Det är olagligt med målvakter.
I landet mina nya företag håller till är det vanligt att advokatfirmor erbjuder "lösningar" med målvakter för att komma undan "Anti-målvaktslagen" Såklart inte lagligt och klarar inte en kontroll...
Skatteverket tittar EXTRA då de ser sådana länder och "skatteparadis" inblandade...
Vilket land?

Tack för ett bra och långt svar mvh
Citera
2025-04-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Sjukt vidriga såna här människor är. Samma typ som hatar att folk kan ta reda på om ens granne är dömd för grov misshandel eller övergrepp. Enbart kriminellt smuts och miljardärer tycker det är viktigt med integritet, ingen annan kategori. Men starta du dina skalbolag på Cypern, förhoppningsvis skrämmer det iväg kunderna redan innan affär.
Sällan det handlar om det. Majoriteten vill till och med in i sina grannars skrev och mäta omkretsen. De vill veta ALLT medan de själva har kommit undan. Titta bara på mina jävla grannar. Kriminella hela bunten men ingen av dem har blivit lagförd än så länge. Duktiga små grishoror men brutit mot lagen har majoriteten av dem gjort.
Citera
2025-04-01, 14:30
Medlem
Citat:
Jo jag vet, men om man är registrerad som verklig huvudman i ett AB utan att äga några aktier?
Om den inte är verklig huvudman (bestämmer) så är det en fiffelmålvakt
Citat:
Vill du dela med dig av vilket land och vilken lösning?
Vi kan prata detaljer i privat meddellande om det är något som kan vara användbart för dig.

SOasien på en av de mest populära öarna, men vi håller oss undan från turistområdena.
Låga priser t o m på oceanutsiktomt. (Utlänningar får iofs inte äga mark men det kan vi ordna delvis t ex via företag.)
Citat:
(Om tillgång till team)
?
=Jag har folk som kan sköta -vissa sorters - hela legaliteter och produktion på plats även åt andra än mig. Jag är inblandad i organicering.

Det är även intressant som investerare, även om man inte vill jobba, eller vill jobba med försäljningen på export till t ex hemlandet.
Kan göra likadant som ett av mina företag. (Vinst blir ca 4 x insatsen, förhandlingsbar fördelning med manager. Stora delen till investerare.)
Nyligen försvann ett annat superfynd men det dyker upp sådana då och då.

Citat:
Kanske är värt allt krångel endå eftersom man tjänar in mycket på skatten!
OM det rör sig om MYCKEt pengar. Det är ungefär lika jobbigt med legaliteterna för stora som små.
Tänk på att Skatteverket kan vara extra kontrollerande vilket kan innebära en massa extrajobb - och "integritetsintrång" från myndigheter.

(I min lösning kommer de knappast att kolla något annat än - möjligen vilja se - varför jag får en ränteinkomst/utdelning.)
Citat:
Jo det blir jag som tar i kundkontakterna. Jag uttryckte mig fel från början när jag skrev att jag ville vara anonym för kunderna, det låter lite märkligt ser jag nu. Vill vara anonym för allmänheten på så sätt att ingen ska kunna kolla upp vem som äger företaget, vart denne bör, osv. Vill vara anonymt helt enkelt. Sedan behöver jag inte vara det för varenda kund, tänker att man får känna efter. Behöver väl inte presentera mig med mitt riktiga namn heller?
Länge sedan jag gjorde sådant men man presenterar sig väl fortfarande med visitkort, email med namn o d?

Falskt namn rekomenderas INTE. Kommer det ut så är ryktet förstört för företaget.
Någon kan känna igen dig...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in