Citat:
Ursprungligen postat av
Flygplanstekniker
Det verkar vara det enda alternativet. Jag vill gärna göra allt rätt, men vill inte att man ska kunna googla fram allt om mig utifrån företaget. Visst jag kanske är lite skum som person, men jag är inte kriminell. Värnar om integritet och säkerhet. Folk är väldigt nyfikna i Sverige och googlar på allt.
Det är inte enda alternativet
Målvakter är olagligt.
Trustslösningar brukar vara dyra/krångliga.
Man behöver tänka på i många lagliga lösningar kan man bli nedröstad.
Själv har jag en lösning i utlandet, som passar en del situationer. Bara banken har sett att jag finns, för vi behövde visa upp kontrakt för att förklara varifrån pengarna kom. Kan inte bli nedröstad, men kan inte heller rösta ner den andre. Vi har kontrakt om vad som ska göras. Båda har veto mot ändringar, så vi måste komma överens om vi vill ändra.
I Sverige syns jag bara då det är dags för vinstutbetalning och då bara som ränteinkomst. Kan även få betalt till ANNAT eget företag genom faktura (eller anställd.)
Sådant som räntor och utdelningar skattas i Sverige. Även om pengar tas hem genom faktura till eget annat företag.
Om arbete som anställd, skattas det i det landet, skattenivå ungefär som Sverige för löneinkomsten. Lägre arbetsgivaravgifter.
((Aktieförsäljningar skattas där, mycket lägre än i Sverige. Men det här är inte AB.)
Ifall någon är intresserad - Har tillgång till större team än jag behöver själv
För att göra affärer (huvudsakligen) i Sverige eller kan det vara någon annanstans?
Jobba i det själv? I sådana fall med vad? Om det är du som tar kundkontakterna, så syns du hy genom det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flygplanstekniker
Jag vill starta ett företag utan att kunderna ska kunna se att det är jag som står bakom företaget. Anledningen till detta är inget fiffel utan jag vill helt enkelt inte synas offentligt. Hur slå man gå till väga? Ett vanligt AB går ju bort. Jag tänker på Europeiska bolag, har hört att man kan vara hyffsat anonym, att ta reda på ägare så måste man typ åka till och hålla på har jag för mig (Cypern) tror även det går i Malta? Kanske Lettland? Någon som har förslag?
Om INTE jobba i det själv, kan du ju
köpa aktier i ett litet företag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flygplanstekniker
Intressant! Kan du förklara närmare eller länka? Jag förstår att det blir nackdelar rent praktiskt med att ha ett utländskt bolag, men + är väl att de har mycket lägre skatt där som blir en slags bonus. Min huvudsak är att förbli anonym för gemene googleman bara, tycker faktiskt man borde få ha den rätten, åtminstone en målvakt utan att begå brott
Det är olagligt med målvakter.
I landet mina nya företag håller till är det vanligt att advokatfirmor erbjuder "lösningar" med målvakter för att komma undan "Anti-målvaktslagen"

Såklart inte lagligt och klarar inte en kontroll...
Citat:
Ursprungligen postat av
8978wxu642
Nej och jag rekommenderar inte att du använder dig av detta, det är i princip bara skummisar som använder sig av bolag på Cypern. Det är en stor röd flagga i alla former av KYC eller DD.
Skatteverket tittar EXTRA då de ser sådana länder och "skatteparadis" inblandade...